Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:17 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fil-ekstensioner

Hey.... jeg er total noob til java (Så bær over med mig..og plzz brug ikke helt uforståelige udtryk )

Jeg har lånt en bog  på mit lokale biblo om hvordan man starter med at skrive Java, og der er en gennemgang af hvordan man knytter fil-ekstensionen .java til et program... f.eks. notesblok eller wordpad.

Det står at man skal gå ind i en tilfældig mappe.
Gå ind i filer > Ny[t] > tekstdocument.
Når man har oprettet tekstdocumentet, skal man højreklikke på det og vælge : Omdøb, man skal så omdøbe filen til: Tekstfil.java.
Så skriver de i bogen at man skal trykke Ja når man bliver spurgt om man vil ændre fil-ekstensionen.
(min com. spørg bare ikke om det?)

De bruger Win 95.

Og jeg kører altså Win 98, og jeg vil gerne vide hvordan jeg knytter fil-ekstensionen .java til mit notesblok???

/htmlpede :)
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 21:26 #1
højre klik, vælg \"open with\" eller \"åben med\" og vælg notepad på listen.

Hvis den \"open with\" eller \"åben med\" ikek findes så hold \"SHIFT\" nede mens du højreklikker.
Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:28 #2
Ja..det er fint, men hvordan knytter jeg fil-formatet .java til notesblok????
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 21:32 #3
sætter et hak i radiokanppen, når du vælger notepad på listen.
Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:40 #4
Ja fint fint....

Du forstår ikke helt...

Jeg vil have at mit notepad skal kunne åbne .java filer (en slags konvertering).

f.eks. hvis jeg gemmer en fil som jeg kalder tekstfil.java.

Så kommer den til at hedde  tekstfil.java.txt

Men jeg vil have den skal hedde tekstfil.java !?
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 21:42 #5
det er fordi du ikke har \"vis extension\" på.

gå op i VIEW->FOLDER OPTIONS->VIEW

og fjern fluebenet fra \"hide extenision from know file types\"
Avatar billede zhark Nybegynder
20. maj 2001 - 21:43 #6
Det med at win98 ikke spørger kan vist ikke passe!?
Hvis du skrivet \"cccc\" i noteblok - gemmer som \"fil\" får du fil.txt, h-klik på den og omdøb til tekstfil.java (ja) åbn. den og vælg... notesblok med hak i (brug altid)
Avatar billede zhark Nybegynder
20. maj 2001 - 21:46 #7
Du skal IKKE GEMME EN FIL, DU SKAL OMDØBE EN FIL!
Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:49 #8
Hallo det har min bog lige sagt til...det virker ikke!??

Jeg laver et nyt document...
som er en .txt-fil, så åbner jeg den, skriver :cccc. Og derefter h. klikker jeg på den og omdøber den til tekstfil.java.

Og den er stadig en .txt-fil?????
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 21:50 #9
ja, fordi du ikke har gjort som jeg har sagt:

\" det er fordi du ikke har \"vis extension\" på.

gå op i VIEW->FOLDER OPTIONS->VIEW

og fjern fluebenet fra \"hide extenision from know file types\"  \"

Avatar billede codeman Nybegynder
20. maj 2001 - 21:50 #10
htmlpede -> Hvis du vil gøre java-programmeringen lidt nemmere for dig selv, er det en god idé at bruge en \"rigtig\" editor. Det gode ved sådanne en editor er nemlig at den \"farver\" det du skriver - fx. bliver tekst/kommentarer som du starter med \"//\" farvet med grøn. Derudover er forskellige farver alt efter hvad det er man skriver af reserverede ord.

En god og billig editor:
http://www.ultraedit.com

Før du kan compile og køre dine programmer med UltraEdit skal du dog installere java 2 platform:
http://java.sun.com/j2se/1.3/

I dette Word doc er en beskrivelse af opsætningen af UltraEdit (fra Lyngby Uddannelsescenter):
http://delfi.lyngbyes.dk/~jpm/noter/UltraEdit.doc

MVH
Peter ;-)
Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:55 #11
Yo tak stigc, nu virker lortet squ!
Avatar billede htmlpede Nybegynder
20. maj 2001 - 21:56 #12
Ved nogen hvor man kan hente den nyeste JDK???

/htmlpede
Avatar billede stigc Nybegynder
20. maj 2001 - 22:09 #13
Avatar billede htmlpede Nybegynder
21. maj 2001 - 20:57 #14
Thx dude...