Avatar billede hansdam Nybegynder
05. februar 2007 - 16:53 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

SEO - kan betale sig?

Hej alle

Min far har i dag fået et tilbud på at få optimeret sin hjemmeside til nogle søgemaskiner (SEO).
Tilbudet lød på 10 søgeord for omkring 10.000 kr om året. Disse kunne ændres i løbet af året, hvis man f.eks. gerne ville have et påske-søgeord.
Umiddelbart synes jeg det lyder meget dyrt og man får meget lidt.

Så er mine spørgsmål:
Kan det betale sig, at bruge 10.000 kr for 10 søgeord på 1 år? Eller kan det bedre betale sig at sætte sig ind i det selv, så man selv kan optimere siden til søgemaskinerne?
Hjemmesiden er ikke voldsom stor, men dog et firma der gerne vil ses på søgemaskinerne.

I bliver bedømt på jeres gode råd ;-)
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2007 - 17:04 #1
det kommer an på rigtig mange forhold om hvorvidt det kan betale sig eller ej - for som i så mange andre brancher er der både gode og dårlige firmaer og ikke mindst gode og dårlige løsninger til håndtering af SEO.

Som udgangspunkt lyder det som om at i måske vil kunne nå et godt stykke af vejen selv ved at begynde på google adwords - gør i det kan i endda selv bestemme hvor meget økonomi i vil lægge i det. Dette bringer selvfølgelig ikke jeres side højt op i søgeresultaterne men i vil blive vist i adwords-boksen - og sideløbende med det kan man så måske ud fra http://www.eksperten.dk/artikler/Generelt-IT/Soegemaskiner/ får opbygget et SEO-mæssigt bedre site.
Avatar billede keysersoze Guru
05. februar 2007 - 17:16 #2
En anden ting man nok skal tænke på er, at google adwords slår igennem med det samme så vil i vises på et bestemt ord kan i komme til det med det samme - med SEO vil dette kunne tage lang tid før ændringer slår igennem. Så en god kombination af begge dele (altså intern SEO samt adwords) vil kunne gøre det i mange tilfælde.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2007 - 19:33 #3
SEO kan altid betale sig hvis det gøres ordentligt men aldrig når detr tilbudes 10 ord på 1 år for 10.000. Et sådant tilbud er en hyllevare der aldrig giver den mængde trafik som den bør.

Det kunne f.eks. være et meget bedre tilbud at få 1 ord i 1 søgemaskine på et år, hvis det er det rigtige ord i den rigtige søgemaskine.

Et ordentligt SEO tilbud bygger på en analyse af hvilke ord det kan betale sig for ligenetop det web site at gå efter og hvilke søgemaskiner der er forretning i at arbejde med og ordentlig SEO er en kontinuerlig ting.

Mit rod er at du læser nogle af de artikler som keysersoze linker til, laver søgeordsanalysen selv, det er ikke raket videnskab og danner dig et overblik over hvad det kunne give af trafik. herefter kan du vurderer eller rettere bede om et tilbud der har baggrund i dit specifikke web site
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. februar 2007 - 20:33 #4
Noget du altid bør stille op når du får sådanne tilbud er.

Hvor mange salg skal jeg lave for at have betalt prisen inden for det år
Hvor mange besøgende skal jeg have for at få det antal salg (her skal du kende din konversion rate, der er andelen af besøgende der giver salg)

Jeg har lavet SEO i 60.000,- kr klassen for et mindre murefirma på landet der bare skulle sælge et gylleanlæg mere for at have tjent tingene hjem. Han havde 3 SEO relaterede handler i ordrebogen før vi var færdige med projektet der løb over et halvt år, så han var en glad mand der synes han havde gjort en god handel
Avatar billede hansdam Nybegynder
05. februar 2007 - 20:35 #5
Det lyder godt. Jeg fik svar på mine spørgsmål - mange tak begge to :-D
Avatar billede madx Nybegynder
06. februar 2007 - 07:22 #6
-> hansdam, hvad blev din egen konklusion?
Avatar billede coolstar Nybegynder
08. februar 2007 - 12:29 #7
Jeg ved at spørgsmålet er lukket, men vil alligevel lige knytte min kommentar til dette spørgsmål.

