Avatar billede bha140795 Nybegynder
04. januar 2007 - 15:41 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

VBA til Word 2003

Jeg skal bruge en VBA kode der gør muligt at få al tekst i en tekstboks, som er placeret i sidehovedet, ind i en variabel. Jeg vil tro at jeg skal bruge en kommando noget i retning af:

text_range = ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Shapes(1).Select

Men jeg kan ikke få det til at virke.
04. januar 2007 - 15:53 #1
Det virker uanset om tekstboksen er i headder eller ej... det hjælper selvfølgelig lige at kende index nummeret eller navnet på tekstboksen.

text_range = ActiveDocument.Shapes(1).TextFrame.TextRange.Text
04. januar 2007 - 15:54 #2
dette vil sikkert også virke... dog ikke testet.
text_range = ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Shapes(1).TextFrame.TextRange.Text
Avatar billede bha140795 Nybegynder
04. januar 2007 - 17:25 #3
text_range = ActiveDocument.Shapes(1).TextFrame.TextRange.Text virker kun når tekstboksen ikke står i et sidehoved.

text_range = ActiveDocument.Sections(1).Headers(wdHeaderFooterFirstPage).Shapes(1).TextFrame.TextRange.Text giver mig følgende fejl:

"runtime error 5917
Dette objekt understøtter ikke vedhæftet tekst"
04. januar 2007 - 19:23 #4
text_range = ActiveDocument.StoryRanges(wdPrimaryHeaderStory).ShapeRange(1).TextFrame.TextRange.Text
Avatar billede bha140795 Nybegynder
05. januar 2007 - 08:14 #5
desværre - jeg får samme fejl - har du selv testet?
Avatar billede supertekst Ekspert
05. januar 2007 - 18:45 #6
Forslag:

Sub test()
    tekst = hentSidehoved
End Sub
Private Function hentSidehoved()
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader

    Selection.EndKey Unit:=wdStory, Extend:=wdExtend
    hentSidehoved = Selection.Text
    ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
End Function
05. januar 2007 - 19:01 #7
den sidste jeg har skrevet virker fint... men du skal måske ændre ET-TALLET til noget andet... ellers prøv på et helt nyt dokument.
Avatar billede bha140795 Nybegynder
06. januar 2007 - 09:22 #8
Ja, jeg har fået det til at virke. Tak for det.