Avatar billede kippers Nybegynder
25. oktober 2006 - 23:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Ingen opstart. Diskfejl. Harddisk?

Hej.

Jeg har desværre lidt problemmer med en stationær computer (Packard Bell, AMD64 3400+ med en 250GB SATA Seagate harddisk).

Computerens opstart og XP blev hurtigt meget langsom. Dvs. over et par dage, med få genopstartninger. Til sidst kunne den slet ikke starte og jeg fik fejlen: "c0000218 {Registreringsdatabasefilfejl} Registreringsdatabasen kan ikke indlæse hivet-filen \SystemRoot\System32\Config\SOFTWARE eller dets log eller kopi. Filen er beskadiget, ikke til stede eller der kan ikke skrives
til den." Derefter blev jeg nødt til at genstarte, men så kunne den ikke mere. Jeg kom ind i et genoprettelsesprogram fra producenten, men der frøs den også.

Nu kan den vist ikke komme i kontakt med harddisken (øv øv), for ved opstart får jeg at vide: "Diskfejl. Tryk på en tast for genstart". Og at genstarte hjælper ligesom ikke...

Det er vel harddisken den er gal med? Nogen idéer til at redde indholdet af disken?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2006 - 01:05 #1
Det viser ikke, at der er noget galt med din HD. Har du en Windows CD med nøgle?
Hvis du har, så prøv, at lave en repair:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 07:19 #2
Hvis filtabellen stadig er intakt (og det tror jeg den er) kan du altid hente dine data ud med en Live-cd, spørg igen hvis du ikke ved hvordan. Jeg vil nu tro at du kan løse dit problem ved at boote op på din XP-skive og derfra køre en "chkdsk /r /p"
Avatar billede kippers Nybegynder
26. oktober 2006 - 11:29 #3
gotfred> Jeg har desværre ingen Windows CD, da jeg er en af dem som har fået Windows XP-installation med på harddisken. Jeg er blevet rådet til at prøve en knoppix/ubuntu cd, som jeg desværre ikke har.

helgec> Hvad er en Live-cd?
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2006 - 11:51 #4
Knoppix er en gratis Linux Live CD, som køres direkte fra dit CD/DVD drev.
Hved hjælp ad den, kommer man ind i windows. Den hentes som ISO fil fra
nettet, og brændes til bootfil på en CD. Hvis du ikke ved hvordan, såspørg bare.
Det er en stor ISO ca. 700MB. Den kan også købes som boot CD.
Hvis du downloader den, så hust at vælg den, som er til AMD64.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:12 #5
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 12:38 #6
Hvis du syntes at 700 Mb. er meget kan du downloade INSERT http://www.inside-security.de/insert_en.html kun 30 MB, men lidt mere bøvlet - spørg hvis du er i tvivl
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2006 - 12:58 #7
helgec - Hvis kippers, ved hjælp af Knoppix, kommer ind i windows, kan han
så køre chkdsk /r /p" fra kommandopromten?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 13:44 #8
Naturligvis kan han ikke køre "chkdsk" fta Linux, men han kan hente sin Windows cd ud og brænde den på en skive og så køre "chkdsh"
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 14:03 #9
Hvis det kun drejer sig om at køre en "chkdsk" kan dette gøres fra "unikboot" http://www.it-knowlegde.dk/bootcd.html - hvis du kører med NTFS filsystem er det nødvendigt at du først giver R/W adgang http://www.it-knowlegde.dk/rw_til_ntfs.html
Avatar billede kippers Nybegynder
26. oktober 2006 - 18:06 #10
Jeg har forsøgt at sætte harddisken i en ekstern boks og se på den via usb fra en anden computer. Der popper to drev op: F og G.

F har navnet BACKUP, og jeg kan se alle filerne på dette drev. (2.57 GB brugt af 5.99 GB). Jeg regner med at det er til systemgenoprettelse.

G (som blot hedder lokal disk) derimod, kan jeg ikke få kontakt til. Jeg får beskeden:
"G:\ er ikke tilgængelig.
Anmodningen kunne ikke udføres, da der opstod en I/O-enhedsfejl."
På et andet tidspunkt valgte den at sige: "Disken i drev G er ikke formateret. Skal den formateres nu?" Og det sagde jeg pænt nej tak til.

