Avatar billede simtja Nybegynder
20. september 2006 - 09:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

internet duer ikke på mac

En af mine veninder har en mac book pro, som ikke kan logge på internettet. Den kan godt logge på vores skoles netværk, men ikke på internettet. Hverken med firefox eller med messenger...

Hvad kan der være galt?
Avatar billede rd Nybegynder
20. september 2006 - 10:06 #1
Ja der kan være mange ting galt. Hvilken type skole går vedkommende på? Hvis det fx er Aalborg universitet, ville det havet noget med enten manglende VPN klient eller også mangel på proxy indstillinger.
Avatar billede rd Nybegynder
20. september 2006 - 10:07 #2
Med hvilken type skole mener jeg naturligvis også hvordan de har sat deres netværk op.
Avatar billede simtja Nybegynder
20. september 2006 - 10:39 #3
Trådløst netværk, hvor man skal logge på med brugernavn og adganskode. Meget stort netværk, ca. 2000 elever + lærere...
Avatar billede simtja Nybegynder
20. september 2006 - 10:41 #4
Den har kunnet på et tidspunkt, men pludselig kan den ikke. Vi har mange andre med Mac's, som ikke har nogen problemer. Når man åbner sin browser går den automatisk ind på den side, hvor du skal indtaste brugernavn og adgangskode, men den kommer den ikke engan ind på... den viser bare blank side.
Avatar billede rd Nybegynder
20. september 2006 - 10:48 #5
Hmm jeg kunne måske foreslå at tjekke om hun får en IP adresse tildelt af DHCP, gateway og DNS. Og naturligvis om hun kan pinge de forskellige services hun får tildelt. Desværre har jeg aldrig været bort i den type netværksopsætning.
Avatar billede simtja Nybegynder
20. september 2006 - 13:00 #6
jeg ved ikke hvordan man gør de ting på en mac... jeg bruger selv pc.
Avatar billede rd Nybegynder
20. september 2006 - 13:10 #7
Ikke for at kvæulere, men hvad dækker pc over? Win, Linux, UNIX etc? :)

OS X (det benyttede styresystem på MacBook, hvis ikke andet er installeret) er et Unix system som bygger på en distribution der hedder Darwin. Men generelt reagerer OS X på Unix commands. Dvs at hvis du åbne en konsol og taste de følgende kommandoer.
Der kan du taste ind:
ipconfig = den viser IP configurationen.
ping <IP> = Den viser om du kan komme frem til den pågældende maskine som IPen tilhører. Du kan tage IPerne fra ipconfig og pinge.

Jeg håber dette hjælper, men ærlig talt er det bare en diagnostisering og ikke en løsning på problemet. Men man skal jo vide hvad problemet er inden man kan løse det.
Evt kunne det være at IT afdelingen på skolen kunne fikse det?
Avatar billede sd8220 Seniormester
01. oktober 2006 - 11:30 #8
Har I prøvet at skrive skolens "loginside"s adresse i Firefox til at starte med, sådan at I selv vælger den? Kan den finde den?
Avatar billede simtja Nybegynder
05. marts 2007 - 23:21 #9
lukket