Avatar billede anhjch Nybegynder
27. november 2006 - 22:06 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Klikbart link i flash

Jeg er netop gået i gang med Flash og kan kun det helt basale grundprincipper. Derfor vil nedenstående spørgsmål forekomme forbavsende let for langt størstedelen af jer – men så længe jeg kan få hjælp, er jeg glad.

Jeg har lavet et flash-element, som gerne skal slutte med at være klikbart og føre til en url. Men jeg kan simpelthen ikke få skidtet til at lystre. Jeg har forsøgt mig med utallige kombinationer med GetURL-action, men lige lidt hjælper det.

Jeg ligger fla-filen til rådighed her i håbet om lidt hjælp. Helt optimalt ville det være, hvis én kunne lægge den rette funktion ind i filen.

Download her: anhjch.homepage.dk/Untitled-2.fla

På forhånd tak.
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. november 2006 - 22:12 #1
1. Marker din knap. Tryk F8. Vælg MovieClip.
2. Marker din knap, og skriv i instance name, du finder i properties, knap.
3. Skriv i dit actionscript (bare ét af de steder, du har skrevet stop();) følgende:

knap.onPress = function() {
    getURL("http://www.eksperten.dk/");
}
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. november 2006 - 22:12 #2
Du skal selvfølgelig også trykke Ok før du springer til 2 :)
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. november 2006 - 22:13 #3
... Og så er én stop()-funktion nok for alle layers i din timeline - du behøver ikke én for hver layer :)
Avatar billede anhjch Nybegynder
27. november 2006 - 22:18 #4
Beklager, jeg kan stadig ikke få det til at lystre...
Avatar billede maqhem Nybegynder
27. november 2006 - 22:23 #5
Så skift linien

getURL("http://www.eksperten.dk/");

ud med

getURL("http://www.eksperten.dk/", "_blank");
Avatar billede anhjch Nybegynder
27. november 2006 - 22:24 #6
Der kommer en "finger" op, som tydeligvis markerer, at der er et link, men den reagerer bare ikke, når jeg trykker derpå. Noget er galt et eller andet sted.
Avatar billede bentjuul Nybegynder
27. november 2006 - 22:50 #7
Dit symbol 6 er en knap og når du har lavet det som en knap skal du bruge

on (release) {
getURL("http://www.undertoner.dk");
}

Derudover skal du markere Hit i knappen så du kan styre hvor der skal klikkes.
Avatar billede bentjuul Nybegynder
28. november 2006 - 02:52 #8
maghem's løsning virker perfekt hvis du følger det nøjagtigt. Jeg har prøvet det i din fla.
I sidste frame i timeline, behøver du ikke at have stop(); 3 steder et er nok.
Desuden er det en god regel at have et lag kun til actionscript.
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. november 2006 - 05:43 #9
Smid en e-mail-adresse, så sender jeg det til dig :)
Avatar billede anhjch Nybegynder
28. november 2006 - 07:30 #10
Jeg er klar over, at min opsætning er noget rod. Så jeg takker for rådene. Min mail-adresse er anders@undertoner.dk
Avatar billede anhjch Nybegynder
28. november 2006 - 18:05 #11
maqhem, tak for hjælpen. Smider du lige et svar, så du kan få dine point?
Avatar billede maqhem Nybegynder
28. november 2006 - 18:12 #12
Glad for at kunne hjælpe :)