Avatar billede wizzd Nybegynder
24. oktober 2006 - 11:27 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Bestemmelse af datacenter kapacitet

Hej alle

I forbindelse med et projekt skal jeg bestemme kapaciteten af datacentre - dvs hvor mange brugere et datacenter maksimalt kan håndtere på een gang.

Hvis man eksempelvis ser på http://www.sun.com/emrkt/blackbox/ bryster Sun sig med at deres datacenter er i stand til at håndtere 10.000 simultane brugere... men hvor har de det tal fra?? Jeg har regnet ud at det må være en kombination af processorkraften og hukommelsesmængden; men findes der formler for det eller bestemmes det udelukkende empirisk?
Avatar billede spine Nybegynder
24. oktober 2006 - 11:53 #1
det kommer jo an på hvordan du definerer et datacenter... der er kun en teoretisk grænse for antal brugere.. hvis det er stort nok fysisk, og der er køling og nødstrøm nok, så er antallet af mulige clustrede servere jo i teorien uendeligt...eller hvis du taler mainframe, eller blot as400 er 10.000 samtidig brugere peanuts... der findes masser af as400 installationer i usa med 20-50.000 brugere på SAMME BOX !!.. og dem kan du jo så bare loadbalance derudaf... og dermed opnå teoretisk uendeligt antal brugere..
Avatar billede wizzd Nybegynder
24. oktober 2006 - 12:47 #2
Måske jeg ikke udtrykte mig klart nok... sorry

Jeg mener: Hvis man har et datacenter af en konkret størrelse, bestående af et givent antal load balanced servere, må man ud fra specs'ne på de individuelle servere kunne bestemme hvor mange brugere dette datacenter kan håndtere... måske der findes guidelines for det??
Avatar billede spine Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:09 #3
det kommer jo an på hvad du mener med håndtere.. hvilke applikationer taler vi om ? er det mail kalendeR ? er det MS baseret, er det Notes.. der er uhyggeligt mange faktorer som skal tages med i dine betragtninger...
Avatar billede wizzd Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:02 #4
Med håndtere mener jeg at der er en Service Level Agreement der skal overholdes... dette kunne fx være en max responstid (TimeToFirstByte) på 300ms.

Hvis man eks har en webserver hvor man linært øger belastningen i form af antallet brugere, vil man på et tidspunkt se at responstiden går mod uendelig (eller vokser helt ekstremt) Dette må (groft sagt) ske når processoren ikke længere kan følge med...

spine skriver "der er uhyggeligt mange faktorer som skal tages med i dine betragtninger..." - hvad gør de store firmaer når de skalerer datacentre?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 15:30 #5
tester med den faktiske applikation !
Avatar billede wizzd Nybegynder
24. oktober 2006 - 15:49 #6
Altså udelukkende praktisk erfaring og ingen teoretiske vurderinger/beregninger...?

arne_v -> er det noget du har dokumentation på og/eller praktisk erfaring med? (Ikke fordi jeg ikke tror på dig - skal bare have en kilde at kunne ref. til :-) )
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2006 - 16:13 #7
Jeg har stor praktisk erfaring med det.

Du kan regne paa disk forbrug og baandbredde forbrug udfra kendskab til applikationen.

Du kan gaette lidt paa CPU og memory hvis du kender applikationen og har erfaring med
den paagaeldende type af applikation.

Men i sidste ende vil man altid lave en test og se om ens forventninger holder styk. Og
det er altsaa ikke uhoert at man ikke kan opnaa en beregnet performance.

Naar man har nogle test resultater kan man regne nogenlunde sikkert. x CPU'er
og y GB RAM per z brugere.

Og det giver ikke meget mening at snakke om antal brugere per server uden at
angive hvilken type applikation og hvilken type brug det er.
Avatar billede spine Nybegynder
24. oktober 2006 - 17:11 #8
ENIG MED ARNE_V
Avatar billede wizzd Nybegynder
26. oktober 2006 - 08:30 #9
Beklager svartiden...

Da mit spørgsmål var generelt har jeg ikke nogen applikation.

Men jeg mener at have fået svar på spørgsmålet og det skal i have tak for... er det fair at i deler points? Eller...?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2006 - 13:29 #10
fint med mig

og et svar
Avatar billede spine Nybegynder
26. oktober 2006 - 14:26 #11
helt fint