Avatar billede gris25 Nybegynder
19. oktober 2006 - 16:27 Der er 4 kommentarer

At boote fra en ekstern enhed?

Jeg ligger inde med et mindre problem. Det drejer sig om en bærbar computer som jeg købte for en del år siden efterhånden, og nu er dvd-drevet stået af.

Jeg har derfor været ude og købe en IDE to USB converter, hvilket skulle gøre det muligt at sætte et dvd-drev til min bærbar. Her er spørgsmålet så: Er det muligt at jeg kan boote min Windows XP cd på mit eksterne dvd-drev, så jeg kan formatere min computer?

mvh
Avatar billede nva Praktikant
19. oktober 2006 - 16:49 #1
Så skal du finde noget i bios der giver lov til at boote ( first boot-device) fra eksterne drev. Måske er din bios for gammel til at have det - men kig efter.
Avatar billede gris25 Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:07 #2
Kan jeg evt opdatere min bios til at den kan det så? Har været inde og tjekke efter jeg satte det eksterne drev til, og det kan ikke vises
Avatar billede langbein Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:42 #3
Jeg tror dette kan ha en mulighet til å fungere.

1. Kjøp en ide overgang fra 2,5 inch til 3,5 inch slik at Laptop hd kan monteres inn i en vanlig PC.

2. Sett så Laptop HD over i en ordinær PC og jobb videre med den.

3 så finnes det flere muligheter. Den enkleste vil vel være å forsøke å se om det går å installere Windows på Laptop HD mens den sitter i stor PC, og så sette den over til Lappen etterpå. Installasjonsfilene fra cd bør også ligge på et directory på HD. Når HD settes tilbake til Laptop så vil den nok bråke seg mye over drivere osv som ikke er de riktige, men det er en brukbar sjans tror jeg at den vil klare å rette opp alle disse "feilene" slik at den vil kunne kjøre på Laptopens hardware. Den kan også krasje og slettes ikke klare det.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. oktober 2006 - 17:45 #4
Men hvis Laptop har floppy drev da vil det nok være den beste metode å få tak i en Windows Millenium floppy. Da vil framgangsmåten kunne være å først legge over alle installasjonsfilene på en egen partisjon på HD, og så installere mens det hele ligger på Laptop.

Har ikke gjort disse tingene på flere år, og håper det virker fremdeles ..