Avatar billede larsajensen Nybegynder
15. februar 2007 - 10:42 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Intel D865PERL + 3 GHz HT processor

Hej

For 2,5 år siden fik jeg en PC, som er baseret på
Intel D865PERL bundkort og 3 GHz HT processor.

Den har mere eller mindre været ubrugt, da processoren bliver meget varm, den bruger meget strøm og den larmer meget!

Jeg er interesseret i at den bliver kold, bruger lidt strøm, og den skal ikke larme. Det er helt i orden, at den kun kører 1,5 GHz eller ligende. Alternativet er en placering i kælderen.

Jeg har forgæves rodet lidt i BIOS i håbet om at kunne reducere klokfrekvensen eller ligende, således, at den maskinen bliver langsommere (og der ved bruge mindre strøm).

Har du kendskab til dette Intel D865PERL bundkort, og har du et trick til at få klockfrekvensen ned, så læg et svar !
Avatar billede larsajensen Nybegynder
15. februar 2007 - 10:44 #1
Alternativet er en placering i kælderen (=dvs ikke-tændt i en papkasse sammen med julepynten fra 1978).
Avatar billede kalp Novice
15. februar 2007 - 10:49 #2
prøv med cpukiller
http://www.cpukiller.com/
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 10:50 #3
Du kan ikke ændre strømforbruget på en procressor :D

Men du burde som du selv er inde på - drosle frekvensen ned. Er der i din BIOS ikke mulighed for at vælge manuel frekvensstyring?

Hertil er det nok nærmere din PSU og CPU blæser m.v der giver larm. En processor larmer ikke i sig selv
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 10:59 #4
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:02 #5
hvis din CPU kører med 800Mz, så se om du kan tvninge den til at køre med 400Mhz fsb, det vil halvere den, men det var nu ikke retning jeg ville gå, men derimod få fat på en fysisk lille maskine istedet for, der ikke støjer og ikke udvikler meget varme.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:05 #6
Manualen viser muligheder for at styre AGP:

• Default
• 63.88/31.94 MHz
• 68.05/34.02 MHz
• 69.44/34.72 MHz
• 70.83/35.41 MHz
• 72.22/36.11 MHz
• 73.60/36.80 MHz

Så kan du også styre CPU frekvensen.

SB - hvis nu han kan styre denne, hvorfor så bruge penge på noget andet
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:07 #7
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:08 #8
CPU Frequency
Multiplier
This BIOS setting is
present only when
Default Frequency
Ratio is disabled.
Maintenance User Defined Sets the ratio between CPU Core Clock and the Front Side
Bus (FSB)
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:17 #9
og det skulle have været et svar.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:20 #10
Hvad har du svaret på SB?
Du forslår ham en ny PC og ikke en løsning på hans oprettet emne.

Selvfølgelig kan han da købe en lydløs PC, men det er jo ikke det han søger.
Hertil gentager du det jeg allerede har skrevet om at drosle maskinen ned.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:22 #11
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=164176 istedet for den P4 cpu vil sænke strømforbruget en del (den koster 300,- ) og det kan du godt sælge den anden for
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:23 #12
jeg skrev:

hvis din CPU kører med 800Mz, så se om du kan tvinge den til at køre med 400Mhz fsb, det vil halvere den

og gav et alternativ, lad det da være op til spørger at vurdere hvad spørger mener er mest hensigtmæssigt.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:27 #13
At sænke FSB går vel under at drosle sin maskine ned?
Man tvinger heller ikke bare en halvering af FSB. Det er ganske usandsyneligt man kan gøre det du beder ham om.

At neddrosle sin processor kræver både justering på volt, FSB, låsning af AGP osv osv.
Det er jo et ubrugeligt indlæg du smider!
Men lader da bare dig vejlede ham færdigt ;D
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:30 #14
det kan man sagtens jo, og det ved du udemærket godt, men det er blot et forsøg på at bringe det jeg skriver i miskredit.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:34 #15
SB - Nej, det kan man ikke. Som når man clocker sin maskine, så skal man gøre det på samme måde den anden vej!

Altså starter man stille og rolig få MHz pr gang. Herefter tjekker man stabiliteten osv. Når den begynder af fejle starter med på at rode med volt.

Jeg forsøger ikke at nedgøre dig, men på at give en god support til opretter!
Du kan vel ikke seriøst mene, at han bare skal smide den på 50% af den oprindelige FSB.

