Avatar billede danisher Nybegynder
02. januar 2007 - 15:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Windows CE .NET hukommelsesarkitektur

Hejsa alle

Jeg er ved at læse til eksamen, og har et spørgsmål ang. Windows CE .NET's hukommelsesarkitektur. Jeg læser at den har 4GB virtuel hukommelse, ingen Paging File og max 512 mb fysisk hukommelsesunderstøttelse.

For mig som ingeniør, så giver det bare ingen mening. Lad os antage en har lagt 512mb hukommelse i sin WinCE maskine, så spørger jeg så, hvor de sidste 1½GB hukommelse så er?

Det er ikke muligt for WinCE at swappe ud på en harddisk, så hvor gør den så af det?

Håber I kan komme med en lidt uddybende forklaring, og gerne et link til hvor der står noget om det, da jeg har forsøgt at bruge både google og msdn...

På forhånd tak!

Mvh
Avatar billede LNG.DK Novice
03. januar 2007 - 17:52 #1
De 512MB der omtales er den fysiske max mængde RAM som kan benyttes som ROM hukommelse. Dette kan placeres på enhedes bundkort, og som altså ikke bliver slettet hvis enheden løber tør for strøm. De 4 GB er hvad CE håndterer af fysisk ram f. eks hukommelseskort.
Avatar billede danisher Nybegynder
03. januar 2007 - 19:42 #2
Tja, det var desværre ikke rigtig nok. Jeg ved godt at de 512mb er max, det har jeg jo også selv skrevet. De 4GB er hvad CE kan adressere totalt, det er vi også enige om, fordi det er en 32bit processor osv., men der mangler stadig 1½GB fysisk hukommelse, da der jo ikke er nogen pagin file... Hvor "cacher" den det, hvis man kan sige det sådan, når der ikke er nogen paging file?

Som beskrevet, så ligger den jo hvad den kan i de 512 mb, men hvor ligger den resten, når den f.eks. skal bruge 600 mb til de programmer der kører? Der kan jo ikke swappes noget ud på nogen harddisk, så vidt jeg forstår?
Avatar billede danisher Nybegynder
04. januar 2007 - 20:15 #3
Så tror jeg der kom et svar fra en kammerat...

Det handler om at man max har 512 mb ram, dvs. der er ikke mere til rådighed. Når du når 512 mb brugt hukommelse, og du benytter en form for new operator, så kommer der bare ikke noget objekt tilbage, så simpelt er det!

Håber det kan hjælpe andre også!