Avatar billede stewen Praktikant
08. november 2006 - 11:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

NAS - netværksdisk

Sidder og overvejer at købe en NAS med FTP mulighed - men sidder dog med et par enkelte spørgsmål, jeg håber at nogen har svar på...

Helt specifikt går mine primære overvejelser ud på at købe en Synology Disk Station DS-106j. Hvad er kravene til den (interne )harddisk jeg vil sætte i?

Er der nogen form for begrænsning på størrelsen af de filer der skal ligge på den?

Er der billigere produkter, med tilsvarende muligheder?
Avatar billede justme Nybegynder
08. november 2006 - 19:34 #1
Kravene er at det skal være en med SATA stik, du kan altså ikke bruge en med IDE.
Se nærmere speks her: http://www.synology.com/enu/products/DS106/spec.php

Der er også en del andre udbydere af NAS, men i bund og grund kan de næsten alle det samme. Det kommer lidt mere an' på hvilken features, du selv efterspørger?
Jeg har selv en Synology Disk Station 101, som jeg er ret glad for, selvom den havde nogle problemer i starten med støjen. Det blev dog løst ved en senere firmware release...
Synology står som et godt produkt indenfor NAS på privatmarkedet, men kom evt. med nogle krav om hvad den skal kunne, og vi kan muligvis anbefale nogle alternativer?

NB: Nej der er ikke nogen begrænsning, for størrelsen af de filer som kan ligge på den. DS-106J benytter en Linux kerne, læs: EXT3 filsystem, så den er temmelig ligeglad. Du bør dog have i mente, at hvis du påtænker at benytte eksterne enheder med DS-106J, så er kravet at disse kun kan formateres i FAT. Og i FAT er der naturligvis de normale indbygget filstørrelse begrænsninger...
Det bør dog nævnes at mig bekendt og efter lidt søgning, så er der en størrelses begrænsning på EXT3 på 2TB. Men det skulle vist også være nok til dit formål, eller... ;-?
Avatar billede justme Nybegynder
08. november 2006 - 19:36 #2
Vomsi, forkert link. Se denne istedet for:
http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/spec.php
Dog med næsten samme oplysninger...
Avatar billede stewen Praktikant
09. november 2006 - 08:20 #3
Super det var det jeg søgte. Mine bekymringer gik på om filsystemet var FAT eller andet, idet FAT, som du selv nævner, har en begrænsning - jeg mener ikke at 2TB er en begrænsning for mig - endnu :-)

Bare for lige at være sikker: Det link du har givet ovenfor viser DS-106e og DS-106j! Har jeg ret i at på E'eren skal du bruge SATA stik, mens du i J'eren skal bruge IDE - på den interne harddisk!??

justme smid et svar...
Avatar billede justme Nybegynder
09. november 2006 - 09:15 #4
Jep det har du helt ret i... Jeg har vist kigget forkert, beklager og godt set ,-)
Version J benytter SATA og version E benytter IDE, på den interne HD...