Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 10:38 Der er 22 kommentarer

Trådløs netværk fejl. Siger bare Henter Netværksadresse

Hejsa..

Jeg har et kæmpe problem med mit trådløse netværk..

Jeg har lige fået det der hedder Broadcom.dk internet.
Der er udemærket forbindelse mellem router og Laptop når jeg kører gennem kabel. Men når jeg prøver at køre trådløst så står den bare og siger "Henter Netværksadresse" - Hvad filans kan der være galt?
Den finder ingen IP adresse eller lign. Hvis jeg sætter IP adresse ind manuelt så fanger den signal og det hele men kan så ikke browse på nettet overhovedet.
Jeg har denne router
http://catalog.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=329768
Og et netkort der hedder:
Life Wireless LAN 802.11g PCMCIA Card

Jeg er slet ikke særlig godt til dette netværks ting her så håber at jeg har fået det meste med..

Jeg kan sagtens komme på internet hvis jeg kører med kable direkte i væggen og sagtens komme på nettet hvis jeg kører kabel igennem den trådløse router.

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 11:16 #1
Det kunne tyde på din router ikke er "tændt"

Du kan prøve at følge denne guide:

http://www.ruc.dk/humbas/humbas-it/Trin-for-trin_opsaetning_af_traadloest_netvaerk/

En anden mulighed er at downloade et program der hedder netstumbler, som fortæller dig om din Router er tilgængelig, og hvis den er, hvilken kanal den kører på. Husk at kontrolere dit netkort i PC'en er aktiveret. (Kontrolpanel Netværksforbindelser. Se også i Enhedshåndteringen)

NetStumbler kan du hente her:http://www.netstumbler.com/downloads/

Vh

Jan C",)
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 11:21 #2
Den første guide er kørt og ok..

Og hvad skal jeg gøre med det der program? Mener hvad skulle det løse?

Hvordan kan jeg se at det er aktiveret? Altås i enhedshåndteringen er den ok.. Ingen udråbstegn eller lign. og kan jo sagtens få signal osv. Så det burde da være installeret.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 11:48 #3
Det kan fortælle dig om dit AP/router er aktiv, altså er synligt for din PC. Derudover kan det fortælle dig om din Router kører på kanal eks. 1 eller 6 eller 9. Ikke ligemeget da kanalnummerne har forskellige frekvenser.

Netsumbler har et lille grønt ikon som du kan aktivere og programmet scanner efter din router. Hvis det er aktivt fortæller det dig om Navn, kanal, støj og signalstyrke mv.

Men har din router en DHCP Se http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=dhcp

Og er den aktiveret ?

Du kan prøve disse link om der skulle værehjælp at hente http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=netdebug

http://forum.pocketfreak.dk/viewtopic.php?p=12312&sid=49923b3221adb80a22e4638ada79eff1

Prøv også at slå krypteringen fra og se om det gør en forskel.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 11:49 #4
og firewalls både XP'S og din egen
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 11:56 #5
Hvordan slår jeg kryptering fra? Og er det så sikkert overhovedet?
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 11:58 #6
Den har DHCP og den er aktiveret. Det har jeg set inde i egenskaberne for min router.
Den skulle gerne køre på kanal 11 .. Det valgte jeg ved installation. Eller dvs det valgte den selv..
Avatar billede frewald Nybegynder
12. december 2006 - 11:59 #7
Det lyder klart som om du ikke har indtastet den korrekte kode til netværket -> Det vil gi' præcis den fejl du beskriver.
Prøv midlertidigt at slå krypteringen fra. Alternativt, så opret en ny kode på routeren, som du så indtaster på din laptop når du prøver at connecte.
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 12:06 #8
Den fangede jeg ikke helt :0).. Er jo ikke så skarp til dette..

Jeg har oprettet en trådløs forbindelse i XP hvor jeg har givet den en kode. - Denne kode har jeg været inde i nætværksforbindelsen og indtastet og det er den korrekte. Det er det jeg er mest sikker på :0)

Hvordan slår jeg kryptering fra? Vil dette så ikke give MEGET lavere sikkerhed?
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 12:31 #9
jo du skal også kun gøre det for at se om du så kan få forbindelse til routeren, hvis du kan det er det din kryptering det er galt med.

Det samme med firewallen, når du slår dem fra og har forbindelse til routeren, er det din firewall(S) der blokere forbindelsen til din router.

