Avatar billede lawaetz Nybegynder
09. februar 2007 - 17:37 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

hvor mange gange skal man formatere?

Hej

Hvis man skal være sikker på at en computer er fuldkommen formateret, i terorien, hvor mange gange skal harddisken så formateres?

Så vidt jeg ved er det 32 gange man skal formattere på et 32 bit system, og 64 gange på et 64 bit system. Passer det?

Håber i kan hjælpe
Avatar billede peet-49 Novice
09. februar 2007 - 17:39 #1
Kør en killdisk på den, så er den ren.
Avatar billede lawaetz Nybegynder
09. februar 2007 - 17:40 #2
det er nu mere et spørgsmål om terorien bag det? og ikke at jeg står i en situation
Avatar billede skwat Praktikant
09. februar 2007 - 17:41 #3
nej det gør det ikke.

Det har intet med bits brede at gøre etc. det er ren magnetisme.

Hvis du vil af med en disk, er det bedste.

1. overskriv data 1500 gange.
2. Brænd den
3. I saltsyre en 3-4 dage.
4. Læg den ind i Barselbech reaktor 4 nogle timer.
5. dump den midt i japaner graven.

Spøg til side, det er praktisk umuligt at fjerne alle spor uden vold, men det bedste du kan gøre er at overskrive hele disken flere gange.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 17:42 #4
om du formaterer en eller 10 gange (eller mere) ændrer ikek på så meget, det er kun oversigten der fjernes ved en formatering, så alle data ligger stadig fysisk på disken, vil du være sikker på at data ikke kan genskabes, så hedder svaret killdisk.com.
Avatar billede skwat Praktikant
09. februar 2007 - 17:46 #5
En formatering sletter ikke data, uanset om du kør det 10.000.000 gange.

I princippet består din harddisk(stærkt forsimpelt) af to dele. Et index (ligesom det du har bag i en bog) plus data (siderne)
I dit index, kan du så slå op hvor dit data ligger. (ligesom du vil gøre når du slår op i god mad let at lave)
En formattering sletter kun dit index. DVS. det bliver teknisk besværligt at læse data, da man manuelt skal læse alle siderne.
Avatar billede lawaetz Nybegynder
09. februar 2007 - 17:46 #6
mig bekendt burde det være muligt at fjerne alle spor ved at formatere/slette filen 32 gange på et 32 bit system, men jeg kan godt se pointen med at det er magnetdiske. Jeg ved ikke hvor jeg har det fra, men det skuffer mig meget for jeg har tabt et væddemål
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 17:48 #7
om systemet er et 16,32,64 bit, har intet med muligheden for at genskabe data at gøre, desværre ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 18:08 #8
om en virtuel memory adresse er 32 bit eller 64 bit har da åbenlyst ikke noget
at gøre med hvad der skal til at gøre en harddisks indhold unrecoverable

den eneste helt sikre måde er fysisk ødelæggelse (hammer, syre etc.)

hvis disken kunne bruge bagefter er man tilbage ved at overskrive alle bytes
på disken N gange med et eller andet mønster

jo højere N jo sværere er det at recover data

der er teknisk set ikke en magisk værdi af N hvor recover mulighederne skiller

det er en business/ledelse/procedure/regel beslutning om hvad N skal være

et firma eller en offentlig institution har en regel som siger at hvis
en disk er overskrevet 7 gange med 0xC3 bytes, så må disken sendes ud af
huset (i den del af det offentlige hvor man er glad for grønne og brune
farver hedder det at disken kan deklassficeres)

