Avatar billede chd Nybegynder
27. september 2006 - 16:08 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Backup af database på hjemmeside

Findes der nogen mulighed for backup af MS SQl database på webhotel, der ikke tilbyder individuel backup. (Surftown). Det er ikke muligt fra administrationssiderne.
mvh Carsten
Avatar billede jokkejensen Novice
27. september 2006 - 16:11 #1
kan du ikke tilgå den med enterprise manager ?
Avatar billede jokkejensen Novice
27. september 2006 - 16:11 #2
- eller management studio ?
Avatar billede chd Nybegynder
27. september 2006 - 17:24 #3
Nej, desværre det er den funktion de har koblet fra
Avatar billede a1a1 Novice
27. september 2006 - 19:30 #4
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
28. september 2006 - 09:08 #5
Du kan f.eks. lave kopier af tabellerne (med et ekstra felt: backup_dato, default getdate()) og kopiere alle data derover.

Det giver ikke backup, hvis databasen smadres. Men gør hvis brugere eller hackere smadrer tabellerne.
Avatar billede chd Nybegynder
28. september 2006 - 11:46 #6
Tak for link til til Microsoft dokumentation. Det ser fornuftigt ud, men jeg er ikke teknisk kyndig nok til at skrive dette SQL og ved heller ikke hvor jeg skal skrive det. Hvor skulle jeg i givet fald skrive denne SQL kommando? Men jeg giver point, da dit svar nok er rigtigt og jeg måske senere kan få brug for det.
Avatar billede chd Nybegynder
28. september 2006 - 11:47 #7
Tak for kommentar fra pierrehusted. Hvor kan jeg lave denne kopi af tabellerne. Er det blot teksten i felterne du mener jeg skal kopiere?
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
28. september 2006 - 13:11 #8
Min idé (som jeg selv bruger et par steder) er at du laver nye tabeller, som er identiske med drift-tabellerne - dog med få ændringer:
- et felt mere: BACKUP_DATO (det skal være allerførste felt i tabellen)
- ingen auto-numerering (da indholdet til de felter kommer fra drift-tabellen)
- ingen default-værdier (da indholdet til de felter også kommer fra drift-tabellen)

Så kan du tage backup af data i drift tabellerne på den her måde:

INSERT INTO [tabelnavn]_backup SELECT current_timetamp, * FROM [tabelnavn]

Hver gang du tager backup, så kommer der en kopi mere af drift-tabellens data i backup-tabellen.

Hvis du senere skal hente data retur kan du enten gøre det manuelt, eller lave mere automatiske rutiner til det (f.eks. gemme backup-datoerne i en anden tabel, og lave en oversigt over dem i et eventuelt administrationsssystem).

Men som sagt beskytter det ikke imod nedbrud på database-serveren.

Desuden kræver det at du har masser af plads på database-serveren.
Avatar billede chd Nybegynder
28. september 2006 - 13:42 #9
Tak til Pierre Husted. Det lyder som en løsning, jeg kan finde ud af og jeg giver dig 30 point også.
Jeg skal blot finde ud af hvor jeg skriver kommandoen : INSERT INTO [tabelnavn]_backup SELECT current_timetamp, * FROM [tabelnavn]

Har du et bud?
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
29. september 2006 - 22:53 #10
Du skal lave en webside, med adgang til database-serveren. Der skal du så kalde database-serveren med den SQL-sætning.
Avatar billede chd Nybegynder
29. september 2006 - 23:34 #11
Tak for uddybende svar. Det skal jeg prøve!