Avatar billede pedersand Nybegynder
20. november 2006 - 23:13 Der er 11 kommentarer

Ram problem - Finder kun halvdelen

Hejsa.

Har nu kæmpet med det her problem i noget tid og er ude af stand til at finde en løsning.
Sagen er den jeg sidder med en shutlle SN85G4V2 - http://eu.shuttle.com/dk/desktopdefault.aspx/tabid-72/169_read-4912/
AMD Athlon 64 3000+
Som jeg har 2x512mb Elixir PC3200 i (M2U51264DS8HC3G-5T).

Problemet er at den kun finder 512mb og ikke den 1bg som er sat i.
Har prøvet med andre ram, men problemet er det samme. (pc3200)
Hvis jeg kun sætter en blok a 512mb i finder den kun 256mb, ligegyldig hvilke sockel det er.

Håber der er en som sidder med en løsning :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
20. november 2006 - 23:18 #1
og du er 100% sikker på klodsernes størrelse ?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 00:03 #2
M2U51264DS8HC3G-5T = 512 Mb RAM
Avatar billede pedersand Nybegynder
21. november 2006 - 07:40 #3
Ja jeg er 100%.
Som sagt har jeg også prøvet andre ram, hvor problemet er det samme.
Avatar billede annacondaknud Nybegynder
21. november 2006 - 10:53 #4
Jeg tror du skal finde problemet i bios'en.
shuttler er små computere og har ofte onboard graffikkort. nu kender jeg ikke lige dit bundkort, men det kunne være at der er en instilling i bios'en som snupper halvdele af rammene til graffikkortet. ligegyldigt hvor mange du smider i.

Prøv og se om du ikke kan finde noget derinde!!
Avatar billede pedersand Nybegynder
21. november 2006 - 12:47 #5
Det er et nforce3 150 chipset - altså uden onboard gfx.

Kan det være noget med at de ram som er sat i er dual channel?
Mener ikke det skulle have nogen betydning, men er synes nærmest jeg har prøvet alt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 19:15 #6
Dual channel er ikke en bestemt type RAM, men blot en mode som RAM kan køre i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 19:17 #7
Prøv at lave en reset af BIOS. Du kan se i manualen hvordan du gør dette med netop din BIOSss. Ved første start efter reset, går du ind i BIOS og loader default/factory values, og saver dette, og genstarter den.
Avatar billede pedersand Nybegynder
21. november 2006 - 22:14 #8
Hjalp desværre ikke
Avatar billede adema Nybegynder
22. november 2006 - 07:08 #9
tror du skal forhøre dig hos din forhandler, da det lyder mere som hardwaren den er gal med. din memory controller har højst sandsynligt ikke fat i den lange ende. ellers ærgeligt, for det er en lækker shuttle (red. har selv SN25P og er ekstremt glad for den)
Avatar billede simlau Nybegynder
22. november 2006 - 11:49 #10
Er enig med adema, kontakt forhandleren. En anden gang vil jeg råde dig til at lade være med at købe elixir ram, det er dem der har den største fejlprocent overhovedet. En anden gang så giv et par kroner mere og få kingston.

Men hvis du vil test noget mere:

Men tag den ene af ram klodserne ud og boot op kun med en, og se om den virker. Hvis den gør det, så test den anden klods på samme måde.

Hvis kun den ene virker så ved du at der er fejl på den ene ram klods og du kan lave en RMA på den ram klods.

Hvis de begge 2 virker, så test dem begge 2 hver for dig med:

http://www.memtest86.com/

Hvis Begge ram klodserne kommer helt igennem nemtest, uden at fejle, er det dit bundkort eller bios der laver fejlen.

Men jeg tror på at det er ramende der laver fejlen, elixir ram er det værste man kan købe OVERHOVEDET.
Avatar billede pedersand Nybegynder
22. november 2006 - 17:40 #11
Adema var også det jeg frygtede.
Den er desværre med udløbet garanti nu. Jeg fik den igennem en ven som tak for at hjælpe ham. Så håbede lidt på der måske var en her som havde hørt om ligende problem og lige havde en løsning.

Simlau - som jeg skrev i mit indlæg har jeg prøvede det du forslår. Det er ikke rammene som er problemet. Har jo som sagt også prøvet med andre.