Avatar billede dargny Nybegynder
17. november 2006 - 12:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Reinstallation af XP OEM

Jeg har en firma PC der skal bruges til andet formål. For at rydde op i eventuel fortroligt materiale har jeg valgt at formatere HDD. Hvordan skal jeg gøre når den XP key jeg har er til en OEM version. Jeg kan bruge den på en normal XP installations CD?
Avatar billede dargny Nybegynder
17. november 2006 - 12:28 #1
Kan man bruge en OEM key til installation af en XP fra CD-rom?
Avatar billede hcma Novice
17. november 2006 - 12:32 #2
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

ang. "nøglen":  du kan bruge nøglen, hvis det er til samme version af WinXP
altså: home til home / home sp2 til home sp2 / pro til pro  o.s.v.....
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2006 - 12:42 #3
Ang. fortroligt materiale, så er det ikke nok at formatere. Inf. kan genskabes.
Du er nød til, at køre en gang Killdisk, for at få slettet.
http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2006 - 12:51 #4
Nr. 1 til det slette job er dog Acronis Drive Cleanser, som med specielle
overskrivninger, flere forskellige valg, gør det totalt umuligt, selv for
eksperter, at gendanne noget som helt. Den koster dog ca. 50 euro, men er
pengene værd, da man også kan nøjes med, at slette, em partition.
http://eu.acronis.com/enterprise/products/drivecleanser/
Avatar billede hcma Novice
17. november 2006 - 13:03 #5
vejledning til Killdisk ligger her:
http://www.it-knowlegde.dk/killdisk.html
Avatar billede nva Praktikant
17. november 2006 - 13:40 #6
Du skal lige huske at OEM er til den samme pc, du vil få problemer med at aktivere den på en anden pc.
Avatar billede dargny Nybegynder
17. november 2006 - 13:51 #7
Det er til den samme PC. Det er ikke fordi den skal genbruges.

Jeg har bare tænkt mig at formatere PC'en, og installere XP PRO. Jeg frygter bare at den kode der står på kabinettet, kun virker på en OEM version af XP, og ikke på en firmaets XP cd.
Avatar billede hcma Novice
17. november 2006 - 14:11 #8
hvis de er af samme version kan du bruge den, ellers ikke.
alt en gang til:  home til home / home sp2 til home sp2 / pro til pro  o.s.v.....
(og også OEM til OEM o.s.v.....)
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
17. november 2006 - 14:16 #9
Hej - Jeg står i en lignende situation, min nabos Packard Bell (2 år gammel) er død. Han købte den i Bilka og har enten aldrig fået recovery cd med, elelr aldrig selv fået den lavet. Men nu er HD'ed død og vi har sat en ny i. Han har sin egen Win Xp Home nøgle (står på kabinettet), og så troede jeg at man kunne min XP Home cd til at installere. Men den går ikke. Er der nogen der har lavet recovery cd til en Packard Bell Imedia (fra ca 2004), og smo evt. vil afsløre ved der står i filen i386\setupp.ini?
Avatar billede hcma Novice
17. november 2006 - 14:18 #10
læste lige dette:

Det er ikke muligt at benytte fremgangsmåden til at ændre produktnøglen på OEM-medier eller detailmedier.

yahet fra artikel: http://support.microsoft.com/kb/328874/da  ang. ændring af licensnøglen.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2006 - 14:48 #11
jacobscafe - Hvad sker der under install? Vil windows ikke acceptere nøglen, som
står på naboens PC?
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
17. november 2006 - 18:02 #12
Hej gotfred (og undskyld dargny at jeg blander mig)
Install går fint - indtil jeg skal indtaste produktnøglen (Som står på siden af kassen) - så siger produkt ID ugyldig.
Dvs jeg når slet ikke til punktet for at aktivere Windows, men når kun til at indtaste koden under selve installationen. Muligvis fordi  Packard Bell anvender SLP (noget med at produktet ikke skal aktiveres, men så passer det kun til Packard Bell bundkort), og min install CD er en Dell OEM.
Avatar billede jakobscafe Nybegynder
17. november 2006 - 18:05 #13
Jeg har også fundet det med at rette i setupp.ini men synes ikke jeg gider brænde for mange CD'er for at prøve de forskellige kombinationer. PS: Det handler ikke om snyd, men om bortkommen CD (Jeg mener at man selv skal lave en recovery CD - og hvis man ikke lige får det gjort, og HD'en i mellemtiden går i smadder - ærgerligt!)
Avatar billede off-line Nybegynder
17. november 2006 - 18:53 #14
Det er jo kun licens nr. som er forskelligt indenfor samme gruppe. XP home skulle
kunne bruges, hvis den er helt mage til. Det er vel ikke fordi din XP home har
SP2?
"Jeg har også fundet det med at rette i setupp.ini" Hvad mener du dog med det?
Man sætter i Bios CD som første boot, og det er det hele.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. december 2006 - 15:18 #15
Husk at lukke.
Avatar billede dargny Nybegynder
06. oktober 2009 - 07:54 #16
lukkning