SEO er overvurderet og jeg ved at jeg med den kommentar går i mod dygtige folk som bufferzone og kim soze(keysersoze) som begge er i top 10 herinde, så hvorfor lytte til min mening, men vil nu alligevel prøve at trænge igennem.

SEO er ofte som sagt overvurderet og bliver af mange virksomheder misbrugt, fordi som Keysersoze også skriver er der gode og dårlige løsninger...

Jeg har selv haft og har stadig en lang række portaler, som besøges hyppigt hver dag af mange mennesker og fælles for dem alle er at de ikke er blevet optimeret i forhold til seo.

Umiddelbart så skal man virkelig passe på, fordi seo er ikke pengene værd i alle tilfælde, men ofte så kan det bedre betale sig at kører en lille reklame hos et annonce bureau.

Min konklusion er helt sikkert at seo ikke er min kom te og at man sagtens kan få traffik, det handler bare om at vide hvor man vil eksponeres.

SEO er overvurderet og er i mine øjne bare en ekstra indtægt virksomhederne vil presse ind i et website salg. Glem det og kom vidre :)

Ja jeg er garanteret upopulær nu og kan forvente tilbagemedlinger om at jeg sikkert ikke ved hvad jeg snakker om osv. Men det er også fin tnok, det er jeres mening, men den snak kan vi altid tage...

Og selvom man er top10 herinde, er man jo ikke = at have ret :)

ikke mere galde fra mig :)
Avatar billede coolstar Nybegynder
08. februar 2007 - 12:29 #8
Dog har bufer og keyser fine pointer, men er ikke enig i at seo er godt :)
Avatar billede andre12 Nybegynder
09. februar 2007 - 11:57 #9
I forbindelse med min hjemmeside http://www.EffektivMarkedsfoering.dk er jeg blevet kontaktet af flere og flere, som er kommet i kløerne på ikke kun useriøse søgemaskineoptimerings virksomheder, men direkte bedragere. Jeg vil tro, at det er nogle af de gamle annonce-haj virksomheder, som har set en lukrativ forretning i at snyde folk med netop tilbud i den stil du har fået.
Det er typisk hurtigtalende og har ikke tid til at man får tænkt sig om. Der hvor de bliver afsløret er, hvis man har så meget is i maven, at man lytter nøje efter, hvad de lover i telefonen og hvad de LOVER eller ikke lover i en efterfølgende Email.
Det er ud til, at folk bliver paralyseret af det der bliver FORTALT, og når så man læser det, der bliver skrevet, så bliver der absolut intet lovet.

Måske var det en ide for din far at skifte over til mit nyudviklede http://www.seo-cms.dk ?
Mvh,
Christian
Avatar billede madx Nybegynder
10. februar 2007 - 10:03 #10
til dem, der mener SEO er "for dyrt".....

tjaaaa, hva ska man sige...., nogle steder er konkurrencen på PPC så høj, så selv velestimerede og store virksomheder ikke kan finde forretning i at anvende PPC

ingen onlineforretning kan i sig selv overleve ved at anvende ppc

hverken seo eller ppc kan stå alene
Avatar billede capn Nybegynder
09. marts 2007 - 17:58 #11
Jeg vil gerne give andre12 ret i at der er mange brodne kar i branchen. De benytter sig typisk af telefonsælgere som ringer til tilfældige virksomheder. At tage "10.000 kr for 10 søgeord på 1 år" lugter lidt i den retning. For det første kan man ikke uden en grundig analyse (og heller ikke derefter) LOVE at 10 ord giver top 5 på google (med mindre de ti ord er skrevet samtidigt). For det næste er 10.000 kr. alt for dyrt for årlig vedligeholdelse. Det afslører at leverandøren bruger door-pages og linksider mm. Ting som google prøver at modvirke og som ikke er nødvendigt. Jeg er selv freelance konsulent inden for seo(hjemmeside http://www.ogp-consult.dk). Og jeg vil anbefale alle at de allierer sig med en konsulent (evt. en bekendt med forstand på seo) som kan bruge lidt tid på at finde ud af hvad der er bedst for dig, og ikke hoppe på telefonsælgernes tricks.
Avatar billede mille Nybegynder
02. maj 2007 - 11:41 #12
www.seo-cms.dk er jo en joke !!