Prøv nu at gå efter at yde den support du kan og ikke jagte de skide point. Du er mere end velkommen til at få alle point, men tving da ikke opretteren til noget som man ikke bare lige springer igang med uden at være sikker på virker.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 11:42 #16
hvad sker der med en pc3200 ramklods monteret i et board der kører maks pc1600 ? ingenting, den kører bare med den lavere hastighed, det er præcis det samme med cpuer, jeg har i en af mine ældre maskiner en P4 med en FSB på 800Mhz siddende i et board der maks understøtter 533Mhz, og cpu hastigheden er præcis forholdet mindre end det den burde være på.
Avatar billede larsajensen Nybegynder
15. februar 2007 - 11:43 #17
Hej
Jeg har købt et par andre maskiner, som ikke larmer (=bruger strøm) siden anskaffelsen af den Intel D865PERL/3 GHz HT processor basserede maskine. Så jeg er ikke interesseret i at købe noget nyt - jeg prøver blot at få lidt værdi ud af det, som jeg har købt. Ellers kommer computeren ned i kælderen, som tideligere nævnt.

Jeg får kigget på maskinen ved 20:00-tiden...
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:45 #18
Når en RAM klods neddrosles, så modtager den ikke længere samme volt!

Jeg siger IKKE at du ikke kan afvikle den med en halvvering, men har man IKKE bare lige smider den ned på en halvering....

Jeg er lidt rystet over din support her, og det er jo tydeligt hvad du stiler efter.
Jeg hopper fra tråden da opretter ikke har gavn af dette bavl.
Avatar billede larsajensen Nybegynder
15. februar 2007 - 11:55 #19
Hej Huset/sb
Det er interessant nok. Det er ofte ved 'konflikter' at der kommer nogle brugbare ting på bordet, og måske lærer vi alle nogle tricks.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 11:59 #20
Du har ganske ret, men når noget der ike holder smides, så mener jeg dette forvirrer mere end det gavner.

Jeg har gjort hvad jeg kan, og kan ikke tilbyde mere konkret information end det jeg allerede har. Du kan sænke din processors frekvens LANGSOMT som når man overclocker en processor.

Det er ikke muligt at lave en trin for trin guide, da alt for meget spiller ind. Ellers havde jeg lavet den for dig.

Fortsat god dag og beklager debatten.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 12:04 #21
hvor mange af jer har aldrig læst om bundkort som ikke viser den rigtige frekvens efter folk har nustilliet bios, og FSB derved er sat til f.eks 100 MHZ istedet for 133Mhz
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 12:11 #22
Hvis du clocker en 2.4GHZ processor smider du så bare den på 3.2GHz i første trin....come on SB!
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 12:21 #23
Huset du får ret, jeg gider ikke diskutere med en der påstår man har skrevet noget der ikke er skrevet, det er simpelhen for lavt det der huset!
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 12:33 #24
http://www.computing.net/cpus/wwwboard/forum/10579.html
http://forums.amd.com/lofiversion/index.php/t72090.html

Ovenstående tråde viser det modsatte problem, folk hvis FSB er for lille i fohold til det den burde være og derfor kører cpuen med en tilsvarende lavere hastighed.

Det spørger ønsker er faktisk præcis det spørgerne i de tråde vil slippe af med.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 12:37 #25
OMG!
Hvor pokker ser du opretters processor ikke køre den rigtige hastighed.

Jeg afmelder tråden. Det her er som altid gået over gevind når vi er i samme tråd.
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2007 - 12:47 #26
huset hvis du bare kunne nøjes med at læse det der var skrevet, ville det ikke ske, det er klart at tråde udviker sig i negativ retningen når du påstår ting der ikek er skrevet, og ikke forholder dig til den del du kan læse (og KUN den del)
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 13:05 #27
http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=177&pgno=0

Denne er også til Centrino delen, og ikke de nye C2D, men fremgangsmetoden bygger på samme aspekter. Mit råd er du bør lade være. Den M1710 du kigger på vil tilbyde dig overraskende power!

Evt skal du vente med at handle, og vente på Santa Rosa med understøttelse for bl.a 800MHz FSB, ny trådløs standard, GO8600 osv.
Avatar billede huset Praktikant
15. februar 2007 - 13:05 #28
Forkerte sted