Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 21:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MS SQL - ingen lytter på port 1433

Jeg har installeret Express udgaven af MS SQL.
MS SQL burde lytte til port 1433 - men det gør min ikke!

Har du et godt råd?

Du kan se, om der er en server på port 1433 på følgende måde

telnet 127.0.0.1 1433

eller brug netstat -an
Avatar billede janus_007 Nybegynder
06. november 2006 - 21:44 #1
Prøv at gå ind i SQL Server Configuration Manager og se hvad der står der... Det lyder lidt underligt, idet 1433 er defaultporten.

Men siger du den ikke virker eller du ikke kan få kontakt til din sqlserver?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
06. november 2006 - 22:00 #2
Det her kan måske bringe dig lidt videre.

SQL Server Browser
SQL Browser is a new service in SQL Server 2005 that is used to identify the ports that named instances listen on. The SM protocol does not use this service. This service is turned off in SQL Server Express by default. This means that the user will have to start this service so that remote access can work. You can start the SQL Browser service from the Service Manager or by typing "NET START SQLBROWSER" from the command line.

SQL Browser listens on UDP port 1434. However, pre-SP3 versions of SQL Server 2000 holding port UDP 1434 may result in failure of SQL Browser name resolution, since they may refuse to give up the port. The workaround is to upgrade all SQL Server 2000/MSDE instances on the machine to SP3 or higher.
Avatar billede larsajensen Nybegynder
06. november 2006 - 23:03 #3
I SQL Server Configuration Manager har jeg under
'Protocols for sqlexpress" under **IPALL** skrevet 1433 under TCPPort. Og så virker det på min maskine.

Ja, måske burde MS bruge nogen af sine mia. dollars på at test deres produkter eller til gratis psykolog-hjælp, i stedet for at give dem væk.

Janus 007 - skriv et svar
Avatar billede morhan Novice
06. november 2006 - 23:25 #4
De bruges mange af deres penge på at skrive manualer
Her står også beskrevet præcis hvordan det sættes op :)
Avatar billede larsajensen Nybegynder
07. november 2006 - 09:56 #5
Nix, morhan. Jeg skal evaluere deres produkt, og hvis de basale ting (kører som tpc/ip-socketserver) ikke umiddelbart ikke virker, så vælger jeg db2, postgress eller en af de andre databaser (som umiddeltbart virker). Jeg betragter det som en grundlæggende fejl. Det kan godt være, at det er alle tiders produkt, men hvis det er pakket ind i lort, så vil jeg nok ikke købe det.
Avatar billede janus_007 Nybegynder
07. november 2006 - 13:02 #6
:-)