Avatar billede dgs Nybegynder
18. oktober 2006 - 22:14 Der er 1 kommentar

openvpn2: set en gateway hvordan ?

hej eksperter
200 point er måske meget men er ved at få grå hår over det her
jeg har sat et openvpn client->server op og der er fint hul ud til serveren. men jeg vil gerne have at alt mit trafik fra clienten skal ud gennem serveren, så det jeg mangler er en stanart gateway i openvpn server's config fil.

i doc til openvpn skriver de man skal bruge
push "redirect-gateway"
men er her problemet når jeg bruger den laver den gatewayen til 10.0.1.2 (som serveren hedder)
men jeg vil have at den skal give 10.0.1.1 (som min router hedder)
er må da være muligt...

nogle der kan hjælpe ?
Avatar billede TommyB Nybegynder
20. november 2006 - 13:03 #1
Så har du desværre misforstået ideen med redirect-gateway, det fungere ikke som at du sender til clienten hvilken gateway den skal bruge, men du fortæller den at _alt_ nettraffik skal gå igennem VPN-serveren, altså netop rigtigt; 10.0.1.2, for hvis du kobler op fra fx. et 192.168.0.0/24 netværk og har din TAP med fx. 10.0.1.10 så kan den ikke nå 10.0.1.1.

Normalt vil man så sige at når nu serveren er sat til at route imellem sine interfaces, så burde den også kunne route videre til 10.0.1.1, men da det ikke ser ud til at de er på forskellige netværk, så vil det ikke kunne virke. Og på 192.168.0.0 siden vil den logisk slet ikke kunne nå din 10.0.1.1.

Der er ikke noget i vejen med at den bruger 10.0.1.2 som gateway, for dens gateway er jo så 10.0.1.1, og så kører traffikken nøjagtig som du ønsker det. :)

Håber det svar kunne bruges. -- Det har ikke hjulpet, men håber du forstår.