Hvad betyder det at jeg kan se to drev??? (Og enheden virker ikke som om den overhovedet kan noget i den oprindelige computer)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2006 - 18:41 #11
Således som du nu beskriver det lyder det som om du har mistet filtabellen - jeg gider ikke forklare dig hvorledes den kan gendannes før du bekræfter at du er seriøst interesseret, i mellemtiden prøv Start -> højreklik DENNE COMPUTER -> Administrer -> Diskhåndtering, og se så hvilket filsystem der vises på G:
Avatar billede kippers Nybegynder
26. oktober 2006 - 21:56 #12
Selvfølgelig. Jeg er glad for hjælpen.

F: 6,01 GB FAT32 (42% ledig)
G: 15,01 GB (ingen oplysninger og 100% ledig)
211,87 GB ikke-allokeret

Jeg ved ikke om det hjælper.

I øvrigt er den den computer som drevet er til eksternt, hhv NTFS for C: og FAT32 for D: (System_Sav).
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2006 - 12:53 #13
Jeg får ikke mail fra eksperten derfor det sene svar - for ikke at risikere noget ville jeg lade disken sidde i den externe box - downlod TESTDISK og gendan så alle dine vigtige data - guide på http://www.helgec.dk/lost%20data.html - når du har reddet dine data kan du forsøge at gendanne din partitionstabel - guide på http://www.helgec.dk/lost%20partition.html - får du problemer spørg på den adresse der står i bunden af guiden
Avatar billede off-line Nybegynder
03. november 2006 - 22:50 #14
Hvis du fik løst dit problem, så husk at lukke her.
Avatar billede kippers Nybegynder
23. marts 2007 - 01:45 #15
Problemet er desværre ikke løst endnu. Testdisk siger:

Chech current partition structure
Partition            Start      End    Size in sectors
1 * FTA32 LBA      0  1  1  783 254 63  1259487 [BACKUP]
test_FAT : Boot sector doesn't have the endmark 0xAA55
2 P FAT16 >32M    748  0  1  2742 254 63  31471335

Dernæst analyserer TestDisk så disken. Det ser ud til at gå fint til at starte med men omkring cylinder 4989/30400 begynder den at løbe gennem dem:

Disk /dev/sdb - CHS 30401 255 63 - 238472 MB
Analyze cylinder XXXXX/30400Read error at XXXXX/0/1 (lba=YYYYYYYYY)
....

Herefter er der kun en partition synlig:

Partition            Start      End    Size in sectors
1 * FTA32 LBA      0  1  1  783 254 63  1259487 [BACKUP]

Jeg kan vælge: Quit, Search!, Write.
Hvis jeg vælger at søge, finder den ikke noget, men skriver "Read error..." hele vejen gennem.

----
Desuden:

Photorec har fundet nogle enkelte filer (800), men det er generelt små filer og ikke nogen af interesse. Mange virker slet ikke.

I Windows stifinder kan jeg se to de to partitioner. I den lille partition (ca. 6 GB) kan man se filer, men de virker ikke. Hvis man klikker på den store partition, er spørger Windows om drevet skal formateres.

----
Avatar billede kippers Nybegynder
13. april 2007 - 18:16 #16
Disken var nok brændt helt sammen til sidst, og jeg måtte sige farvel til mine data.

Tak for svarene. Jeg kan se at Helgec ikke står som aktiv længere. Skriv hurtigst muligt, hvis du har lyst til at få del i point (gotfred).
Avatar billede off-line Nybegynder
13. april 2007 - 18:26 #17
Gerne. Jeg blev forbavset over din melding om at helgec ikke er aktiv, det var
han for få dage siden. Han kommer forhåbenlig igen. Han har stor viden.
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2009 - 00:35 #18
???? men tak for point:)
Avatar billede kippers Nybegynder
03. december 2009 - 11:34 #19
Hej.
Jeg synes lige den skulle lukkes :-)
Avatar billede off-line Nybegynder
03. december 2009 - 12:15 #20
God ide:)