Avatar billede grazk Nybegynder
24. september 2006 - 13:53 Der er 2 kommentarer

Min CPU er vist for varm?

Jeg har en P4 cpu, 3,2GHz. Jeg er ikke den store computerhaj, så vær sød at tage hensyn til dette i jeres fine svar =)

computeren er 4mnd gamle og jeg bruger den ikke til andet en at spille på, og være på nettet. men for 1 mnd el.2 siden begyndte den at løse/fryse fra tid til anden. Det kan være 15 på hinanden følgende gange, og i andre gange, virke upåklageligt i 4 dage af gange. Jeg har kigget i BIOS'en, men tør ikke gøre noget. Jeg kan ikke finde noget mønster i hvornår og hvorfor den fryser. Jeg lagt mærke til at Harddiskens temperatur er 20grader lavere end CPU'ens. først nævnte ligger i snit på 28grader, og cpu på 64-66grader.
Da jeg fik computeren var der ingen problemer, og jeg har intet skiftet i den, el haft nogen til at ændre på noget. Jeg har bare sat den til og brugt den, så hvis det er fordi Cpu'en er for varm forstår jeg det ikke. Så vidt jeg ved sidder der en køler inden i CPU'en, og det er sku da mærkeligt at lave en CPU med en køler som ikke kan følge med.
Avatar billede mindcrawler Nybegynder
24. september 2006 - 14:16 #1
Hvis din computer fryser er det oftest mangel på strøm, men da du har målt din cpu temperatur til 64-66 grader er det nok mere årsagen.
Har du lagt mærke til om skærmbilledet bliver flimret og utydeligt? Hvis det er sket er det en alt for varm cpu.
De ting du selv kan prøve at tjekke er om cpu køleren sidder rigtigt monteret og om der overhovedet er termisk paster mellem køler og cpu.
Hvis der ikke er noget galt der skal du nok kigge efter en ny køler.

Håber du kunne bruge det til noget...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
24. september 2006 - 16:00 #2
det kan blot være støv i blæseren. SÅ prøv at rengøre den, evt. med en pensel, og en støvsuger.