Avatar billede unknown1 Nybegynder
13. december 2006 - 19:38 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med raid 1

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg har lavet en PC med:
- Promise FastTrack TX2000
- 2 x WD Scorpio WD1000VE (100GB)

Sætter det op med raid 1 (mirror) og array'et bliver lavet og jeg kan se den står som "functional" når jeg booter op.

Jeg installere så FreeBSD fra CD-ROM på "ar0". Installationen fuldføres og jeg rebooter også står mit raid array som "critical". Lige meget hvad jeg så gør kan jeg ikke få raid controlleren til at genopbygge raid array'et.

Jeg har tidligere forsøgt og boote op med UBCD og slette alt hvad de 2 identiske harddiske indeholdt også viser den igen array'et som "funtional", men første reboot efter installationen af FreeBSD står den igen som "critical" :/
Avatar billede Syska Mester
14. december 2006 - 16:25 #1
Står den controller som understøttet på FreeBSD side?

Har du prøvet google ?

Jeg ville nok eventuelt se på freebsd egen hardware liste... kunne måske tyde på et problem, hvis du får at vide at dit raid er "critical" bare fordi du installere freebsd på det ....

Hvis du har råd, så køb en 3Ware, de er rigtig godt understøttet ... :-)

// ouT
Avatar billede Syska Mester
14. december 2006 - 16:32 #2
Jeg kan ikke se specielt mange Promise produkter supporteret på 6.1 ... måske jeg kiggede det forkerte sted ...

Held og lykke
Avatar billede unknown1 Nybegynder
14. december 2006 - 23:19 #3
Tjah det har jeg godt nok ikke kigget efter :-)

Kiggede du her?
http://www.freebsd.org/releases/6.1R/hardware-i386.html

Jeg brugte selv samme raid controller på 4.10 og der fungerede det fint. Det var så også andre diske - ja et helt andet system.

Tror du det kan have noget og gøre med den disk geometri man vælger under installationen til FreeBSD (i Fdisk) ?
Avatar billede Syska Mester
15. december 2006 - 15:19 #4
Har ingen ide om det kan have noget med geometrien på disken at gøre ... det må nogle adnre kloge hoveder kunne svare på ...

// ouT to julefrokost snart, jubii :-)
Avatar billede unknown1 Nybegynder
17. december 2006 - 14:58 #5
Nå, prøvede lige at brænde Debian Sarge og smide den på maskinen. Nu brokker raid array  sig ikke (vises som "functional"), men tror ikke helt raid'et fungerer efter hensigten. Jeg tror ikke data bliver replikeret korrekt til den anden disk, som var planen med mit raid 1. Og efter hvad jeg kan læse mig frem til er FT TX2000 ikke understøttet i 2.6.x :/ - æv.

Damn 3ware kort er dyre. :-(
Avatar billede morw Nybegynder
18. december 2006 - 21:33 #6
Hvorfor bruger du ikke gmirror under FreeBSD? Raid 1 giver stort set ingen cpu overhead og en controller i den lave prisklasse er alligevel noget hø og blot pseudo-raid.

How to: http://freebsdwiki.net/index.php/RAID1,_Software,_How_to_setup
Avatar billede unknown1 Nybegynder
20. december 2006 - 13:38 #7
Tak for den gode respons begge 2.

Efter lidt søgning på google ser det ud til at gmirror kun findes til unix baserede systemer. Kender i noget ligende til linux (debian)?
Avatar billede unknown1 Nybegynder
27. januar 2007 - 22:31 #8
Har besluttet og køre software raid istedet.
Smider i et svar, så jeg kan få dette spørgsmål lukket?
Avatar billede morw Nybegynder
28. januar 2007 - 01:16 #9
blev det gmirror?
Avatar billede unknown1 Nybegynder
28. januar 2007 - 15:18 #10
Ja

buzzz - skal du også lige have del i lidt point?
Avatar billede Syska Mester
28. januar 2007 - 19:53 #11
joda ... :-)

// ouT