Så alt efter hvordan det går, tager vi den derfra. C",)
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 12:35 #10
Okay.. Så jeg ser om jeg kan "fange" min router med NetStumbler?
Avatar billede frewald Nybegynder
12. december 2006 - 14:43 #11
En ting der også kan drille med trådløse netværk er hvis den såkaldte SSID er identisk med et andet netværk i nærheden. Derfor kan du prøve at ændre dette navn til noget andet - eks. dit efternavn, GICLS eller noget helt tredie.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. december 2006 - 16:13 #12
rigtig frewald

Men netstumbler ser og andre AP og deres SSID sant deres signalstyrke
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 16:35 #13
Okay.. Nu er jeg en smule forvirret :0)

Kan i beskrive hvad jeg skal gøre skridt for skridt? Sooorryy.. Er en kegle til det her
Avatar billede frewald Nybegynder
12. december 2006 - 17:52 #14
Prøv følgende:
Gå ind og konfigurer den til ikke at bruge kryptering. Samtidigt så navngiv dit trådløse netværk til GICLS.
Derefter skal din laptop kunne finde GICLS netværket - og forbinde til det. Inkl. ny ip-adresse.
Derefter kan du slå kryptering til igen, og se om du så kan forbinde (og få ip-adresse)
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 18:38 #15
Det har jeg nu prøvet.. Hjalp ikke desværre..

Jeg kommer til at den finder netværket og signalet står til udemærket, men hvis jeg så prøver at åbne en browser får jeg bare siden kan ikke vises.. Skal jeg på en måde lave en forbindelse et eller andet sted?
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 18:41 #16
Den finder ingen ip automatisk hvis jeg prøver at sætte den til det...
Avatar billede frewald Nybegynder
12. december 2006 - 20:15 #17
skiftede du SSID navnet?
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 20:29 #18
Det var mig der lavede en fejl.. Jeg har nu disablet security i min router og nu kan jeg komme på. Sidder med trådløs nu.. Men hvis jeg sætter security på igen kan jeg ikke komme på længere.. :0(
Avatar billede gicls Nybegynder
12. december 2006 - 20:30 #19
Men hvis security er slået fra (Kryptering) så er det vil ligeså usikkert som at lege med vejbomber...
Avatar billede frewald Nybegynder
13. december 2006 - 09:42 #20
Heh det er såmen rigtigt nok. Men det var bare første skridt i fejlsøgningen :-)
Nu skal du slå WEB kryptering til. Vælg 64bit WEP og skriv en 10-tegns HEXkode. Dvs. der SKAL være 10 tegn, og disse tegn kan være tal eller bogstaverne A,B,C,D,E eller F.
Eks. 10AA20BB3C. Når du har 'apply'ed denne konfiguration, mister du forbindelsen fra din laptop til det trådløse netværk. Prøv at forbinde igen - denne gang spørger den efter en kode, og her bruger du de 10 cifre du tidligere har valgt. Nu burde det virke.
Det skal siges at 64bit WEP kryptering er meget lidt sikkert - og kan nemt brydes hvis nogen i nærheden virkelig VIL ind. Men det holder da de fleste folk væk :-) Dit udstyr kan sikkert håndtere bedre krypteringer, men det kommer lidt an på netkortet i din laptop.
Vedr. trådløse netværk kan jeg anbefale at læse den artikel der for nyeligt er blevet skrevet her på eksperten - den giver et godt indblik i hvordan det hele fungerer.
Avatar billede gicls Nybegynder
13. december 2006 - 09:52 #21
Okay. Jeg prøver ovenstående når jeg kommer hjem..

Bedre lidt sikring end slet ikke nogen..

Hvordan kan det egenligt være at man ikke kan have den sikreste kryptering til?

Kan man via div. firewalls sikre det lidt bedre? Og hvilke kan du evt. anbefale?
Avatar billede frewald Nybegynder
13. december 2006 - 10:29 #22
Til at starte med, så kræver mange af de avancerede krypteringsformer at det er understøttet både af Router og netkort. Men for at det ikke skal være statiske nøgler der bruges, skal der være en såkalt radius-server på netværket der udsteder dynamiske nøgler. Og vil man være _ekstra_ sikker, kan man gøre det vha. VPN tunneller.
Når du har sikret dit trådløse netværk på bedste måde, så er det en god idé at kigge på netværkssikkerheden generelt; sørg for at kun de nødvendige ting er tilgængelige -> eks. er det en dum idé at dele alle dine dokumenter på netværket, da der måske ligger følsommer informationer i noget af det.
Desuden er det altid en god idé at sørge for at du bruger gode passwords - hvis dit password på din router stadig er 'admin' bør du nok skifte det *S*
Firewalls kan være en udemærket ting. Men når du sidder bag en router, kommer du faktisk langt med den indbyggede firewall i XP. Alternativt kan du søge lidt på 'firewall' her på eksperten; der findes mange gode tråde om valg af gratis firewalls.