Hvis man vil sælge et produkt, skal man så ikke selv sørge for at det virker.

en lille test af søgeord på www.effektivmarkedsfoering.dk

søgemaskineoptimering = ingen top 50 placeringer
link samarbejde = top 10 placering, men med titel 'Tilføj link - Add url....'
søgeord = ingen top 50 placeringer
Søgeord teknikker = ingen top 50 placeringer
Søgeord værktøjer = ingen top 50 placeringer
De bedste søgeord = ingen top 50 placeringer

Og siden har en pagerank på 3

Jeg ville ikke spilde kr. 7.565 på dette system...

Men bare min mening :)
Avatar billede andre12 Nybegynder
02. maj 2007 - 13:57 #13
hej mille
Jeg tror ikke, at du har læst hvad jeg har skrevet på forsiden af www.seo-cms.dk:
CMS systemet er kun en del af løsningen.
Hele løsningen for at komme til tops består af en lang række elementer.
Hjemmesiden www.effektivmarkedsfoering.dk er ikke ret gammel og jeg har næsten intet gjort (endnu) for at få den til at ranke.

Og hvorfor så det?

Fordi jeg prioriterer min tid anderledes. Og fordi det ikke er nødvendigt.

Jeg bruger bl.a. min tid på at skrive Søgeoptimeringsrapporten, som fortæller om ALLE de vigtigste ting, der skal være på plads for at komme til tops.
Her har opbygningen af hjemmesiden en god del af betydningen; men absolut ikke det hele.

PS: pagerank på 3. Sidst jeg checkede var den 2.
Det er vel ikke så dårligt, når hjemmesiden kun er 3/4 år gammel?

Men forøvrigt interesserer jeg mig ikke synderligt for Page Rank.
Det, som det drejer sig om i dag er Link Popularitet.

Mvh, Christian
Avatar billede mille Nybegynder
02. maj 2007 - 14:40 #14
Syntes stadig det er skræmmende..

Du skriver..

Men er det urealistist at gennemføre 10 forskellige optimeringer inden for bare 2 af de 4 områder, som hver især giver dig 20% mere på bundlinien?

Mit svar er, at selvfølgelig kan det lade sig gøre, for jeg gør det hele tiden. Og det er yderst sjældent, at en optimering på et bestemt punkt KUN giver 20% mere. Tit kan jeg tage fat i blot eet punkt... nemlig der hvor potentialet er størst.... og løfte omsætningen ikke 20%, men 200% til 400% på dette punkt alene!

Hvor er dokumentationen som du selv efterlyser ved andre firmaer ????

For mig lyder det som varm luft, når man ikke selv viser en rigtig 'case', hvor man dokumenterer disse påstande...

......

Som du selv skriver...

PAS PÅ
Søgemaskineoptimering annoncehajer

.. En venlig, hurtigsnakkende sælger ringer dig op og lover dig guld og grønne skove.

Det er ikke for at jeg vil nedgøre dig eller dit produkt, men jeg mener at det er farligt at advarer mod noget, og så næsten gøre det samme selv :)

Over and out.
Avatar billede andre12 Nybegynder
02. maj 2007 - 15:01 #15
Hej Mille
Dig kan jeg sgu li ;o)
Du har da fået hovedet skruet rigtigt på.
Du har helt ret. Man SKAL passe på.
Jeg har et enkelt eksempel på dokumentation her:
http://www.effektivmarkedsfoering.dk/default.asp?P=Hjaelp-til-AdWords.79.62.56.62

Min PC er så fyldt op med dokumentation, at der kommer tonsvis af det efterhånden i form af nyhedsbreve, hvor jeg tager screendumps af alt muligt forskelligt jeg arbejder med.
Jeg er glad for, at du giver udtryk for din mistro, for hvis der bare sidder nogle få, der stadig ikke tror på det jeg fortæller på hjemmesiden, så har jeg ikke gjort mit hjemmearbejde godt nok.
Men det skal nok komme alt sammen.
Rom blev ikke bygget på een dag. ;o)
Mvh, Christian
Avatar billede olebole Juniormester
02. maj 2007 - 15:20 #16
<ole>

Naturligvis kan SEO betale sig - men præmisserne for visse af svarene i tråden synes lidt tåget. Hvad taler man om, når man siger 'SEO'? Det må vel først afgrænses  =)
Som med alle andre varer, er der ekstrem forskel i kvalitet af udført SEO - men at bedømme begrebet på baggrund af plattenheimere, charlatanner og dårlige håndværkere er ikke fair. God SEO kan være sin vægt værd i guld!

