Avatar billede reds2001 Nybegynder
08. december 2006 - 13:19 Der er 4 kommentarer

Dropdownbox: Søg i listen

Når jeg står på min dropdownbox vil jeg gerne kunne indtaste f.eks. 'ab' og så får det første element i listen der starter med ab fokus. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede olebole Juniormester
08. december 2006 - 13:32 #1
<ole>

Det kan du ikke. Du kan ikke indtaste noget i et select-element. Det kan du i en combo-box, men en sådan findes ikke blandt HTML-elementerne - så du må selv ud i at konstruere en fra bunden  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede compac Seniormester
08. december 2006 - 15:56 #2
Jeg fandt denne under
http://www.phoenixv.dk/arkiv.html:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title>Dynamisk select-boks</title>
<script type="text/javascript">
valg = new Array("Albatros", "Anders", "And", "Asger", "Bi", "Blomst", "Benjamin", "Bølle", "Citron", "Cykel", "Flæskestej");

valg.sort();

function opdater(felt) {
  selOpts = felt.form.sel.options;
  selOpts.length = 0;
  for (i = 0; i < valg.length; i++)
    if (felt.value == "" || valg[i].toLowerCase().indexOf(felt.value.toLowerCase()) == 0)
      selOpts[selOpts.length] = new Option(valg[i], valg[i]);
}
</script>
</head>
<body onLoad="document.frm.sFelt.focus();">
<h2>Dynamisk select-boks</h2>
<form name="frm">
<input type="text" name="sFelt" onKeyUp="opdater(this);" style="width: 150px;" /><br />
<select multiple="multiple" size="8" name="sel" style="width: 150px;">
<script type="text/javascript">
for (i = 0; i < valg.length; i++)
  document.write('<option value="' + valg[i] + '">' + valg[i] + '</option>');
</script>
</select><br /><br />
<input type="submit" value="Send" />
</form>
</body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
26. december 2006 - 23:47 #3
-- og så er det vel lukketid ?-)
Avatar billede compac Seniormester
15. marts 2009 - 15:10 #4
ja.