Avatar billede gentlebug Nybegynder
07. januar 2007 - 16:36 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

dump af mysql via php

Jeg vil gerne lave et dump af min mysql database, så jeg kan få taget backup af den. (hvilket jeg senere vil gøre med noget cronjob.)
Men har aldrig arbejdet med mysql på den her måde, og ved ingengang om det er muligt da jeg er på surftowns servere og har derfor ikke root acces.
min kode ser ud som følger:
<?php
//Set some variables
$mysql_host = "**************";
$mysql_user = "**************";
$mysql_pass = "**************";
$mysql_auth = " --host=\"$mysql_host\" --user=\"$mysql_user\" --password=\"$mysql_pass\"";
$root = $_SERVER[DOCUMENT_ROOT];

exec("mysqldump -h $mysql_host -u $mysql_user -p$mysql_pass > $root/mysql/mysql.sql", $output, $error);

  if($error > 0) {
    echo $error;
  }else{
    echo "Ingen fejl";
  }
  echo "<br>";
  var_dump($ouput);
?>

$error returnerer 127, nogen der kan svare mig på hvad det dækker over, og hvordan jeg løser dette?
Avatar billede gentlebug Nybegynder
07. januar 2007 - 17:02 #1
Hovsa, kig blot over $mysql_auth, det er en del af en gammel kode jeg prøvede at teste - som heller ikke virkede.
Avatar billede mikkel_robin Nybegynder
07. januar 2007 - 19:44 #2
Hvis du anyway vil lave et cronjob, hvorfor så ikke gøre det i bash:

#!/bin/bash -e

# Dir hvor backup skal ligge
BACKUP_DIR=""

# Ignorer disse databaser
IGNORE="test"

# Hent liste over databaser
DB_LIST=`mysql -Bse 'show databases'`

for db in $DB_LIST; do

        skip=0

        if [ "$IGNORE" != "" ]; then
                for i in $IGNORE; do
                        [ "$db" == "$i" ] && skip=1 || :
                done
        fi

        if [ "$skip" == "0" ]; then
                mysqldump $db | gzip -9 > $BACKUP_DIR/$db.sql.gz
        fi

done

exit 0
Avatar billede gentlebug Nybegynder
07. januar 2007 - 19:58 #3
Åh, tror jeg har udtrykt mig forkert, jeg mener da det hedder cronjob altså eksternt få en anden server til at gå ind på min side.
det lader til der er en function i SQL der hedder BACKUP (ja, jeg føler mig dum nu!)
men da jeg (som tidl. nævnt) kører på surftowns servere, har jeg ikke permission til det.

Det lader til at jeg bare må gemme i mine data på en simpel måde og ikke sql, også lave et script i sql til at loade det ind i mysql for mig.

jeg burde vel lukke?
Avatar billede gentlebug Nybegynder
08. januar 2007 - 15:50 #4
Lukker.