Avatar billede toey Nybegynder
25. januar 2007 - 19:28 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Raid 1

Hej eksperter

Kan man konfigurere 2 hardiske i raid 1 når den ene af dem er fyldt med data? Jeg vil nemlig gerne have smidt 2 x 750 GBér I min server (I raid 1) Men da disse diske koster 2400 pr styk, kunne jeg jo passende købe den ene nu, og starte med at bruge den. Og om nogle måneder så købe nummer 2.

Eller vil jeg miste alt min data ved det?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 19:52 #1
når man konfiguere sin raid, vil alle data på disken gå tabt..
25. januar 2007 - 20:00 #2
det kommer an på den anvendte controller, mange mister ikke data ved migrering til RAID1 (det er jo en spejling af disken, havde det været RAID0, havde svaret været ja)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:13 #3
uanet hvilken raid, mister man data.. efter min erfaring.!
http://dbhome.dk/bartfreak/guider/Raid.htm
25. januar 2007 - 20:38 #4
den guide er meget forældet, der er mere end 6 forskellige raid levels ;) bla RAID 01 og 10, 51, og dertil 5E  og 5 EE, samt raid 6-9.

Er controlleren bare den mindste smule værd, mister man ikke data ved migrering til RAID1 (men det udelukker muligvis mange af de SW baserede raid controllere der findes i den billige ende til SATA og PATA)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2007 - 20:42 #5
ved godt den er forældet, men princippet er stadig det samme.!

Men det må jo komm an på en prøve..O)
25. januar 2007 - 20:52 #6
princippet i RAID 6 og 5E (E kan også kaldes andre ting, men er dybest set blot en ekstra paritets disk, så man opnår endnu større sikkerhed ved disktab)
Avatar billede prebas Nybegynder
26. januar 2007 - 12:19 #7
må give bartfreak ret... når du opretter raiden vil dataen ryge....
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
26. januar 2007 - 13:41 #8
det bliver spændende at høre..?
26. januar 2007 - 17:47 #9
Som Rene skriver, kommer det i høj grad an på controlleren. Hvis Controlleren understøtter migrering, hvad enten det er offline eller online, så vil du ikke miste data, uanset hvilket RAID level du migrere til.

Dog, du må forvente at der ikke er data kompatibilitet mellem 2 RAID controllere af forskellig fabrikat. Du må heller ikke forvente, at en Disk der har kørt på en standard hard disk controller, kan læses af en RAID controler. Der er sikkert nogle der kan.
Men hvis du køber en RAID controller og 1 disk, og hvis RAID CTRL understøtter RAID level migration, så kan du senere tilføje ekstra diske, og ændre RAID level.
Avatar billede toey Nybegynder
26. januar 2007 - 20:37 #10
Mange tak rogerrabbit. Det var et brugbart svar.
Smid et svar så du kan få points.

Også tak til de andre... I gjorde et forsøg
27. januar 2007 - 04:12 #11
LOL, det ar godt nok en interssant holdning, giv ikke point til ham der kom med svaret, men ham der bekræfter at svaret er korrekt
27. januar 2007 - 10:30 #12
Jeg mener nu også at Rene skal have point.
Om du så skal give dem alle til Rene, eller dele dem mellem os, det er op til Rene og Dig.
Avatar billede toey Nybegynder
30. januar 2007 - 07:29 #13
Jeg tror cist jeg har været træt på det tidspunkt. Det må du undskylde Rene.
Men jeg deler imellem jer 2, da jeg syndes roger´s svar var mere fyldesgørende. Eksempelvis det med migrering.

Så I deler lige over ok?
30. januar 2007 - 15:10 #14
ingen sur miner herfra :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2007 - 18:10 #15
heller ikke her.!

Men er lidt nysgerig på, hvem som egentlig havde ret..?
06. februar 2007 - 19:42 #16
Tjaa, der er jo mange hvis'er og det kommer an på. Så der er ikke noget enkelt korrekt svar :)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
06. februar 2007 - 20:27 #17
I know, men jeg ville bare høre spørger, om hvad der skete irl..O)