Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 22:49 Der er 15 kommentarer

-101.4 db noise level?

jeg kan ikke finde rundt i db skala.nogen der kan gøre mig lidt klog på det?

hvad betyder det at en forstærker har en noise level på -101.4 db  i forhold til en på -87 db?
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 22:53 #1
at den først støjer betydligt mindre end den sidste.
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:00 #2
kan du ikke fortælle mig hvordan ?
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 23:06 #3
hvordan hvad ?
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:08 #4
jeg forstår det bare ikke undskyld , kan du ikke  forklare mig hvordan du kan se at den ene støjer mere end den anden
Avatar billede simongc Nybegynder
12. februar 2007 - 23:10 #5
Hej memocan

Lydstyrke målt i dB (decibel) er en logaritmisk skala. Dette er smart fordi, at vores øre/hjerne langt fra opfattet en dobbelt så kraftig lyd som dobbelt så kraftig. Faktisk fordobles lydniveauet for hver gang man øger lydstyrken med ~3dB. 0 dB er ikke lig nul lyd, men det lydniveau hvor man lige akkurat kan høre lyden. F.eks. er et lydniveau på -3dB det halve af hvad man kan høre.

Håber dette var til hjælp.

Mvh. Simon
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:12 #6
jeg har altid haft positiv tal i hoved når det kom til db, men når jeg støder på en med -88 db så bliver jeg forvirret , er det så en dæmpning eller hvad? er  -88 ikk bedre end en -101.4 db?
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 23:16 #7
ovenstående tal alene siger bare ikke så pokkers meget alene, er det signal niveau eller ?
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 23:17 #8
88 db er mindre en 100db det er ligemeget om det er en dæmpning eller forstærkning, 88 er mindre end 100
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:18 #9
jo tættere man er på nul jo bedre en forstærker er  , ikk?  hvis du har en y akse hvor på toppen du har positiv midten nul , og -10, -20 osv osv nedad , er jeg forkert på den?
Avatar billede simongc Nybegynder
12. februar 2007 - 23:19 #10
En negativ værdi for decibel vil sige at støjniveauet er under det hørbare. For en forstærker formoder jeg, at det forholder sig lidt anderledes. Jeg vil tro at signalet til forstærkeren i forholdet til støjen måles i dB. Dvs. at hvis forstærkeren har en værdi på - 88 dB vil det sige at forstærkeren støjer 2^29 gange mindre end signalet.

Mvh. Simon
Avatar billede simongc Nybegynder
12. februar 2007 - 23:20 #11
Nej jo mere negativ værdi i dB jo bedre er forstærkeren.
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:21 #12
jeg skulle nok huske at skrive at det er forstærkerens egen støj
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:23 #13
ok nu kan jeg se det,  som simongc skrev , negativ = under det hørebare , så er -101 bedre end -88
Avatar billede simongc Nybegynder
12. februar 2007 - 23:26 #14
For en forstærker vil jeg mene, at der er tale om relative værdier. Derfor kan en forstærker med en værdi på f.eks. -30 dB sagtens give en masse hørbar egenstøj.

Mvh. Simon
Avatar billede memocan Nybegynder
12. februar 2007 - 23:34 #15
er der nogen steder hvor der findes noget man kan læse  om?  nogeti kan anbefale?  eller købe nogen bøger?