Avatar billede bluenote Nybegynder
23. oktober 2006 - 18:22 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

hvordan tilføje klienter til server

Jeg har installeret SBS2003 R2 på ny maskine - i et eksisterende peer to peer uden server.

Vi har 2 eksterne lokationer med faste IP adresser der er sat op i - hvilket der er taget højde for i adsl router og vores firewall. Router fungerer som DHCP.

Jeg har ikke endnu kunne tilføje klienter til server. Der sidder 2 netkort i maskinen - det ene har jeg pt. disablet. DHCP på server er disablet, men jeg synes de fleste anbefaler DHCP scope fra server istedet for.

Men hvordan pokker kommer jeg igang - har tidligere kun arbejdet med NT4. Og kan sgu ikke finde ud af hvor jeg skal starte eller begynde.

Har givet server fast IP og på samme subnet som der defineres af ADSL router.

Er løsningen at konfigurere et ikke route-bar lokalnet på een af NIC´s og så køre inet fra NIC2 ???

Og når jeg kommer så langt - hvordan filen tilføjer jeg klienterne - jeg har forsøgt at tilføje ved skift fra Arbejdsgruppe til Domæne....

Vores nuværende IP

NIC 1
Server IP 192.168.101.25
Subnet : 255.255.255.0
Gatewawy 192.168.101.1

Klient 4
Server IP 192.168.101.38
Subnet : 255.255.255.0
Gatewawy 192.168.101.1

Burde jeg lave et internt 10.0.0.x net til lokalnetværk og beholde 192.x.x.x nettet på NIC2

Damn jeg synes det er kompliceret med AD ;-)

Håber jeg får et rigtig godt løsningsforeslag

Claus

Skriv hvis der er informationer der mangler for et fyldestgørende svar.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
23. oktober 2006 - 18:34 #1
1. SBS virker bedst med 2 netkort, 1 til WAN siden, og det andet til LAN siden, og lade den være DHCP og DNS server (hvis du disabler DHCP servicen, vil VPN og flere andre ting blive et helvede før eller siden)
Avatar billede serverservice Praktikant
31. oktober 2006 - 22:54 #2
tilføjer...
Du kan vælge at anvende din router som gateway eller som firewall til serveren.
Nå rdu har oprettet et scope i dhcp skal du huske at registrere din dns ip (serveren) under scope options.
Hvis din dns og dhcp er ok kan du logge på lokalt fra din pc og tilmelde den domæne fra system - egenskaber - computernavn osv.
Avatar billede bluenote Nybegynder
31. oktober 2006 - 23:46 #3
Tak for hjælp
Avatar billede bluenote Nybegynder
31. oktober 2006 - 23:47 #4
smid svar
Avatar billede niels_hansen Praktikant
01. november 2006 - 00:11 #5
svar ?
Avatar billede serverservice Praktikant
01. november 2006 - 00:42 #6
okay
Avatar billede bluenote Nybegynder
01. november 2006 - 07:20 #7
Har delt point mellem jer- håber det er okay