Avatar billede chereau Nybegynder
23. maj 2001 - 22:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvad vil FTP server sige?

Jeg har før brugt www.eksperten.dk til at få hjælp til at sætte mit domaine op på min egen computer og har skam også fået en del gode svar.
Problemet ligger bare i at jeg ikke har ret meget forstand på hvordan det hele foregår, hvad de fleste af ordne forstår jeg ikke meningen af og resten virker bare tæmmelig forvirendene.
Nok også derfor har jeg lidt svært ved at forklare hvad det rent faktisk er jeg mangler.

-Jeg har købt og betalt for mit domaine www.CHEREAU.DK

-Jeg har betalt (og fået ordrebekræft.) på at de vidersender \"brugerene\" til min IP addresse.

-Jeg har lavet mine Flash/Swish filer.

-Jeg MANGLER et program (fks. apache server) til at \"køre\" det hele. Men har hørt at apache ikke er vidre godt.

-Jeg MANGLER instruktioner i hvordan man sætter dette program op, så det vælger de rigtige filer osv.

-Mit OS er Windows98

-Min firewall er en Speedstream

Jeg har nu læst om en FTP-server ved navn Bulletproof, som ligger sammen med Pc Planets blad i denne uge.
Hvad er en FTP server?
Er det så´en enjeg mangler?

Håber at der er nogle der kan hjælpe mig igang, eller ved hvor man kan få/finde hjælp til det...

- Rasmus R.
Avatar billede berg Nybegynder
23. maj 2001 - 22:50 #1
Hvis du bruger din \'puter som server har du ikke brug for noget ftp.
Avatar billede berg Nybegynder
23. maj 2001 - 22:52 #2
FTP står for File Transfer Protocol, og bruges hvis du skal uploade/downloade filer fra en server. men du behøver det ikke hvis du bruger din \'puter som server. (lidt mere fyldestgørende end før).

.:Berg:.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
23. maj 2001 - 22:55 #3
http://httpd.apache.org/dist/httpd/binaries/win32/apache_1.3.20-win32-src-r2.msi
Her henter du apache, og installere det derefter.

Jeg vil til enhver tid mene at apache er den bedste httpserver, dog ikke til asp.

//Anders
Avatar billede blood Nybegynder
23. maj 2001 - 22:56 #4
Hvad er det du siger?
Siger du at apache ikke er godt? eller hvad?

Apache er et af de mest stabile og et af de bedste server programmer
Du skal lige huske at apache er beregner til unix og understøtter der for ikke asp

Men du kan på denne side download den nyeste version af Apache, php og mysql i en pakke :o)
http://sourceforge.net/projects/phptriad/
Avatar billede vladimirr Nybegynder
23. maj 2001 - 22:58 #5
http://webcafe.dk/diverse/artikler/025/da025.php3
En guide til at installere Apache.

//Anders
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. maj 2001 - 22:58 #6
FTP = File Transfer Protocol

FTP bruges til at lave en adgang fra en computer til en anden. Altså hvis jeg skulle ind på din maskine og lede efter en fil så skulle du installere et FTP Server program og jeg skulle bruge et FTP Klient program. Du kan så i FTP serveren sætte forskellige tilladelser for hvilke mapper jeg må se på din comp. Om jeg må slette, redigere, flytte mapper osv. osv. altså FTP til at uploade filer og downloade filer.
Web hoteller bruger FTP, så os kunder kan ligge vores hjemmeside op på deres server og de vises så igennem WEB Serveren.

Når du nu har dit egen Server stående skal du ikke bruge FTP da du jo bare kan ligge fileren over på WEB mappen.

Har aldrig prøvet Apache Server så jeg ved ikke hvor god den er, men mange bruger den, så der må da være et eller andet ved den.
Avatar billede blood Nybegynder
23. maj 2001 - 23:08 #7
Jeg vil tro at ca. 85% af alle Linux/Unix servere køre med Apache
Og vej vil tro at ca. 10-30% bruger Apache på en Microsoft server
Avatar billede snowww Nybegynder
24. maj 2001 - 00:50 #8
Hvis du bare skal have en ftp server som skal kunne køre til dig og dine venner altså sådan ikke overdrevet belæstet så brug : serv-u!
det er nemt at finde ud af og du kan instille port osv. du instiller bare en port og siger din firewall skal lade den port være åben for FTP hvis den har lukket den, men et tip lad vær med at bruge port 21, den tjekker ALLE hackere :)
du kan hente serv-U PÅ:

www.ftpserv-u.com
Avatar billede sukos Juniormester
24. maj 2001 - 07:38 #9
Jeg synes du skal vælge at bruge apache!
Men i stedet for vladimirr\'s apacheversion skal du vælge den der hedder \"apache_1.3.20-win32-no_src-r2.msi\" ligger samme sted og indeholder ikke sourcefiles.

At apache skulle være dårlig, er vist udtalt af en asp-nød!

FTP-server viser ikke dine swf-filer frem i en browser, men muliggør en download af dem.
Men du skriver at du har fået hjælp til at sætte domain op din comp? Har du allerede en server sat op?
Avatar billede sukos Juniormester
24. maj 2001 - 07:43 #10
Efter apache installation, skal du blot ændre i din httpd.conf som ligger i \"conf\"-mappen, og conf finder du i den mappe du lagde apache i, f.ex. c:\\apache\\conf\\

I din httpd.conf, skal du ændre ServerName til http://www.chereau.dk, så skulle det køre derudaf.
Brug notepad til at åbne filen med.
Avatar billede chereau Nybegynder
24. maj 2001 - 13:20 #11
BERG & BOJOHANSEN: Tak for dit så udemærket svar på hvad FTP betyder. Tak

VLADIMIRR: Tak for addressen, men jeg har fået den en gang før, men kunne ikke køre filtypen så jeg slettede det igen. Nu har jeg den igen + Tak for addressen til guiden. Sikker på at den blive veltrængt. Takker!

BLOOD: Tak for god information.

SNOWWW: Tak, men jeg tror at jeg vælger at bruge apache. Og tak for tippet med port 21.

SUKOS: Tak for gode råd, information, forklaring og vejledning til start af opsætning. Tror jeg begynder at forstå det meste. Tak til dig også!!!

Avatar billede chereau Nybegynder
24. maj 2001 - 13:34 #12
Hvordan åbner jeg den der .MSI fil jeg har hentet fra den ovenævnte addresse???
Avatar billede chereau Nybegynder
24. maj 2001 - 14:18 #13
ok, Har fundet ud af det. :)