Avatar billede bucephalus Praktikant
09. januar 2007 - 14:43 Der er 10 kommentarer

Overskrivning af formel

Jeg har lavet en standardkalkule, som efter et startvalg hiver nogle standardtal frem, så man hurtigt kan lave en beregning.

Det er ofte nødvendigt at ændre i standtallene, og jeg vil derfor høre om det kan gøres, uden at ødelægge den formel der står i feltet for standardtallet.
Avatar billede excelent Ekspert
09. januar 2007 - 15:14 #1
hvordan ser formler ud ?
Avatar billede bucephalus Praktikant
09. januar 2007 - 15:20 #2
Først vælger man produkt, og derefter har jeg brugt indeks til at hente standardtal frem
=+indeks(område;1;produkt)
Avatar billede excelent Ekspert
09. januar 2007 - 15:34 #3
hvad med formlen som står i feltet for standardtallet?
Avatar billede bucephalus Praktikant
09. januar 2007 - 15:53 #4
Det er som nævnt ovenfor =+indeks(område;1;produkt)
Avatar billede excelent Ekspert
09. januar 2007 - 16:04 #5
=INDEKS(område med standardtal;SAMMENLIGN(produkt;område med produkter))
Avatar billede bucephalus Praktikant
09. januar 2007 - 16:33 #6
Jeg kan se at jeg ikke lige har fået mig formuleret klart nok, så jeg prøver lige at beskrive problemet nærmere.

Der er 2 ark.

I ark 1 er der for hvert produkt en masse standardtal, som der ikke må ændres ved.

I ark 2 vælger man produkt, og herefter bliver tallene i kalkulen hentet fra ark 1 vha. af  +indeks(område;1;produkt).

Problemet er at man ofte i ark 2 skal rette i enkelte af standardtallene for at modellen giver det rigtige resultat.

Dette gøres pt. ved at overskrive feltet hvor formlen +indeks(område;1;produkt) indgår.  Problemet er så at hvis man efterfølgende skal lave en kalkule på et nyt produkt,så er formlen jo forsvundet. Er det på nogen måde muligt at beholde formlen i feltet, så den fx igen fremkommer hvis man sletter den manuelt indtastede tal.
Avatar billede excelent Ekspert
09. januar 2007 - 16:57 #7
hvad med at indsætte et skalafelt, hvormed man kan skrue op og ned
på værdien i cellen lige over celle med standardtal, og så linke til formelcelle
+indeks(område;1;produkt)+celle lige over
Avatar billede excelent Ekspert
09. januar 2007 - 18:05 #8
man kunne også via kode indsætte formlen igen
Avatar billede mrjh Novice
09. januar 2007 - 18:27 #9
Hvad med et felt ved siden af hvor du kan indtaste det alternative standardtal. Formlen indeks(...) kunne så ændres til:
=hvis(indtastningsfelt="";indeks(område;1;produkt);indtastningsfelt)
Avatar billede bucephalus Praktikant
07. marts 2007 - 19:19 #10
Mrjh - jeg valgte din løsning - send et svar (beklager den lange svartid)