Avatar billede paulsteffen Nybegynder
25. maj 2001 - 21:54 Der er 16 kommentarer

AMD gigahertz (650 MHz) motherboard

Er der nogen der har et eller flere gode tips med hensyn til hvorledes jeg kan overclocke min maskine uden den tager varig skade, og uden at jeg er nødt til at investere i ekstra-udstyr ?? På forhånd tak
Steffen.
Avatar billede Slettet bruger
25. maj 2001 - 21:56 #1
kig på www.overclocking.dk de har mange gode artikler om det
Avatar billede bbs Nybegynder
25. maj 2001 - 22:10 #2
Hvis jeg var dig, ville jeg købe en Køler for 100 kr.
Når du så har købt den, kan du nok clocke din PC med 50-125 Mhz, afhængig af hvor god køleren er!
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:10 #3
jeg ville ikke anbefale at overclocke din maskine
jeg har selv en 900mhz der er overclocket til 1000mhz
og det har gjort den ustabil
så ville jeg anbefale du købte et nyt motherboard til din maskine istedet
men ellers så prøv at læse den her artikel
http--www.solutions2all.dk-a
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:12 #4
men det er selvfølgelig dit valg
jeg ved der er mange der ikke har problemer med overclockning

>>--tommy--<<
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:22 #5
paulsteffen<- undskyld det var det forkerte link jeg sendte
det rigtige er www.solutions2all.dk/articles_read.asp?id=3
det er ikke et svar men prøv at læse artiklen den er ret god
og den omtalte >cyfer< i artiklen er ingen ringere end MIG

>>--TOMMY--<<
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:25 #6
BBS>> det kan da bedre betale sig at købe et nyt motherboard
for de 50-125 ekstra mhz dem mærker du næsten ikke

>>--tommy--<<
Avatar billede bbs Nybegynder
25. maj 2001 - 22:28 #7
TommyB-> Jeg vil nu sige at der er væsentlig forskel på en 650 mhz og en 775 Mhz!

Det ville klart være en fordel at købe et Motherboard, det giver jeg dig ret i!
Dog siger jeg ikke det med Motherboardet, da man jo ikke \"må\" bruge penge i dette spm.

Avatar billede meistro Nybegynder
25. maj 2001 - 22:35 #8
Jeg har clocket min 800Mhz til 900Mhz ved at sætte busfekvensen op, fra 100Mhz til 112Mhz.Den er ikke ustabil.
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:36 #9
bbs-> du har ret:-)
jeg så først det med ikke at købe nøvendigt udstyr nu
men jeg syntes ikke forskelen er risikoen værd
min putter blev overclocket med kun 100mhz
og kørte af helved til
men derfor er det jo ikke sikkert at paulsteffen\'s gør ;-)

>>--tommy--<<
Avatar billede bbs Nybegynder
25. maj 2001 - 22:36 #10
rigtigt....
Avatar billede tommy.b Nybegynder
25. maj 2001 - 22:37 #11
-> meistro
ok så er det nok bare mig der har været uheldig

>>--tommy--<<
Avatar billede meistro Nybegynder
25. maj 2001 - 22:50 #12
Skade tager den vel ikke hvis du sætter biosen til en given temperatur.
Avatar billede gnaffe Nybegynder
26. maj 2001 - 14:52 #13
Hvis jeg var dig ville jeg ikke overclocke min maskine medmindre jeg havde en meget god køler, jeg er selv i gang med at lave en vandkøler til min computer. Hvis du er interesseret i en vandkøler kan de købes på www.coolerkit.dk, eller du kan selv lave en (hvilket er meget billigere):)

Jeg ved godt at du skrev at det ikke skulle koste noget, dette er også kun et råd:)

-Gnaffe-
Avatar billede aaa000 Nybegynder
27. maj 2001 - 21:35 #14
gå ind i BIOS\'en og sæt FSB\'en op, kan compueren ikke klare det går skærmen i sort.
Avatar billede Slettet bruger
10. juni 2001 - 19:08 #15
Det er faktisk svært at ødelægge sin hardware, ved overclocking. Hvis du clocker den for højt vil den højst sandsynligt bare ikke starte. Jeg har fået en gratis 46% hastighedsforøgelse med min Duron 650@950. Den er 100% stabil. Læs f.eks http://www.athlonoc.com/ochowto1.php .

Avatar billede teknik Juniormester
14. juli 2001 - 22:48 #16
Uden varig skade:
Den væsentligste årsag til varig skade er er for høj CPU-temperatur.
De fleste nyere bundkort har en indbygget føler, og et program til at aflæse føleren fra Windows.
Har du ikke programmet, så kan du formodentlig bruge dette
http://web.bham.ac.uk/jst829/mbprobe/

Hold så øje med temperaturen, og lad den ikke komme højere end 50-55 grader.

Vær opmærksom på at selv små forøgelser af Vcore øger temperaturen kraftigt.

I næste række kommer for hårde satsninger(store skridt).
Gå kun langsomt frem (små skridt), og brug systemet i et stykke tid hver gang, og dheck at det kører stabilt.
Hvis der er hyppigere svigt end normalt, så er det tid at gå lidt tilbage...
Et \"billigt\" trick, hvis du har nul kroner til projektet er at tage yderbeklædningen af kabinettet.
Det koster kun lidt ekstra støj og rengøring, men sænker typisk CPU-temperaturen med 3-5grader.

Har du brug for yderligere hjælp, så må du lige ud med hvilken type CPU du har.

mvh :-)
Teknik