Avatar billede smoff Nybegynder
19. november 2006 - 08:56 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

fsb på cpu

Hej
er der nogle som ved om det kan lade sig gøre at ændre fsb på min amd athlon xp 2600+  fra 333Mhz til 400 Mhz da min pc 3200 ram kan køre 400Mhz og mit mb også kan køre 400Mhz. mit mb er et Asus A7N8X-e

Hilsen smoff
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. november 2006 - 10:24 #1
Burde ikke været et problem, men man kan ikke generalisere og bare regne med du kan.
Prøv at gå MHz frem af gangen, genstart og test.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 10:40 #2
Du kan ikke presse en FSB333 cpu op på 400, du kan sætte memory manuelt i bios, så de kører 400
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 10:41 #3
Du vil dog ikke få noget mærkbar forandring på hastigheden, cpuèn kan som standar max hæves omkring 15% i FSB.
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. november 2006 - 10:43 #4
Han kan ikke "presse" den nej, men den kan godt clockes derop peet.
Hvad angår 15%, så er det ikke en gylden regel :D

Her er der jo mange faktorer som spiller ind.
Avatar billede smoff Nybegynder
19. november 2006 - 11:07 #5
jeg har prøvet at sætte mine ram til at køre 400 men det vil min com sku ikke være med til. men så vit jeg kan kan finde ud af køre hele min com med en fsb på 266Mhz eller det vil sige 133x 2 = 266Mhz
Avatar billede smoff Nybegynder
19. november 2006 - 11:29 #6
har lige været inde og kigge i bios og vis jeg sætter min cpu til 333Mhz går den i sort og når den er blevet genstartet er ned helt nede på 200Mhz
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 11:59 #7
Et gammelt FSB266 MB kan sikkert ikke køre 400MHz på rammene.
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 12:01 #8
loppehund-> Ved ikke hvor du har fået din uddannelse, men bestemt ikke hos os, den kan ikke clockes bare i nærheden af 400. 12-15% har altid været reglen for AMD cpuèr
Avatar billede smoff Nybegynder
19. november 2006 - 12:07 #9
Jeg sider og tænker på om det er mine ram som ikke kan køre 333Mhz men kun 400 eller 266Mhz og min cpu kan jo højst køre 333Mhz men vis min ram ikke kan det finder det vil bare en hastihed hvor de køe lige hurtigt og det er 266Mhz.

hvordan kan man finde ud af vilke hastiheder ens ram kan køre med????
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2006 - 13:09 #10
PC3200 svarer til en clockfrekvens på 200Mhz eller 400DDR, så ja de kan sagtens følge med. Mht CPUen er det en anden sag, der bliver du nødt til at prøve dig frem. Men 2200-2300 Mhz er indenfor rækkevidde. Hent CPU-Z for at følge med i clockfrekvenser for CPU og RAM. http://www.cpuid.com/cpuz.php

Så hæver du FSB i små trin ad gangen og tester med f.eks. Prime95 om den er stabil. Det handler om at finde punktet lige før den bliver ustabil.

At 12-15% er en gylden regel er desværre noget hjemmebrygget sludder. Det er snarere minimum overclockingpotentiale. Jeg sidder f.eks. med en Athlon64 3000+ der er overclocket 40%. Jeg kan endda nå 50% hvis jeg hæver Vcore, men jeg foretrækker mindre varme og dermed mindre blæserstøj.
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. november 2006 - 13:58 #11
woot > kunne ikke være skrevet bedre
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 14:09 #12
Det kræver et board, hvor det man kan ændre Vcore/multiplier. 12-12% er på et standard board, hvor der kun kan ændres på FSB.
  Men se bort fra mit svar mine 20 år i branchen betyder ikke en dyt herinde alligevel.
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. november 2006 - 14:18 #13
Rolig Peet. Din viden er sgu vigtig herinde, men woot har jo 100% ret!

"cpuèn kan som standar max hæves omkring 15% i FSB."

Det er her du tager 100% fejl.
Prøv at skrive det på et OC forum. Så vil du 100% blive savet ned :D
Avatar billede peet49 Nybegynder
19. november 2006 - 14:26 #14
Jeg ved det - men hvis du så hvor mange ødelagte maskiner, vi får til rep. p.gr. af OC, ville du korse dig, det kræver lidt mere viden end, at være begynder i PC. Nogle er desuden ikke låst i multiplier fra AMD, så går det helt galt for dem.
Avatar billede loppehund Nybegynder
19. november 2006 - 14:32 #15
Opretter spørger jo også bare om det kan lade sig gøre, hvilket det kan.

At mange maskiner brænder af kan du som forhandler jo være glad for :D
Dog er det mega sjældent, at jeg ser maskiner stå af pga OC.
Men som med alt andet, så er OC noget man bør sætte sig ind i.
Avatar billede smoff Nybegynder
20. november 2006 - 10:54 #16
jeg er da kommet godt i gang har da fået den OC til 343Mhz på fsb og det er da noget mere ind 266Mhz. men jeg er ikke færdig i nu