Avatar billede springfield Nybegynder
29. december 2006 - 18:38 Der er 10 kommentarer

Program der kan rippe "protected dvd's"

Hej..

Jeg skal have mine klovn afsnit over på computeren. Jeg fandt et rip-program der virkede fint, men det kunne åbenbart ikke brænde "protected dvd's" Og det er Klovn vidst.

Findes der nogle freeware programmer der kan det?
29. december 2006 - 18:49 #1
Hmmm...

Der er måske en grund til at de er  "protected dvd's" ?

http://www.piratgruppen.org/rubrique.php3?id_rubrique=2#Film
Avatar billede springfield Nybegynder
29. december 2006 - 18:56 #3
Ja, men jeg kan ikk få den til at give point. Der sker ikk noget når jeg trykke på accepter?
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
29. december 2006 - 19:10 #4
Tryk først på navnet-inden accepter
29. december 2006 - 19:25 #5
Citat: "...Det gør du ved at markere brugernavnet i boksen til venstre, og klikke på enten Accepter eller Afvis..."
Avatar billede springfield Nybegynder
29. december 2006 - 19:58 #6
Okay.. Det vil jeg prøve så.. Men tilbage til mit spørgsmål :) Er det TOTALT ulovligt at rippe en protected DVD ned på sin computer?
Avatar billede strych9 Praktikant
29. december 2006 - 22:44 #7
Nej, men det er totalt ulovligt at sidde i et offentligt forum og uddele råd til hvordan man gør. Det kaldes i loven "fremmed medhjælp" og det er faktisk ikke tilladt...
Avatar billede springfield Nybegynder
29. december 2006 - 23:49 #8
Okay, det vil sige at det er ulovligt at ligge det over på min computer?

Altså hvis det at forklare hvordan jeg gør, er "fremmed medhjælp" så er det personen hjælper med vel også ulovligt?
Avatar billede strych9 Praktikant
30. december 2006 - 13:36 #9
Du må gerne kopiere så længe det er indenfor din egen husstand.
Du må ikke benytte "fremmed medhjælp" til at "omgåes en effektiv teknisk foranstaltning" (eg. kopibeskyttelse), og selvfølgelig må man heller ikke hjælpe dig med det. Sorry, ifølge loven er du på egen hånd, men www.google.com er din ven.
Avatar billede trav4u2 Novice
06. januar 2007 - 04:05 #10
En lille korrektion/præcisering ;-)
Det er ikke tilladt at bryde en kopispærring med henblik på at fremstille af en kopi af en dvd.
Heller ikke selvom det kun er til privat brug.

Det er kun lovligt at bryde kopispærringen hvis beskyttelsen forhindrer dig i at se filmen,
og det lyder ikke helt som om det er der dit problem ligger. Så ...

-----------------------------
Fra http://www.infokiosk.dk/sw10272.asp

Hvad med kopispærringer?

På nogle cd'er og dvd'er er der en såkaldt kopispærring (også kaldet kopisikring eller "copy control").
En kopispærring skal forhindre, at der kan laves kopier, og du må derfor ikke bryde eller fjerne denne
for at tage en kopi. Du må heller ikke udbrede programmer, der kan fjerne en kopispærring, fx ved at
lægge sådanne programmer på nettet.

Men du må gerne bryde en kode eller en kryptering, hvis den forhindrer dig i at se filmen eller lytte
til musikken. Det er fx tilfældet, hvis en kopispærret cd ikke kan afspilles på en ældre cd-afspiller
eller på en computer med et andet styresystem end det, kopispærringen understøtter.
--------------------------------

Den officielle begrundelse for undtagelsen er, at det at se en DVD-film ikke er
"en ophavsretligt relevant handling"! :-)
og i den situation er kopispærringen derfor ikke beskyttet efter Ophavsretsloven
http://www.kum.dk/sw5335.asp