Avatar billede kebaaab Nybegynder
20. oktober 2006 - 14:32 Der er 12 kommentarer

Skærmen "splintres"

Hejsa

Jeg har haft det samme problem i lang tid, og det er virkelig ved at gå mig på nerverne. Når jeg starter et spil kører alting fint i et stykke tid, men pludselig og uden varsel "splintres" skærmen (ikke bogstaveligt talt, naturligvis). Efter dette er sket er det lige meget hvilket spil jeg prøver, grafikken er helt splintret. Derefter bliver jeg nødt til at genstarte min computer og prøve forfra.

Spillene der "splintres" er gennemgående 3D spil, f.eks. Oblivion, Dawn of War, Freelancer, Star wars Battlefront og Jedi academy.
Jeg tror det kan have noget med grafikkortet at gøre, men mit kort er relativt nyt, og jeg kører med de nyeste drivere!

Min PC's specifikationer er således:
PC:
  Operativ System  Microsoft Windows XP Home Edition
  OS Service Pack  Service Pack 2
  DirectX  4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
  PC Navn  BURKINA-FASO (Big man)
  Bruger Navn  Joen

  Motherboard:
  CPU Type  AMD Athlon XP, 1900 MHz (11.5 x 165) 2500+
  Motherboard Navn  ECS K7VTA3 v5 (5 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DDR DIMM, Audio)
  Motherboard Chipset  VIA VT8367 Apollo KT333
  System Hukommelse  512 MB (PC2700 DDR SDRAM)
  BIOS Type  Award (12/03/02)
  Kommunikations Port  Kommunikationsport (COM1)
  Kommunikations Port  Kommunikationsport (COM2)
  Kommunikations Port  ECP-printerport (LPT1)

  Grafikkort:
  Grafikkort  NVIDIA GeForce 6600 GT (128 MB)
  3D Acclerator  nVIDIA GeForce 6600 GT AGP
  Skærm  Plug and Play-skærm [NoDB]

  Multimedie:
  Lydkort  VIA AC'97 Enhanced Audio Controller

  Lager:
  IDE Kontroller  VIA Bus Master IDE-controller
  SCSI/RAID Kontroller  D347PRT SCSI Controller
  SCSI/RAID Kontroller  D347PRT1 SCSI Controller
  Floppy Drev  Diskettedrev
  Disk Drev  Maxtor 6Y120L0 (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
  Optisk Drev  ASUS CRW-5232AX (52x/32x/52x CD-RW)
  Optisk Drev  Generic DVD-ROM SCSI CdRom Device
  Optisk Drev  SAMSUNG DVD-ROM SD-616Q (16x/48x DVD-ROM)
  SMART Harddisk Status  OK

Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 17:00 #1
512MB ram er nok for lidt til krævende spil og dit grafikkort er jo heller ikke
det store. Der kan også være et varmeproblem, og hvor stor ydelse giver din
strmforsyning, er den stor nok?
En metode, til at sandsynliggøre et varmeproblem er, at tage den ene side af
computeren, og så lade en bord eller gulvventilator blæse direkte ind i computeren.
Hvis computeren kører betydelig længere tid på denne måde, er den normale køling
følgelig ikke tilstrækkelig. Men som skrevet, det kan skyldes flere ting.
Avatar billede kebaaab Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:04 #2
Hmmm, det er vist ikke et varmeproblem. Troede også det var sådan et, så jeg købte en ny blæser, men problemet er der stadig. Angående ram'en Er den ikke på så meget ja, men skærmen splintres også på meget lidt krævende spil
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:15 #3
En blæser. Men det er vel kun på din CPU, derfor kan dit grafikkort godt blive
for varmt. Det kan også godt være i uorden. Kan du låne et andet? Og strømforsyningen?
Avatar billede kebaaab Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:32 #4
Tak, jeg prøver at finde en anden blæser at sætte til og se om det hjælper.
Avatar billede kebaaab Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:41 #5
Prøvede at blæse, det har åbenbart ikke noget med den at gøre:(
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2006 - 18:55 #6
Svært at bestemme, men det lyder, som om dit grafikkort ikke er i orden.
Det var derfor jeg skrev, om du kunne låne et andet. Eller hvis det er muligt,
prøv grafikkortet i en anden PC. Men det kan også være ram-fejl, prøv, at køre
en ramtest. http://www.fnsupport.dk/system.php
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. oktober 2006 - 19:38 #7
Avatar billede kebaaab Nybegynder
20. oktober 2006 - 21:34 #8
Hmmm...Hvordan fungerer det der bios flash?? Jeg downloadede filen, og hvad så? Når jeg starter filen, åbner en kommandepromt der lynhurtigt lukker sig selv??
og skærmen splintres stadig
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. oktober 2006 - 22:13 #9
du skal lige læse lidt om det...se her hvordan du gør.->> http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/winflash.htm
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
20. oktober 2006 - 22:14 #10
og en dos version, som jeg foretrækker.-->> http://www.ecs.com.tw/extra/flashutl/awardflash.htm
Avatar billede off-line Nybegynder
24. oktober 2006 - 13:45 #11
Fandt du ud af det?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. oktober 2006 - 14:40 #12
smider et svar..??