Avatar billede n0life Nybegynder
24. januar 2007 - 13:02 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Skub = Straf?

Hej "eksperter :P"..

Jeg sidder her i skolen og har et væddemål kørende med en fra min klasse.

Væddemålet lyder på, at min ven påstår, at jeg vil ryge 30dage i fængsel, hvis jeg skubber til ham. Altså, hvis jeg går hen og giver ham et skub. - Uden at der sker noget.

Jeg siger derimod, at der ikke vil ske noget og SLET ikke 30dage i fængslet.

Han siger, at det står i jura-loven, men jeg har ikke kunne finde det.

jeg har snakket med en politi-betjent, som giver mig ret og siger, at det ikke vil give 30 dage.

Er der nogle herinde, som kan finde påstande / agumenter og på dette her? - Der er tale om et væddemål på hele 1.000 kr :D, så jeg vil gerne have nogle beviser på om det er det ene eller det andet..

På forhånd tak!
Avatar billede beorn Nybegynder
24. januar 2007 - 13:12 #1
absolut ikke, et skub kan ikke betegnes som et overfald, hvilket jeg antager er det han vil have dig dømt for.

hvis du hverdag skubber til ham hver gang du ser ham, vil han på sigt nok kunne få et polititilhold for at udøve psykisk terror.

men tror han vil få svært ved at få dømt nogen for at give ham et skub.. med mindre det er udover en kant eller ud foran en bil.
Avatar billede kalp Novice
24. januar 2007 - 13:15 #2
jeg har ikke tænkt mig at finde paragrafer... bare min mening.

Et skub er ikke nødvendigvis vold. Det gør dårligt nok ondt, at blive skubbet.
Men resultere et skub i, at man falder og kommer til skade så kan man mindst forvente en bøde.

Et skub alene, som ikke efterlader et mærke er ikke rettens tid værd.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 13:28 #3
Jeg tror ikke at du skal regne med at få 1000 kr,  hvis din ven ikke er mere intelligent, løber han nok fra vædemålet når det kommer til stykket.

Det lyder utroligt at han allerede har læst i en jura-bog og fundet det.
24. januar 2007 - 14:30 #5
for kort tid siden blev en kvinde (mener jeg det var) dømt for vold (hun havde hældt en drink ud over en anden), og fik en 2 årig karantæne på byens værtshuse, mener det var højeste ret der omstødte dommen mht 2 års karantæne, så det kun gjalt det værtshus hvorpå hun gjorde det, og andre er også dømt for vold ved at have spyttet en person i hovedet, så jeg er ikke den mindste smule i tvivl om at et skub også er vold rent juridisk.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 14:53 #6
læs lige vejmand's indlæg rene
24. januar 2007 - 15:04 #7
henrik_svendsen det er der så nogle dommere her i landet der ikke ved, for faktum er at folk er blevet dømt for vold (i sager hvor jeg ville kalde det nedværdigelse, f.eks en spytklat)

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/06/30/125619.htm?rss=true

http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Politik/2006/08/12/122430.htm?rss=true&regional (her kan jeg dog ikke lige finde sagens udfald)

http://domstol.fe1.tangora.com/?id=8771

sagen med kvinden skete i odense kan jeg huske (er nok 3-4 måneder tror jeg)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 15:28 #8
det er muligt at vedkommende er blevet sigtet for vold i det her link.
http://domstol.fe1.tangora.com/?id=8771
men de beskriver det selv
citat.
Uanset om det kunne lægges til grund for sagen, at HP var blevet ramt af en spytklat fra T, fandt retten det herefter alene godtgjort af anklagemyndigheden, at T havde spyttet efter HP.

Da et sådant forhold kun er omfattet af straffelovens § 267, (æreskrænkelse), som er undergivet privat påtale, jf. straffelovens § 275, blev T frifundet.
citat slut.

og som du kan læse hos ret og råd (advokatforening) er det ganske få gange at det at spytte efter andre, er blevet takseret som vold.

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.200101221857_2525_3a6c7488d9f37.html&spec=237fad4b5104dc9fe24f448d22fe86a3&themeid=200107181722_8869_3b55a9b0393d3&art_id=2006082416174796700051859&type=a
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 15:33 #9
Det kommer altsår til at stå åbent fremover, om dommerne ønsker at følge højesterets afgørelse (som de egentlig skal men ikke altid gør) og takserer spyt som vold.

MEN det har jo intet med at skubbe at gøre !

det afhænger helt af graden af "volden / skubberiet"
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-900/b900-599.html
24. januar 2007 - 15:36 #10
enig (og hvordan det kan lade sig gøre forstår jeg ikke), men med højesterets dom i http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/06/30/125619.htm?rss=true har det ret sikkert skabt præcedens for den slags sager.
24. januar 2007 - 15:38 #11
vi er enige, problemet er nok også at man ikke kan spå om udfaldet af en retssag, da det afhænger af dommeren/forsvarer og anklager, men når man kan blive dømt for vold ved at spytte en person i hovedet, så ville de undre mig hvis ikke skubberi også kan blive takseret som vold.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 15:45 #12
enig, men umiddelbart vil jeg ikke sige at loven siger (at skubbe er vold)
24. januar 2007 - 15:49 #13
heller ikke her, men jeg ville heller aldrig kunne have forestillet mig at man kunne komme i fængsel for at spytte på en anden, og efter allofmp3 sagen mod tele2, vil intet fra domstolene komme bag på mig.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 15:57 #14
allofmp3 havde jeg nu forventet,  jeg havde til gændgæld ikke forvæntet at Rusland ville tvinge ejeren til at lukke sitet.
Avatar billede n0life Nybegynder
24. januar 2007 - 20:52 #15
Nu har jeg set jeres svar og jeg takker mange gange :) - Jeg uddeler points, når folk har svaret..
Dem som gerne må svare er; rene-petersen, vejmand og henrik_svendsen, som har fået kilder og materiale, som jeg kan bruge :)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2007 - 20:57 #16
Jeg takker.  Håber at han står ved væddemålet, og at du vinder  ;O)
24. januar 2007 - 21:43 #17
jeg springer over ;)
Avatar billede vejmand Juniormester
25. januar 2007 - 07:02 #18
Velbekomme, svar kommer her.  :-)
Avatar billede geforce3 Praktikant
25. januar 2007 - 17:22 #19
Fortæl om han løb fra det?:D og hvad hans svar var.. Prøvede han at redde den?