Avatar billede jarl-g Nybegynder
29. januar 2007 - 16:40 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dualcore processorspørgsmål

Jeps, jeg vil gå LIGE til det:

Hvorfor er en Intel Pentium D Dualcore 3,4GHz "dårligere" end en Intel Core 2 Duo 2,33GHz?

I'm all ears, and 60 points for the best answer

-Jarl-G
Avatar billede fluse Nybegynder
29. januar 2007 - 17:21 #1
Uden at blive alt for teknisk er det fordi en core 2 duo klare mere arbejde pr. clock end en Pentium D. tænk på det som om du skal have vand igennem et hul, hvis hullet er lille skal vandet løbe hurtigere end hvis det er stort. Derfor har pentium D en højere clock, men får mindre arbejde gjort på samme tid.

Dertil kommer at pentium D, i virkelighedden "bare" er 2 alm. pentium 4 CPUer der er smækket sammen til en i en fart. Det er noget Intel gjorde for at kunne følge med amd indtil de var klar til at smide Core 2 på markedet. Det er også værd at huske at pentium 4 efterhånden er et meget gammelt design, de har jo være på banen i mange år, og pentium D er faktisk det sort set samme design som en pentium 4.
Derimod Core 2 duo er designet fra grunden til at være en dual core.

Det næste er så, at core 2 duo er bygget på teknologi der er kommet til verden gennem pentium M, og derfor udvikler mindre varme, og bruger mindre strøm end pentium 4 / pentium D der er udvilket til et miljø hvor varme og strømforbrug ikke var noget problem.

Fluse
Avatar billede jarl-g Nybegynder
29. januar 2007 - 17:35 #2
Det forstod jeg faktisk rigtig udemærket, smid et svar. Men jeg skal lige høre: Den fungerer vel som en dualcore, ikke sandt? Det vil sige: Et nVidia 8800GT(X/GS) vil kunne køre på den?
Avatar billede fluse Nybegynder
29. januar 2007 - 17:48 #3
Altså om et 8800kort vil kunne køre på en pentium D? jo da, sagtens!

Pentium D er IKKE nogen dårlig CPU overhovedet, og kan sagtens klare selv krævende opgaver. En af de nyere pentium D (de store modeller) der er bygget på Presler kærnen vil løbe nogenlunde lige så hurtigt som en core 2 duo e6300/e6400, ihvertfald vil forskellen være så lille at det ikke er noget man opdager! Der hvor pentium D virkelig halter er på strømforbrug or hvor meget varme den udvilker. Men med en ordenlig køler er det altså ikke noget problem.

Grunden til at man stort set ikke ser folk anbefale pentium D mere er, at den ikke giver lige så meget hastighed/kr som en Core 2. Man skal ikke forveksle det med at den slet ikke kan bruges mere!

Fluse
Avatar billede fluse Nybegynder
29. januar 2007 - 17:48 #4
glemte lige det svar der ^_^

Fluse
Avatar billede jarl-g Nybegynder
29. januar 2007 - 17:57 #5
Tusind tak for det meget fyldestgørende svar - 60 point og en rigtig god omgang karma! :)