Avatar billede stoneburg Nybegynder
06. februar 2007 - 16:48 Der er 2 kommentarer

Problemer med flere routere (trådløse) på samme netværk

Vi er en andelsforening med ca. 18 brugere som deler en ADSL forbindelse fra Tele2. Vi har en Cisco router på ADSL linien som kører DHCP til klienterne. Denne opsætning har virket fint et par år, men nu er vi begyndt at få problemer fordi flere beboere er begyndt at smide trådløse routere på det faste netværk uden at slå DHCP fra på deres bokse. Det forstyrrer tilsyneladende vores hovedrouter som ind i mellem står af og ligger hele internettet ned, indtil vi genstarter den. Jeg prøver ihærdigt at forklare beboerne at de skal sætte routerne ordentligt op, eller købe access points, men det er ikke let.

Mit spørgsmål er: Er det vores hovedrouter der er for følsom, eller kan man lave en opsætning således at hovedrouteren ikke bliver forstyrret af andre routere der kommer på netværket ?
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2007 - 17:34 #1
Skift net på din Cisco, den kører sansynligvis med 192.168.0.0 det samme gør de andre trådløse routere sikkert også.

Sæt din Cisco til F.eks. 192.168.113.0
:-)
Avatar billede stoneburg Nybegynder
06. februar 2007 - 22:17 #2
Vi kører med 192.168.1.0 men hvis de andre routere kører med dynamisk IP adresse vil de vel bare skifte over til at dele adresser ud på det nye netværk ?