Avatar billede felixrival Nybegynder
29. december 2006 - 11:39 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Windows hænger eller fryser eller er blevet super langsomt

Som titlen siger, er mit windows xp (pro) pludselig blevet super langsomt, det fryser i ny og næ, eller "hænger" hvor der ikke rigtigt sker noget i et stykke tid hvorefter den fortsætter som om intet var hændt...

nogen som kan give mig en løsning på dette problem?
problemet opstår ikke i spil.
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 11:46 #1
Start med en gang oprydning:

Start stifinder - ”windows tast + E ” - klik på Funktioner, klik på Mappeindstillinger, klik på faneblad Vis.
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper" – Anvend.
Find derefter disse mapper og slet indholdet i dem.
C:\Documents and Settings\NAVN\Cookies
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temp
C:\Documents and Settings\NAVN\Lokale indstillinger\Temporary internet files
Diskoprydning:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskoprydning.
2. Vælg det drev der skal ryddes op på og tryk Ok. Nu beregner Windows, hvor meget plads der kan frigøres.
3. Så kan der vælges på hvad der skal fjernes, - Windows har valgt nogle på forhånd og der kan frit foretages til eller fravalg. Alt kan slettes uden problemer. - Tryk Ok.
4. Bekræft med Ja. Der udføres herefter oprydning, ud fra de principper der blev valgt.
5. Programmet lukker selv og der kan nu arbejdes med en kvikkere computer med mere plads på harddisken.

Diskdefragmentering:
1. Start > Alle programmer > Tilbehør > Systemværktøjer > Diskdefragmentering.
2. Grundlæggende handler det så om, at markere/vælge, det drev man ønsker at defragmentere. Og igen afhængigt af Windows version, er der forskel på, hvordan defragmenteringen sættes i gang, men det giver i alle tilfælde sig selv. Se efter en knap med påtegnelsen - Ok eller Defragmentér og tryk på den.
3. Når defragmenteringen er overstået for det valgte drev, kommer der en besked om, at det er gjort og afhængigt af Windows version, om man ønsker at defragmentere andre drev. Man kan så foretage sine valg.
4. Når det hele er overstået er der kun tilbage, at lukke værktøjet

Kør en tur med dette:
http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm

Og til sidst:
http://www.eksperten.dk/artikler/954
29. december 2006 - 11:47 #2
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm - i første omgang...
Så skal jeg nok følge op ...
29. december 2006 - 11:47 #3
(Bahhhh - du kom først...)
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 11:50 #4
Hehe, du er velkommen til at tage HTJ loggen ;o)
Avatar billede hcma Novice
29. december 2006 - 11:58 #5
haverslev >>  er du ikke træt af at skrive den lange smøre gang på gang :o)
skal jeg ikke hugge den og sætte den ind på "du-ved-nok-hvad" ?
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 12:03 #6
hcma > du stjæler bare alt det du kan, er skrevet for at blive brugt - skal dog vist være lidt linieaftand hist og pist :o)
Avatar billede hcma Novice
29. december 2006 - 12:18 #7
haverslev >>  takker og bukker og "done"
http://www.hcma.dk/tips101to110.htm#no109
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 12:22 #8
hcma > det ser jo virkelig godt ud, fin opsætning osv. ;o)
Avatar billede nva Praktikant
29. december 2006 - 13:14 #9
Jeg vil mene at Ccleaner nok foretager en stor del af den oprydning, der beskrives i det første afsnit - men mere vigtigt er det nok at defragmenteringen køres til sidst og ikke før Ccleaner.