Til gengæld er www.seo-cms.dk en gang voldsom invalid slamkode fra forrige årtusinde! Er sitets egen kode skrevet af CMS'et, kan det med andre ord _absolut_ ikke anbefales til andet end at forære til sine værste fjender.

Sidens kode (og dermed formodentlig også CMS'et) er skrevet af én, der ikke ved det allerførste om webkodning. Firmaer, der sender den slags på markedet, er ikke en tøddel bedre end de værste SEO-platfirmaer - de er rystende ligeglade med kvalitet og saglighed/faglighed. Det er skræmmende, at nogen mener, man kan tage penge for et så værdiløst produkt!

/mvh
</bole>
Avatar billede andre12 Nybegynder
02. maj 2007 - 16:18 #17
Hej Ole.
Tak for din udmelding.
Hvad er det så, som du kan se, at der er galt?
Kan du komme med 2-3 eksempler, hvor du viser, hvordan det så skal gøres i stedet på nogle løsninger, som du har kodet?
Mvh, Christian
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. maj 2007 - 16:22 #18
Dem der synder, kommer i helvede: http://www.forbes.com/home/technology/2007/04/29/sanar-google-skyfacet-tech-cx_ag_0430googhell.html
(Hvor er du nu jeg har hørt det før ... *g*)
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2007 - 17:28 #19
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.seo-cms.dk%2F

Mest nærliggende er at der ingen doctype er - og rent SEO-mæssigt er der også flere fejl (fx inline css)
Avatar billede andre12 Nybegynder
02. maj 2007 - 18:02 #20
Tusind tak skal du have, keysersoze.
Det må jo være det, som ole henviser til.
Jeg plukkede lige dette fra http://validator.w3.org
"For that reason, the fact that the W3C Markup Validator says that one page passes validation does not mean that W3C assesses that it is a good page. It only means that a tool (not necessarily without flaws) has found the page to comply with a specific set of rules. No more, no less."
Om en side overholder kravene, som W3C sætter op har efter min erfaring nærmest ingen indflydelse på, hvor højt ens søgeresultater bliver placeret på Google. Det er SÅ utroligt mange andre ting som er MEGET vigtigere.
Jeg har identificeret 57 faktorer, som har en direkte indflydelse og her tæller
W3C altså meget lidt.
Jeg har det sådan, at jeg hellere vil focusere på de ting, der betyder noget frem for at bruge tiden på ting med mindre betydning. Der er altså tale om et rent prioriteringsspørgsmål.
W3C er i min verden "nice to have" ikke "need to have".
Men det ser vi sikkert forskelligt på.
Avatar billede keysersoze Guru
02. maj 2007 - 18:18 #21
Nu henviste Ole jo også til koden og ikke det SEO-mæssige i det - og ligesom Ole mener jeg også at det er slamkode. Ikke med det sagt at det ikke kan være optimeret ordentligt for det kan det selvfølgelig, men pæn kode mener jeg stadig hører med til en god løsning specielt når det skal sælges og ikke bare er ens private side hvor kun moster Oda og resten af familien gider kigge ind og fordi det tager så lidt ekstra tid at lave pæn(ere) kode.
Avatar billede andre12 Nybegynder
02. maj 2007 - 19:07 #22
Ja; men selvfølgelig må jeg give dig ret.
Og på et tidspunkt vil jeg da også se det efter i sømmene.
I er lige så nidkære over W3C som jeg er over alle de ting som JEG går efter i kildekoden. Så jeg takker og bukker for at du har taget dig tid til at påpege det.
Hav en god aften ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
03. maj 2007 - 14:25 #23
1) Ethvert HTML-dokument _skal_ påbegyndes med en DTD (er det ikke tilfældet, disables iøvrigt store basale dele af CSS i IE6+ - men det er dog ikke hovedårsagen til at bruge en DTD)

2) Du sætter et proprietært tegnsæt (windows-1252), som kun Windows-brugere har glæde af. Der bør anvendes et standardiseret, som Mac- og Linux-folk også kan bruge.

