Avatar billede mads_ks Nybegynder
28. november 2006 - 13:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

software raid i server2k3

Hey.

Jeg har sat en 2003 server op, og så jeg sat 2 identiske diske i som jeg vil have til at køre raid1, men har ingen raid controller, så jeg har brugt 2003's egen mirror egenskab. Det virker fint, og de har synkroniseret og alt det fis, men... Hvis min master på primærkablet bliver pillet fra, kan den ikke boote fra den anden disk. Hvordan får jeg den til det? Altså i tilfælde af at den ene disk står af, så ville det jo være meget rart hvis serveren bare kunne køre videre fra den anden disk. Evt. efter en genstart.

Hvis det er den anden disk jeg piller fra, så starter den fint op.

Jeg går udfra der bare skal ændres noget i boot.ini, men kan man gøre noget så den selv  kan finde ud af hvilken disk der sidder i?
Avatar billede beorn Nybegynder
28. november 2006 - 14:23 #1
hov jeg lurer lige med på denne her.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
28. november 2006 - 14:26 #2
Bare iorden. Du har måske haft samme problem?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2006 - 14:27 #3
jeg mener at det kan gøres med en ASR disk, men jeg kikke lige når jeg kommer hjem.
Det kan lade sig gøre ved jeg, så med lidt tålmodighed skal jeg nok finde et svar til jer.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
28. november 2006 - 14:37 #4
Det fandt jeg også frem til her: http://support.microsoft.com/kb/323432/en-us meen, ja..
Avatar billede nhe Nybegynder
28. november 2006 - 14:46 #5
Du kan gøre det ved at lave en boot-disk (http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;325879) som booter på den rigtige disk/partition.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
28. november 2006 - 14:54 #6
Hmm... Ville helst undgå at der skulle bruges diskette eller cd. Men kigger lige på det.

Det er ikke en særlig computer kyndig der kommer til at fixe det hvis en af diskene står af :/ Så der skulle helst ikke kunne gøres så meget forkert.
Avatar billede venturer Nybegynder
29. november 2006 - 11:27 #7
Jeg vil også mene at disketten er den letteste løsning.
En anden mulighed, hvis det er din boot HD der går ned, er at du ganske simplet flytter kablet over til din sekundære HD så den kommer til at sidde som den nye boot HD. (altså Primary Master, eller hvad det nu må være i dit setup).

Da det hele er styret af selve Windows er der ikke en metode til at gøre det automatisk. Dét er kun muligt med en hardware løsning.

Hvis du vælger diskette løsningen (med lidt pilleri kan det evt. være en bootbar USB pind) som beskrevet i nhe's link, skal der i boot ini stå noget i stil med:

[boot loader]
timeout=-1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Boot fra Mirror Disk 1"
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Boot fra Mirror Disk 2"

Ved at skrive -1 i "timeout" vil maskinen ikke boote før du har foretaget et valg.

Disketten kan principielt blive siddende i serveren. Det er ikke lige som i "gamle dage" hvor man bootede DOS op fra en diskette eller noget. Det eneste der ligge på disketten er selve boot-filerne ("ntldr" og "ntdetect.com" samt "boot.ini"). Windows vil stadig boote på almindeligvis.

Henrik: ASR disken er kun til brug i gendannelsesscenarier hvor du i forvejen har lavet en ASR backup.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2006 - 12:16 #8
yep,  det var egentlig heller ikke den som jeg tænkte på, så min fejl.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
01. december 2006 - 11:53 #9
Venture: Jep har også lavet en diskette, og det kører bare. Havde bare håbet på at man kunne ændre noget i boot.ini eller noget, så den selv fattede at starte fra den anden disk. Den forstår det jo godt når det er harddisken på sekundær kablet der ryger.

Jeg har fundet frem til http://support.microsoft.com/kb/167045/EN-US/ men det vil jeg helst ikke ud i.

Jeg bliver nok nødt til at holde mig til disketten. Det er vist ikke så godt at lade den sidde i. Det plejer Symantech at brokke sig over når der genstartes.

Men hvis disken på primærkablet ryger, så fryser computeren. En der har en ide til noget der? Vil helst den lige kørte videre, så man selv kunne lukke ned og skifte disken.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2006 - 14:04 #10
kun en tanke,  kan man ændre boot.ini til at den normalt booter fra den sekundære harddisk,  og har fail-over til den primære harddisk ?

Det er kun en hurtig tanke, jeg ved ikke om det har nogen effekt i praksis.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
01. december 2006 - 14:36 #11
Hmm, jeg har ingen andelse, men hvordan ændrer jeg det? Eller, hvodan laver jeg en fail-over?
Avatar billede venturer Nybegynder
01. december 2006 - 14:46 #12
Som jeg skrev. Der er ikke nogen måde at automatisere det.
Den eneste måde du måske kan kringle det på er ved at sætte BIOS til at boote først fra primær HD og dernæst sekundær HD. Men det kan godt være du skal gøre som beskrevet i artiklen for dette vil virke.
Avatar billede mads_ks Nybegynder
01. december 2006 - 15:48 #13
Jeg takker mange gange for hjælpe. Jeg lukker og slukker.. Bliver nødt til at bruge diskette løsningen. Det må selv en svensker kunne finde ud af.