IT afdelingen følger den regel - og regelen kune lige så godt sige 6 eller 8 fremfor
7, og det kunne ligeså godt være en anden byte værdi eller forskellige byte værdier,
men der er en regel og den følger man
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 18:38 #9
Acronis Drive cleanser 6, kan gøre det umuligt, at genlæse en disk.
Programmet har overskrivninger i forskellige systemer. Bruce Schneier ´s system
med 7 gange speciel overskrivning, levner ingen mulighed for at genlæse noget som
helst. Der er selvfølgelig også Peter Gutmann´s system med 35 overskrivninger,
men det er unødvendigt. www.acronis.com
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
09. februar 2007 - 19:49 #10
jeg har hørt at det danske politi, i forbindelse med afsløringen af den store børnepornoring, er sure på det østrigske pga. folk har haft mulighed for at nå at slette deres data inden politiet fik oplysninger om hvem det var c",) haha
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 19:53 #11
elskermad.dk - Hvad hulen mener du med det???
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 19:55 #12
det kan jeg nu heller ikke se det sjove i :O
Avatar billede lawaetz Nybegynder
09. februar 2007 - 19:59 #13
ok, jeg har accepteret mit nederlag og må betale frokost en hel uge. MEN så har jeg et andet rygte jeg skal have ryddet af vejen angående 32 eller 64 bit: Kan man ved 64 bit oprette større filnavne (længere) og gemme længere inde i mapperne end ved 32 bit. Jeg ved godt at jeg igen er inde på noget med plads på computeren osv... men jeg skal bare være helt sikker på om jeg er helt ude i skoven (hvilket jeg højst sandsynligt er) eller om der er noget om snakken.

Glæder mig til at høre fra jer
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 20:15 #14
elskermad.dk > Jeg mener stadig du skylder, ikke mindst spørgeren, en forklaring
på din kommentar om børneporno. For det virker, forhåbentlig utilsigtet, som en
mistænkeliggørelse af spørgerens motiv, for effektiv data sletning. Skulle det
have været en vittighed, eller hvad?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 20:17 #15
med hensyn til Acronis, så er der useriøst at påstå at N overskrivninger ingen muligheder
levner for at recovere data

dyrt at prøve og usandsynligt at det fører til noget er ikke helt det samme som umuligt
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 20:18 #16
32 bit og 64 bit er memory adresser - det har intet med fil system at gøre - heller
ikke længden på filnavne
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 20:23 #17
arne v - Hvem vil påtage sig, endog mod betaling, at hente data ud, som er
overskrevet med Bruce Schneiers system?
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 20:25 #18
hvis NSA tror at disken indeholder en oversigt over Irans eller Nord Koreas
atom hemmeligheder, så tror jeg at de vil gå igang uden at blinke med øjnene to gange
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 20:38 #19
Det vil de sikkert, men får de noget ud af det? Men under alle omstændigheder,
hvis det er noget sådan, spørgeren har på disken, ja så er den med hammeren
nok det bedste råd:) Men ellers, tror jeg ikke, noget firma vil påtage sig den
opgave.
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 20:47 #20
Jeg kommer i tanke om noget andet. Før man sletter sine hemmelige data, kan man
kryptere dem med f.eks. AES-256 med gratisprogrammet SafeGuard. Så har man
i alt fald en ekstra sikkerhed, som gør en forskel,hvis man kun formaterer.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 20:50 #21
jeg ved ikke om de ville kunne få noget ud af det - det gør Acronis sikkert heller
ikke

jeg vil aldrig købe et krypterings system med en algoritme som "garanteret ubrydelig"

jeg vil heller aldrig købe et disk wipe program som "garanterer mod data recovery"

hvis de ved at det er forkert så lyver de i deres markedsføring, hvis de ikke ved
at det er forkert så er den gruelig gal med deres ekspertise

en af de kendte lille hovsaer med disk wipe programmer er bad sectors som er blevet
remappet - dem kører disk wiperen udenom og de kan i nogle tilfælde recoveres
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 21:27 #22
Firmaer smører jo altid så meget på som muligt, for at sælge produktet.
Men der er åbentbart ikke noget som kan hævde, at de kan genskabe data som er
overskrevet med Bruce Schneierns system. Og så vidt jeg ved, er der ingen, som har
brudt kryptering med AES-256. Bad sectors kender jeg ikke.
Nu skal vi jo gå ud fra, hvem som skal have slettet, og hvem som eventuelt kunne
tænke sig at gendanne slettede data. Her er jo tale om en privat person, eller
et lille firma, så det ender jo ikke hos CIA eller FBI. Så realistisk set, er der
ingen risiko for spørgeren, hvis han overskriver med Bruce Schneiers system.
Men ellers er der jo Peter Gutmann med 35 overskrivninger. Så kan man jo tage
på ferie imens:)
Avatar billede plx Nybegynder
09. februar 2007 - 21:32 #23
Hvis du skal kryptere, skal du gøre det før data nogensinde når disken. Hvis data kan genskabes, selv om alle sektorer er blevet overskrevet, så hjælper det ikke efterfølgende at kryptere data og lægge det tilbage ovenpå de ukrypterede data, så er du lige vidt
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 21:38 #24
jeg har ikke sagt noget som helst om at 7 overskrivninger ikke er nok til spørger

