Avatar billede nomak Nybegynder
18. december 2006 - 23:01 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Overgang i kabinet.

Hej.

Jeg har i lang tid haft en irriterende konstant skratten i mine højttalere. jeg får stød når jeg har en fod på mit kabinet, og en arm på radiatoren. jeg har målt at der er 12v der imellem..

Nu har jeg så også søgt rundt her og fundet ud af følgende: Den er ikke jordet.

Nu er jeg jo så på skideren, da mine stikkontakter er så ældgamle, at der ikke er 3 ben i dem, til et jordstik.

Jeg har prøvet at sætte en ledning mellem kabinet og radiator, og puff: skratte-lyden er væk.

Jeg læste også at det kun skal bruges som test, da det ellers kan være lidt farligt.(?)

Er der nogen der har en god idé til hvad jeg kan gøre?

mhv niels
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. december 2006 - 23:05 #1
ja fjern den ledning til radiatoren med det samme, det er hamrende ulovligt.
18. december 2006 - 23:07 #2
"Jeg har prøvet at sætte en ledning mellem kabinet og radiator, og puff: skratte-lyden er væk."
I mangel af bedre er det godt nok.

"Jeg læste også at det kun skal bruges som test, da det ellers kan være lidt farligt.(?)"
Det er noget vrøvl.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
18. december 2006 - 23:09 #3
nej det er det ikke, ved at lave det stunt er der pludselig 115V på radiatoren og evt kobber / jernrør, og derved også alle andre steder der har forbindelse med rørene.
Avatar billede nomak Nybegynder
18. december 2006 - 23:10 #4
den er fjernet igen.. det blev kun brugt som en test i ca 5 min.

....Forslag!?
18. december 2006 - 23:16 #5
Du kan sikre dig at alle strømforsyninger til skærm, PC, højtalere, printer m.m. sidder i den samme strøm skinne. Og så holde fingrene fra PC og Radiator sammetidig.

Eller du kan ringe til en elektrikker og få lavet en stik kontakt med jord.

Som NH skriver, er problemet at når PC ikke er jordet, så er der 115 V, spændings forskel mellem kabinettet, og noget der er jordet f.eks en radiator.

Der er en gammel tråd med noget tilsvarende.
Avatar billede nomak Nybegynder
18. december 2006 - 23:19 #6
vil det med at vende stikkene ens i strømskinnerne slå den irriterende skratten ihjel?

er sådan set ligeglad med at få et rap over nallerne når jeg rører radiatoren. bare det gør noget ved lyden.
18. december 2006 - 23:25 #7
Avatar billede nomak Nybegynder
18. december 2006 - 23:39 #8
det er værd at prøve så. lave det som at der faktisk var jordstik.

prøver det i morgen når jeg kommer fra arbejde. vil i seng nu.

hygge, og sov godt :)
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. december 2006 - 08:21 #9
Vend 22oV stikket i stikkontakten.
Avatar billede kogt Nybegynder
19. december 2006 - 10:35 #10
det kan vaere at din radiator er blevet brugt som jordspyd... det har man set foer blive brugt i gamle huse..!

hvis der havde vaeret jord i din stikkontakt havde du ikke lagt maerke til den stroem fra computeren pga af noget der hedder potentiale udligning

men faa en elektriker til og traekke en jordledning til din stikkontakt han ved hvordan det skal goeres
Avatar billede kogt Nybegynder
19. december 2006 - 10:41 #11
desuden saa er det lovpligtigt i nyere huse... at der skal vaere jord i alle stikkonkakter

jeg vil mener det er en god investering :)
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. december 2006 - 10:43 #12
Nul er jordet på værket.
Avatar billede nomak Nybegynder
19. december 2006 - 16:15 #13
nu bor jeg ikke i hus, men en lejet lejlighed.

kan jeg evt få min udlejer til at betale elektrikeren? eller er det for egen regning?
Avatar billede kogt Nybegynder
19. december 2006 - 17:56 #14
muligvis..?? du kan da spoerge... :) ikke lige mit omraade... hehe
Avatar billede venturer Nybegynder
19. december 2006 - 18:04 #15
Hvis det er et lejemål må du sandsynligvis ikke selv foretage dig noget (det er jo en anden der ejer lejligheden). Men spørg din udlejer om I kan finde ud af noget. Evt. dele udgiften hvis han ikke lige er med på ideen fra starten af.
Avatar billede nomak Nybegynder
16. juli 2007 - 21:10 #16
luk