Avatar billede anderslund78 Praktikant
20. november 2006 - 21:56 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Ny CPU og bundkort kompatibel med eksisterende dele?

eg skal købe nye dele, der skal sættes sammen med mine eksisterende dele:

Eksisterende dele:
Kabinet: Antec Solution SLK3000B-EU
GFX: AGP Gefore 6800 Asus 128 MB
RAM: Kingston 1GB PC3200 CL3 DDR KIT
HD: 1 x 80 GB Maxtor 7200 RPM ATA/133 D740X L
HD: 1 x Cuda 7200.10/250GB 3,5" Pata

Jeg er mest usikker på disse bundkort - de virker ret billige. Hvad siger til sammensætningen af disse dele? Er der andre bundkort eller strømforsyninger, der fungerer bedre end de valgte og spiller de fint sammen med mine ram, GFX, HD og kabinet. Og hvilke af de nedenstående bundkort vil være at foretrække? Jeg vil gerne kunne slutte tre HD til mit bundkort og en dvd og en brænder.

Bundkort ASUS A8N-E:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=174019

eller ASRock 939Dual-SATA2
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=151598

Processor Athlon 64 X2 4200+ 2.2 GHz:
http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=142537

Strømforsyning NorthQ 4001:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=151103

CPU-køler ZALMAN CNPS 9500 LED:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=154100

eller en:
ZALMAN CNPS 7700-Cu
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=109823

Køler til kabinet - NorthQ 3711BL Silent Tornado:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=118430

Håber der er nogle der kan hjælpe.
Avatar billede sorry Nybegynder
21. november 2006 - 00:07 #1
Hej
Du skal være opmærksom på at dit agp kort ikke understøttes af de bundkort du har valgt.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 00:23 #2
Jeg mener at kunne huske, at Asrock netop kan både AGP og PCI-Express. Derfor indgår ordet Dual i navnet på kortet, så din grafik kan godt køre på dette.
Avatar billede sorry Nybegynder
21. november 2006 - 00:31 #3
>dragonknight, det er korrekt, den havde jeg overset :(
Avatar billede anderslund78 Praktikant
21. november 2006 - 10:41 #4
Tak for svar - har lige endnu et svar.

Opdagede ASRock 775DUAL-VSTA bundkortet:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=211314

Kan jeg proppe mine nuværende ram og de andre nævnte dele deri og vil det være smartere at købe en Core 2 Duo E6400 2.13 GHz ( http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=216461 ) i stedet for den AM2 CPU?

Jeg er meget i tvivl om hvilken CPU, jeg skal købe. Vil det være et bedre og mere fremtidssikkert setup med ASRock 775DUAL-VSTA bundkortet og Core 2 Duo E6400 2.13 GHz CPU´en?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 11:15 #5
Core 2 Duo bundkort kører hovedsagelig med DDR2 RAM, og kun PCI-Expresse grafik. Så hvis du vil køre Core 2 Duo, skal du have nye RAM og nyt grafikkort.

Du kan godt proppe dine RAM og Grafikkort i ASRock 939Dual-SATA2, men jeg vil ikke påstå, at du er fremtidssikret, hvis man overhovedet kan dette.

Tager du ASRock 775DUAL-VSTA med Core 2 Duo, nye DDR2 RAM, og et PCI-express x16 grafikkort, så har du da fremtidssikret dig for en stund.
Avatar billede anderslund78 Praktikant
21. november 2006 - 13:10 #6
Jeg er godt klar over, man naturligvis aldrig kan fremtidssikre, men hvis jeg udskyde at købe nye ram og GFX 1-2 år så er det også fint.

Hvad sker der, hvis jeg kører Core 2 Duo med mine nuværende RAM og GFX i ASRock 775DUAL-VSTA bundkortet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 19:23 #7
Dual kortet er jo netop et overgangskort, og derfor kan den håndtere både DDR RAM, som du har, og DDR2 RAM.
Den kan også håndtere dit AGP grafikkort, og understøtter også de nye PCI-express grafikkort.

Du kan dog ikke blande DDR RAM og DDR2 RAM, så du skal vælge at køre med enten den ene slags eller den anden slags. Det samme gælder også grafikkort, kun et kort i af gangen. Det sidste giver sig selv, for jeg mener at kunne huske, at der ikke er plads til begge på samme tid.

Køber du dette bundkort, så kan du altid opgradere til PCI-Express og/eller til DDR2 RAM
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. november 2006 - 19:24 #8
Det er selvfølgelig ASRock 775DUAL-VSTA bundkortet jeg mener.
Avatar billede anderslund78 Praktikant
22. november 2006 - 10:38 #9
Nogen der har et cirka bud på, hvor meget ydelse jeg mister ved at bruge mine nuværende ram i stedet for DDR 2 ram?

Bare et slag på tasken :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. november 2006 - 02:11 #10
Dem du har er PC 3200 og er noget af det hurtigste du kan få i DDR.
DDR2 starter omkring PC2 4200, og er selvfølgelig hurtigere, men ikke blot på grund af DDR2 teknologien, men fordi de kan køre hurtigere.

Hvis du kunne få DDR2 PC3200, så DDR PC3200 og DDR2 PC3200 vil være næsten lige hurtig.

ASRock 775DUAL-VSTA kan klare dine 2 klodser PC3200, men hvis du udskifter dem med DDR2 PC5400 som er det hurtigste bundkortet kan klare, så vil dine RAM selvfølgelig køre en del hurtigere.
Ram vil nok være omkring 50% hurtigere med DDR2, men det betyder ikke at maskinen kører 50% hurtigere med disse RAM.