Avatar billede bluenote Nybegynder
06. januar 2007 - 00:39 Der er 8 kommentarer

Mere hastighed på NTFS - formatering

Hej

Jeg har en arbejdsstation med Photoshop som primær applikation - sidder med nogle rimelige tunge PSD filer (100-400 mb) - og gerne 8-10 filer åbne af gangen.

Har et Intel 975XBX bundkort med en 3.4 ghz - og har 4 stk 300 Gb diske i et raid 0 på Intel Matrix raid.

Spørgsmålet er : Nuværende fil allokering på både min systempartition og datapartition er på 4 kb - er der noget at hente hastighedsmæssigt ved at sætte den op til 16 - eller 32 kb pr. allokeringsenhed ?

Vil gerne have lidt mere spark på ntfs, selvom jeg har read/write på omkring 150-220 mb/s afhængig af hvor fragmenteret partitionerne er

Bluenote
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 00:46 #1
med 4 diske i raid 0 burde din hastighed være højere, men til det du bruger dem til, ville jeg helt klart have 1 evt 2 diske udover til system disk, og så dit RAID 0 som laver / workdisk, det vil du vinde mere hastighed på. (og vælge en stpr cluster size på din work/lager disk, hvis det næsten kun er store filer du gemmer)
Avatar billede bluenote Nybegynder
06. januar 2007 - 00:54 #2
Intel Matrix raid via sata kan både håndtere raid 5 + raid 0 på samme diske - lidt smart.

Så min systempartition er raid 5 og datapartition på knap 1.1 terabyte er konfigureret med Raid 0 - begge med 4096 byte.

Datapartition er primært billeder på mellem 10 og 400 mb

BlueNote
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 00:58 #3
well det er kun sw raid så, ægte raid kan ikke lave både lave level 0 og 5 på samme diske, og da det satdig er samme diske du benytter kan diskene kun læse /skrive til en af partionerne ad gangen, derfor er det smartest med seperate diske til system og workdisk.
Avatar billede bluenote Nybegynder
06. januar 2007 - 01:09 #4
Okay - der er også en Silicon controller onboard - så du anbefaler jeg smider XP på den og så data på Intel controlleren (der er dobbelt så hurtig som Silicon ctrl)

Og hvilke størrelser af cluster ?

BlueNote
Avatar billede bluenote Nybegynder
06. januar 2007 - 01:10 #5
OBS

RAID partitionerne defineres nu i bios på controlleren og ikke i XP

BlueNote
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 01:16 #6
selvom de defineres i vios på controlelren, er det stadig SW raid, med hardware raid er det nemlig umuligt at køre både raid 0 og 5 på samme diske, og med bare en anelse kendskab til raid er det logisk hvorfor det ikke kan lade sig gøre ;)

cluster til workdisken så stor som muligt, du opnår den største hastighed og største udnyttelse af disken, så har du blandede filstørrelser ville jeg vælge 16 eller 32Kb i cluster size, men er det kun store 64, eller 256Kb hvis controlleren understøtter det.

System disken, kan sagtens være påkb i clustersize.
Avatar billede strych9 Praktikant
06. januar 2007 - 09:01 #7
Hvis jeg husker ret:
Stor cluster størrelse = Bedre performance og hurtigere I/O, men dårligere udnyttelse af diskpladsen siden mere plads smides væk (Den kan ikke starte en ny fil i en halvt optaget cluster)
Lav cluster størrelsen = Ringere performance, men bedre udnyttelse af diskplads.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
06. januar 2007 - 11:35 #8
strych9 korrekt, men det med dårligere udnyttelse af pladsen gælder kun hvis man gemmer små filer, ellers vil pladsen blive udnyttet bedre, da MFT vil være mindre på en disk med større clustersize.