Avatar billede michael-schou Novice
29. oktober 2006 - 16:20 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sortering i DBGrid ved hjælp af CheckBox

Jeg er igang med et halvt stort projekt og har en form hvorpå jeg har en DBGrid og 2 Checkboxe og jeg bruger ADO.

Checkbox1 skal sortere efter klasse
Checkbox2 skal sortere efter navn

Når man starter formen op er der en auto-sortering på Navne så de alered står i alfabetisk rækkefølge.

Hvad skal jeg skrive i min checkbox1 og Checkbox2 så de kan sortere DBGrid'en?

På Forhånd mange tak

Michael.
Avatar billede pjotre Praktikant
29. oktober 2006 - 16:44 #1
1. Du skal have et sekundær index oprettet på databasen, som skal være opbygget, så den vil sortere i den orden, som du vil se ved checkbox1. Indexed til få et navn.
2. Når der så laves et hak i din checkbox, skal du
a. Lukke tabellen -> tabelnavn.close;
b. Tilkoble den aktuelle index: tabelnavn.indexname := 'Indexnavn';
c. Skal du benytte det primære index: tabelnavn.indexname := '';
c: Åbne tabellen .> tabelnavn.open;
Det var såmænd det hele
Pjotre
Avatar billede kroning Nybegynder
29. oktober 2006 - 16:49 #2
Man behøver vel ikke at lukke tabellen, og man kan evt. skrive.

I Checkbox1
(DBGrid1.DataSource.DataSet as TTable).IndexFieldNames:='klasse';

I Checkbox2
(DBGrid1.DataSource.DataSet as TTable).IndexFieldNames:='navn';
Avatar billede michael-schou Novice
29. oktober 2006 - 16:51 #3
Hvordan kan jeg så lave et Sekunært index i min Access Database som er tilknyttet mit program?

Michael.
Avatar billede michael-schou Novice
29. oktober 2006 - 17:04 #4
kroning Smid lige et svar så for du point, for det du skrev virkede bare perfekt :-)

Løsning Til CheckBox 1 :

Begin
Form7.ADOTable1.close;
(DBGrid1.DataSource.DataSet as TADOTable).IndexFieldNames:='klasse';
Form7.ADOTable1.open;
end;

Men man er nød til at lukke og åbne Tabelen :-)

Michael.
Avatar billede kroning Nybegynder
29. oktober 2006 - 17:14 #5
ok :)
Avatar billede pjotre Praktikant
30. oktober 2006 - 19:39 #6
Det var jo præcis det som jeg skrev.
Pjotre - pyt med pointene.