Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 13:10 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Lokalisering af defekt RAM blok?

Hej.

Jeg har igennem et RAM testprogram, som hedder "memtest", konstateret at der er fejl i de RAM jeg har på min PC.

Programmet gav min flg. fejlmelding:

"Memory error detected! Copying between 4ee5ode and 4ee4fc1 did not result in accurat copy.
Mem has detected that your computer cannot accurately store data in RAM. You need to fix this.
See the Online FAQ (www.hcidesign.com/memtest) for advice on what to do next."

Problemet er at jeg har 4 RAM blokke á 256MB, så jeg ved ikke hvilken eller hvilke blokke det er der er fejl i :-(

Er der nogen der har en "smart" måde, hvor jeg kan finde ud af hvilken/hvilke af mine RAMblokke der har defekter?

Findes der fx et progam der kan udpege defekter i én bestem RAMblok?
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 13:14 #1
Test dem en af gangen
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 13:15 #2
Der findes ikke et program der udpeger problem blokken. Eneste måde du kan gøre det, er ved at teste modulerne én af gangen. Fejlen den kan du godt smide modulet ud
Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 13:28 #3
OK. Det er den "hårde vej" jeg skal gå ;-)

Men... hvis jeg piller 3 moduler ud og tester kun 1 modul (256 MB modul, kan min PC så overhovedet køre med så lidt RAM på maskinen? (Jeg har XP)

Derudover... testprogrammet siger at jeg ikke skal have andre programmer kørende når jeg tester, ... gælder det også antivirusprogrammer og antispywareprogrammer? ...Altså skal jeg også lukke for dem?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 13:35 #4
ja, men det er jo ikke nødvendigt at boote den op i windows for at teste dine ram, så om du har 4MB eller 2GB, har ingen betydning når det gælder om at finde den defekte ramblok
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 13:37 #5
Niels_hansen har helt ret omkring boot.

Gør intet du har firewall og Virus program kørende, og 256MB RAM er også nok til XP ;D
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 13:40 #6
personligt ville ejg teste rammene på en "bar" maskine, forstået på den måde at du booter fra en cd, og tester rammene den vej, ikke når du er inde i et OS.
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 13:49 #7
Gør ikke en rygende forskel! Viser RAM fejl vil de gøre det om det er en bar maskine eller ej. Tror jeg har fejlkorrigeret 5.000 RAM moduler, og fejlene opstår ligemeget hvordan de testes
Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 13:59 #8
OK.

Er et testprogram der booter fra en CD bedre, end et der kører fra windows? (Hvilket testprogram vil I anbefale) - Kender I memtest? - er det ikke et OK program?

@loppehund

Hvilket testprogram kører du med, og hvor lang tid lader du programmet køre?
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 14:03 #9
memtest bruger jeg/vi

Lader det typisk rulle en time eller to, eller til det finder en fejl. Finder det først en fejl kan du glemme de RAM.
Ellers kan du bruge Sidsoft Sandra RAM tet
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 14:04 #10
memtest86 findes også i en iso udgave hvor der bootes op på cden, der kan være applicationer der låser dele af rammen, og derfor vil det altiod være smartest at teste uden der kører andre ting, det er en så grundlæggende fejlfindings metode indenfor alle områder (at teste med mindst muligt, og derefter tilføje indtil fejlen viser sig)
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 14:06 #11
ikke da når det er RAM man ved man vil teste SB
Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 14:07 #12
@niels

Ved du hvor jeg får fat på iso udgaven?
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 14:10 #13
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 14:11 #14
ISO images suitable for creating a bootable Memtest86 CDROM
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (zip)
Download - Memtest86 v3.2 ISO image (gzip)
Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 14:22 #15
Skal memtest86 brændes over på en CDRom, eller kan en alm. CD bruges (er der plads)?
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 14:27 #16
du skal brænde den som iso, dvs, at filen automatisk pakkes korrekt ud til cdén (programmet fylder kun 5-6MB mener jeg), hvordan du skal brænde den afhænger af dit brænde program.
Avatar billede homemade Nybegynder
03. januar 2007 - 14:32 #17
Hmmm... har lige tjekket memtestsiden. Det er vist lige lidt for nørdet til at jeg tror jeg giver mig i kast med at boote testprogrammet fra CD.

Tror I ikke at det er udemærket at køre testen af blokkene på det memtest program, som allerede har fundet fejl på mine RAM?
Avatar billede loppehund Nybegynder
03. januar 2007 - 14:47 #18
det er alt nok ja
Avatar billede homemade Nybegynder
04. januar 2007 - 07:52 #19
Tak for hjælpen :-)

Fandt fejl i én blok.

Godt nytår!
Avatar billede loppehund Nybegynder
04. januar 2007 - 09:24 #20
Velbekomme
Avatar billede niels_hansen Praktikant
04. januar 2007 - 11:25 #21
var så lidt