Avatar billede komputerdk Mester
15. december 2006 - 13:59 #1
øh hvad skal du bruge den til? den ene mus er til en bærbar (der vil jeg KLART anbefale Logitech V400 eller v450) og den anden til stationær.

Jeg ville nok anbefale en lasermus.

ang. netværk.. så er det en rigtig god pris på belkin routeren (er dog i restlager)- godt nok er det aldrende udstyr, men hvis det bare skal være billigt så er det ok (bør opdateres til WPA sikkerhedskoden). netkortet kan du spare en hund på ved:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=128606

Se en test af router / netkort hvis det er:
http://www.hwt.dk/test_show.asp?id=3091

Men kommer igen an på hvad du skal bruge den til- hvis du skal have netværk over større afstande ville jeg nok vælge TrueMimo produkter eller lign..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
15. december 2006 - 15:06 #2
Altså den skal bruges til at programmere/kode programmer og designs, spille spil på, og surfe rundt på nettet med.. En gang i mellem downloade tunge programmer..

Jeg har bredbånd lige nu hvis det gør nogen forskel.. Ja jeg har hørt at WPA er bedre og WEP ikke er godt nok..

Kan man få en trådløs mus som aldrig skal oplades? Altså som kører over bluetooth eller en lasermus eller hvad? Det er nemlig det jeg søger.. En trådløs mus som kører på andet end batterier!

Jeg skal kun have computeren stående på et bord hvor routeren er lige ved siden af.. så der er måske kun 1 meters distance.. Jeg er bare træt af ledninger på min bærbare..
Avatar billede komputerdk Mester
15. december 2006 - 19:56 #3
ang. batteri, så er der nogen mus fra fx logitech der kan holde et par måneder.. faktisk mener jeg at V450 kan holde et år.. men de er ret små og til bærbar..

G5 fra logitech kunne være en mulighed... lasermus er must.. man kan få nogen der oplades via en måtte, men ikke noget jeg vil anbefale..

ang. wifi - så er WEP krypteringen ikke speciel sikker (tager 5 min at bryde) så WPA er minimum.. hvis afstanden er 1 m så er belkinen fin..
Avatar billede php_programmoer Nybegynder
15. december 2006 - 20:36 #4
Tak for svar, du har fået dine velfortjente point! ;)

Til sidst vil jeg lige høre hvilken forskel der er på netkort? jeg ved ingen gang helt præcist hvad det gør..
Avatar billede komputerdk Mester
16. december 2006 - 13:26 #5
well netkort til trådløs findes med et hav af forskellige chipsæt.. som hovedregel skal man helst have et chipsæt i samme serie som sin router HVIS!! man vil udnytte alle mulige hastighed/afstands forøgelser i forhold til de alm. 802.11g (54Mbit). for alle 802.11g netkort understøtter denne standard uden problemer f.eks. Belkin'en.. og desuden er mange af de netkort der er indbygget i bærbare ofte også alm. standard 802.11g uden turbo (g), truemimo, MaxG, BroadRange og hvad man nu ellers finder på at kalde det..
==> konklusion du vil normalt aldrig få problemer med et 802.11g (husk g er 54mbit, b=11mbit) kort - det kan dog betale sig at give lidt ekstra hvis man ved at man enten skifter router eller bruger netværk med en af de rigtig mange udvidelser der er til 802.11g (fx 108mbit SuperG, TrueMimo eller lign.)..