jeg forklarer bare at Acronis's markedsføring er dybt useriøs og at jeg alene
af den grund ikke ville vælge deres produkt
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 21:39 #25
plx - Undskyld men jeg forstår ikke hvad du mener.
"så hjælper det ikke efterfølgende at kryptere data og lægge det tilbage ovenpå de ukrypterede data, så er du lige vidt"
Avatar billede tiger_dk Mester
09. februar 2007 - 21:47 #26
hvad med en mega magnet, kan det også få data'ene til at forsvinde fuldstændigt !
Avatar billede off-line Nybegynder
09. februar 2007 - 21:49 #27
arne v > Ja ok, sådan er det jo desværre normalt, når firmaer reklamerer for sine
produkter. Men den omtalte problemstilling med overskrivning/kryptering kendes
jo fra så mange sider, og det Acronis skriver om det emne, er i god overensstemmelse
med, hvad jeg ellers har læst. Jeg har selv Drive cleanser og er godt tilfreds med
den. Jeg bruger den, når jeg vil overskrive min C partition efter Avast har fortalt,
at der er en virus den ikke kan slette. Men når det ellers gælder data, ja så kan
jeg jo ikke vide, hvad programmet egenligt laver.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2007 - 22:03 #28
man kan godt wipe en disk med en stor magnet

men det skal være en meget stor magnet

jeg har læst om Pentagon bruge en degausser på 2.5 MW.
Avatar billede tiger_dk Mester
09. februar 2007 - 22:05 #29
degausser, er det hvad jeg tror det er ! Er det sån en EMT i miniformat !!
Avatar billede tiger_dk Mester
09. februar 2007 - 22:06 #30
Eletronic Magnet Transformer ! Tror nok det står for det !
Avatar billede tiger_dk Mester
09. februar 2007 - 22:12 #31
det er sådan et der var i serien 24 ! sådan en der kan mørkelægget en kæmpe by og ødelægge alt eltronik inden for en given afstand !
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 22:24 #32
alle trafoer er magnetiske (ellers ville de ikke virke)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
10. februar 2007 - 01:46 #33
okay jeg undskylder hvis mit indlæg ikke blev opfattet som en joke, jeg gik selvfølgelig ikke efter spørgeren, men blot af det faktum at politiet havde klaget over at danskere i ringen havde haft mulighed for at prøve at slette alt data eftersom de endnu ikke var identificerede, hvilket passede godt på spørgsmålet!

jeg anklager selvfølgelig ikke lawaetz for at have noget med det at gøre - jeg synes blot at spørgsmålet i den forbindelse var lidt sjovt!

håber jeg har udtryk mig klart nok og ikke angreb ikke nogen i den forbindelse...
Avatar billede off-line Nybegynder
10. februar 2007 - 09:59 #34
elskermad.dk > Fint nok:)
Avatar billede lawaetz Nybegynder
10. februar 2007 - 14:45 #35
arne_v > Hvad vil det sige at det har noget med Memory adresser at gøre? i hvilken forstand?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 14:50 #36
32/64bit har noget med antal adresser der kan adresseres, 32bit kan styre ~4milliader adresser (4GB), et 33 bit ville kunne adressere ~8milliader (findes ikke men giver en ide om hvor mange adresser et 64 bit system kan håndtere) et 34 bit ~16GB (for hver ekstra bit, fordobles antal mulige adresser), der findes dog måde hvor man kan få 32bit system til at styre mere end 32bit adressering
Avatar billede lawaetz Nybegynder
10. februar 2007 - 14:53 #37
elev til lærer>> Hvad er det præcis for nogen adresser i snakker om?
Avatar billede screem_brille Novice
10. februar 2007 - 15:04 #38
det er forskellen på hvad et 32bit system kan i forhold til et 64bit, det har intet at gøre med den fysiske lagring på en harddisk som en en fysisk process (og der er princippet det samme ligemeget hvilken magnetisk lagringsform man taler om)