Så det kan groft skæres ned til:

1. Ccleaner
2. Defragmentering

Just my 2 cents ;)
Avatar billede hcma Novice
29. december 2006 - 15:19 #10
nva >>  selvfølgelig (havde ikke skænket det en tanke, da det er logik for perlehøns) :o)  -  men har tilrettet det (bare for en sikkerheds skyld)
Avatar billede felixrival Nybegynder
29. december 2006 - 15:47 #11
takker mange gange for det store opbud af hjælpere :) her er HJT loggen.
jeg har kørt Ccleaner

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 15:46:28, on 29-12-2006
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\Programmer\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\DAEMON Tools\daemon.exe
C:\WINDOWS\system32\RunDLL32.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\Creative\MediaSource\Detector\CTDetect.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\Clock Tray Skins\ClockTraySkins.exe
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\javaw.exe
C:\WINDOWS\system32\devldr32.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\OUTLOOK.EXE
C:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\WINWORD.EXE
C:\Programmer\JetAudio\JetAudio.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\Source Engine\OSE.EXE
C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe
C:\Documents and Settings\Geronimo\Skrivebord\alternativ.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.rival2025.net/
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Programmer\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\jusched.exe
O4 - HKLM\..\Run: [KAVPersonal50] "C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kav.exe" /minimize
O4 - HKLM\..\Run: [FKOLogin] C:\Documents and Settings\Geronimo\.indexFKO.jnlp
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [Creative Detector] C:\Programmer\Creative\MediaSource\Detector\CTDetect.exe /R
O4 - HKCU\..\Run: [SkinClock] C:\Programmer\Clock Tray Skins\ClockTraySkins.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_06\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.danskebank.dk/html/activex/e-Safekey/DB/e-Safekey.cab
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O23 - Service: Creative Service for CDROM Access - Creative Technology Ltd - C:\WINDOWS\system32\CTsvcCDA.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: kavsvc - Kaspersky Lab - C:\Programmer\Kaspersky Lab\Kaspersky Anti-Virus Personal\kavsvc.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Cyberlink RichVideo Service(CRVS) (RichVideo) - Unknown owner - C:\Programmer\CyberLink\Shared files\RichVideo.exe
Avatar billede felixrival Nybegynder
29. december 2006 - 15:50 #12
lige et yderligere spørgsmål... jeg har 00-19 af nogle filer kaldet sqmdata og sqmnoopt liggende på mit windows drev som skjulte filer kan jeg slette dem? eller hvad gør de?
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 17:28 #13
Jeg er enig i at defragmenteringen skulle køres EFTER oprydningen ;o)

felixrival > har du selv installeret: ClockTraySkins.exe(ur i systray) hvis ja = OK

Er det et kollegie login du har her ? :
O4 - HKLM\..\Run: [FKOLogin] C:\Documents and Settings\Geronimo\.indexFKO.jnlp
Hvis ja, så er det OK

Ellers kan jeg ikke se noget der skulle gøre din pc langsom, men jeg er nok ikke den skarpeste kniv i skuffen, når det angår HTJ logs :o)
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 17:31 #14
Avatar billede felixrival Nybegynder
29. december 2006 - 19:11 #15
ja jeg har selv installeret Clocktray og ja jeg bor på kollegie :)
Avatar billede felixrival Nybegynder
29. december 2006 - 19:12 #16
skal forresten lige bruge et svar ;)

tak for hjælpen :)
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2006 - 19:49 #17
Har det hjulpet ?  - selv tak, smider et svar hvis det er mig du mener - godt Nytår
Holder du pc`en opdatere via Windows update? - både med kritiske update og dem hedder Software (valgfri) og Hardware (valgfi)?
Dem kan du evt. hente ved at gå på Windows update og klikke på knappen
"bruger defineret" og på den nye side vil de linier optræde i venstre side, klik på en af linierne og hent opdaterningene
Det er ikke sikkert du bruger Microsoft .Net Framework, så undlad at hent dem
Avatar billede hcma Novice
29. december 2006 - 20:16 #18
og...  haverslev har lavet en komplet liste over updates.  den ligger her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no10

m.h.t. .Net Framework:  for at få det fulde udbytte af nogle af HP's printere/Scannere er man pistet til at installere det. Har selv bl.a. en PSC2355 (all-in-one) som kræver det installeret for at kunne benytte hp's ImageZone. Jeg har dog ikke behov for ImageZone, så jeg har skippet install af .Net Fr....
Avatar billede felixrival Nybegynder
30. december 2006 - 10:59 #19
Ja jeg synes det har hjulpet, den kan stadig godt finde på at hænge lidt, men det er ikke ligeså slemt som det var... :)

og ja jeg holde den opdateret via windows update