3) I denne kode skal der ledes grundigt efter huller mellem fejlene:
<P>
<H2>
<H3>
<H2>
<H2>SEO-CMS&nbsp;giver dig&nbsp;det bedste udgangspunkt&nbsp;for top placeringer på søgemaskinerne</H2></H2></H2></H3></H2>
<P></P>
<P>SEO-CMS er et nyt CMS, der er opbygget over en vel gennemprøvet CMS kerne. CMS kernen stammer fra <A target='_blank' href="http://www.site-editor.dk">Site-editor</A>, et produkt, der er 7 år gammelt. Redigeringsdelen og modulerne er altså de samme; det er udelukkende den del, som søgemaskinerne ser, der er ændret i forhold til&nbsp; <A target='_blank' href="http://www.site-editor.dk/">Site-editor</A>. <BR></P>
<P>
<H2>
<H3>
<H2>
<H2><STRONG>Hvorfor et nyt CMS?</STRONG></H2></H2></H3></H2>
<P></P>

4) Dette savner enhver logik:
<H2><STRONG>Søgemaskineoptimering, hvordan?</STRONG></H2>

5) Du udelader konsekvent enheder (f.eks. 'px') i dine style-angivelser

6) At undlade at lukke tags er ikke en egentlig fejl (når det gøres korrekt) men det frarådes på det kraftigste af W3C ... og det har ved Gud aldrig været kønt  =)

Inden du overhovedet går efter noget somhelst omkring koden, bør den naturligvis opfylde de mindstekrav, der kvalificerer den som en HTML-kode - og det er meget langtfra tilfældet.
Du bør nok lægge SEO på hylden for en tid og lære de mest grundlæggende ting om webkodning. Skal man være helt fair og ligeud, kan du ikke tillade dig at rådgive andre om webkode, når du ikke selv kan kode ... og det er du et godt stykke vej fra at kunne!

På dit andet site (effektivmarkedsfoering) gælder flere af de samme ting. Herfra har jeg plukket disse to 'blomster':
<FONT color=#4a4e42><BR><BR>
<HR color=#001b58 SIZE=1>

<P></P>
<P></FONT><STRONG>Kontakt</STRONG></P>

- og:

</table>
</form>
</p>

Jeg har naturligvis også kastet et blik på site-editor.dk, som åbenbart leverer katastrofen, der efter sigende er 'kernen' i seo-cms'et. Hvor er det dog nedslående at se den ene amatør efter den anden (omend, det i dette tilfælde er samme person) slå sig op som professionel. Det site skodder intet mindre absolut maximalt hyper-dramatisk vildt ...!!! (Sætningen kan udbygges frit ... udtrykket kan umuligt blive for stærkt)

Havde vi bevæget os i medicinal-branchen, var du om ikke før så nu blevet anmeldt for kvaksalveri. Du er ganske enkelt jubelamatør uden lige - og jeg anser det for direkte uforskammet, at du tilbyder programmel beregnet til at outputte HTML, når du ikke har det første forstand på emnet.
At nogen kan finde på at søge hjælp hos den slags amatører, skyldes formodentlig, de ikke selv kender spor til emnet ... men det gør ikke udnyttelsen af disse stakler mindre usmagelig!

Er det kun mig, eller lugter her ikke fælt af Thulin-kød?  :o|
Avatar billede boydog Nybegynder
19. september 2010 - 13:21 #24
SEO er noget der kan betale sig. Men man skal vide hvad man går efter. Man skal være sikker på hvor mange ord og hvilke ord der er mest relevant for ens side. Jeg har kontaktet en fra www. dahii.dk omkring hvad de kunne tilbyde for mine sider, og der er en hel masse gode råd og vejledninger omkring den bedste SEO løsning der passer lige til dit behov.