Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 13:34 Der er 16 kommentarer

Åbne port så trafik kan komme ud på nettet (cisco 677)

Jeg har søgt nettet igennem for at blot at åbne en port, og alle mine søgninger har guidet mig frem til "port forwarding". Det er netop ikke dette jeg søger, jeg søger blot at åbne 4 porte i min router, så der kan sendes trafik ud til internettet.

Jeg ejer en cisco 677 og konfigurere den vha. telnet.
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 13:37 #1
det er en dankort terminal der skal have adgang til portene, og jeg kan ikke instille den på nogen måder. Derfor er det udelukket at tildele den en static ip, og derfor er det også udelukket med en port forwarding.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
15. januar 2007 - 13:38 #2
Som default er alt da åbnet OUT, så det er kun når ydersiden skal svare tilbage man plejer at portforwarde, så den ved hvilken computer den skal snakke med
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
15. januar 2007 - 13:56 #3
Cybercity har gode vejledninger til Cisco 677:
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/cisco_677_678/
Måske kan du bruge noget af det?
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 14:08 #4
cisco 677 hmmm det er den som man fik med fra cybercity for lang tid siden.

Den køre på NAT,,,mener der er noget med a man kan stille den til at smide alle porte til WAN ip,godt nok lang tid siden jeg har rodet med Cisco 677.

Men den kortterminal må jo melde sig på via DHCP hvis den ikke køre statisk IP,dvs. at du via client liste på router kan så hvad den melder sig som, og via syslog(tror nok det hedder sådan) se hvilke porte den evt. prøver at lytte og/eller sende på.

men som mcgoat siger så burde den router smide alle porte ud på WAN siden af sig selv, så der må være noget med noget den skal kunne lytte på porte osse og det kræver lidt config i cbos(mener det er sådan det hedder cisco´s telnet client.

lidt mere info om hvad den skal med de porte og om det er UDP eller TCP pakker
mener den cisco er lidt omstendig med det UDP og TCP (plejer at add begge i cbos)
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 14:40 #5
Det står der intet om i vejledning. Der står bare at følgende porte skal være åbne: 19000, 22000, 30000, 32000

Den burde nemlig få tildelt en DHCP af routeren, men hvordan finder jeg ud af hvilken det er, den har fået tildelt? Hvordan får jeg adgang til loggen?
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
15. januar 2007 - 14:51 #6
Du kan se tildelte IP adresser ved at logge på routeren - skrive password - skrive enable - password igen - derefter show dhcp lease
Hvis terminalen så er den eneste enhed bag routeren, ved du, hvilken adresse, den har fået
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 14:51 #7
ok ,,så skal de altså åbnes for både ind og udgåene data,og både
UDp og TCP

mht. hvilken ip den får så mener jeg at webmodulet i den cisco kan vise clientliste.

URL til webmodul burde være http://[gateway]

hvis der er std. så er gateway nok 10.0.0.1 altså http://10.0.0.1

men er ikke sikker ,kan hitte min stromforsyning til cisco 677 ellers havde jeg lige smidt den på så jeg kunne hjælpe med fact og ikke bare det jeg husker :P
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 15:10 #8
ved min skal man godt nok skrive:
show dhcp server leased (bare så andre ikke har samme problem)
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 15:11 #9
mener ikke cisco 677 har et web modul, er den ikke lidt for gammel til at have sådan en? Kan i hvertfald ikke komme i kontakt med den gennem browseren...telnet fejler ikke noget
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 15:11 #10
kan man vha. telnet tildele dankort terminalen en static ip, også lave port forwarding?
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 15:16 #11
Hmm finder lige manualen :P men jo det burde man kunne
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
15. januar 2007 - 15:19 #12
Du kan ikke i Cisco routeren tvinge Dankort terminalen til at få statisk IP - det skal i givet fald sættes op i terminalen.
Men du kan sætte DHCP lease perioden op i Cisco'en så den bliver så lang, at det næsten svarer til statisk adresse. Den vil jo altid forsøge at fornye til samme adresse, og hvis bare lease er lang nok, risikerer du næppe, at den mister adressen.
Avatar billede mash Mester
15. januar 2007 - 15:44 #13
nå kan hellere ikke finde manualen ,men jeg har ikke mere at tilføje så good luck :P
Avatar billede punnishment Nybegynder
15. januar 2007 - 16:49 #14
Uden at have gjort noget ser det ud til at dk-terminalen virker. Som i siger, passer det sikkert meget godt med at portene ud til nettet altid er åbne (one way).

Har lige et andet spørgsmål til jer. Hvordan undgår jeg at routeren resetter hvergang der sker strøm afbrydelser? Har eksempelvis nogle porte der skal forwardes til nogle bestemte static ip'er, men hvergang jeg slukker min router sletter den alle ændringer.
Avatar billede skyttegaard Nybegynder
15. januar 2007 - 19:48 #15
Når du har lavet ændringer til konfigurationen, skal du huske at skrive write for at gemme.
En fuld sekvens kan f.eks. være:

telnet 10.0.0.1
*password*
enable
*password*
set nat entry .....
write
reboot

Så bør den huske ændringen.
Avatar billede punnishment Nybegynder
16. januar 2007 - 01:07 #16
mange tak. tgkdk gider du ikke også lige at svare?