Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
16. februar 2007 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Vista OEM?

Hej.

Har lige købt en vindows vista oem cd og skal til at installere den på min computer. Men har hørt lidt om at man kun kan installere den på en computer. Dette er også fint nok, men hvordan tjekker vista det?? For skal have ny cpu og bundkort inden ikke alt for lang tid, og hvis jeg ikke kan installere den på det nye hardware vil det jo ikke være så smart..

Håber nogle kan hjæpe med dette?

PÅ forhånd tak,
Avatar billede boxer Nybegynder
16. februar 2007 - 12:12 #1
Vent med at installere Vista indtil den nye hardware er monteret.
Der er en længere forklaring på hvorfor du skal vente her:
http://www.helgec.dk/reaktivering.html

Microsoft vil muligvis give dig en ny aktiveringsnøgle når det nye hardware er installeret, men det er langt fra sikkert.
Avatar billede nidkin Nybegynder
16. februar 2007 - 12:19 #2
OEM versionen er billigere end "standard", da den licensmæssigt bliver bundet til den maskine du installerer den på. Dvs. at hvis du installere den på din nuværende maskine, for om en måned eller to at udskifte bundkort og cpu, så har du reelt en ny maskine, og det kræver så en ny licens.

Selve kontrollen foregår ved at Vista kontrollerer hvilke bundkort, ram, cpu osv. du har i maskinen, og tildeler det nogle "point" - Det er så tilladt at udskifte for et antal "point", og når det er overskredet vil Vista gen-aktiveres. Ved for høj en overskridelse kan gen-aktivering ikke lade sig gøre, og man bliver bedt om at kontakte Microsoft.
Avatar billede funstuff.dk Nybegynder
20. februar 2007 - 11:14 #3
Tak for svaret. har installeret den og ikke aktiveret den, venter lige til jeg får købt nyt hardware her den første. tak for svaret. Hvis i vil have nogle point ska jeg lige have et svar..
Avatar billede boxer Nybegynder
20. februar 2007 - 11:49 #4
Der kommer et fra mig.
Avatar billede nidkin Nybegynder
20. februar 2007 - 11:52 #5
Et svar :)
Avatar billede nidkin Nybegynder
21. februar 2007 - 11:43 #6
Bukker og takker mange gange