Avatar billede knecxt Nybegynder
16. maj 2001 - 15:53 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Ingen strøm

Jeg har for nylig købt nogen computerdele: ATX Motherboard, ATX kabinet, GFX. RAM osv. Jeg har samlet det, men har det problem at jeg ikke kan få strøm til. Jeg har monteret det bredde strøm kabel i motherboardet 0g jeg har monteret de forskellige ledninger til Power, led, reset osv. Er der noget på motherboardet man skal instille (jumper??). Strøm forsyninger er på 235W. Er det for meget til et Pentium 1 motherboard. Jeg har også prøvet at sætte strøm forsyningen over i en anden computer (denne jeg skriver fra). Der kom heller ikke strøm på!

Det skal også lige siges at jeg har et kvadratisk stik, som kommer fra strøm forsyningen. Det ligner det normale ATX strøm stik. Bare mindre og kvadratisk. Det eneste sted jeg kan sætte det hen, er ATX strøm dimsen på motherboardet. Men der skal det bredde stik sidde, ikke?

Hjælp!!! :(
Avatar billede handmade Nybegynder
16. maj 2001 - 16:01 #1
Prøv at kigge nærmere på MB. Der skulle være et par pins mærket. pwr.sw. Ved at forbinde de to ben, skulle boardet starte.
Avatar billede handmade Nybegynder
16. maj 2001 - 16:03 #2
Normalt er der ingen jumpere at sætte. Og nej, strømforsyningen er bestemt ikke for stor, snarere tværtimod, men den burde kunne starte.
Avatar billede makse Nybegynder
16. maj 2001 - 16:05 #3
Hvis den heller ikke virker i den anden PC, så er strømforsyningen sikkert defekt.
Avatar billede handmade Nybegynder
16. maj 2001 - 16:10 #4
Sådan tester du strømforsyningen:
Tag strømstikket ud af boardet
Forbind pin 8 og pin 14.
Hold stikket i hånden med tappen vendende mod højre.
Pin 1 er øverste venstre pin

Hvis blæseren starter, så er den sandsynligvis OK.
Avatar billede knecxt Nybegynder
16. maj 2001 - 16:39 #5
Beklager, men jeg forstår det ikke helt :(

Jeg tager stræm stikket ud af boardet (strøm stikket er den der dims er 2 \"tap\" høj og 10 \"tap\" bred. Hvad er Pin 8 og Pin 14 og hvor sidder de. Er det selve strømstikket på motherboardet?
Avatar billede handmade Nybegynder
16. maj 2001 - 16:58 #6
Fra \"kassen\"=strømforsyningen udgår en del ledninger. En del af dem ender i det stik der passer på boardet. Dette stik holder du i hånden som beskrevet og finder fra venstre række  det hul der er nr. 1 (øverste hul i venstre række). Tæl nedad til hul 8 og fortsæt til hul 14 (næste række) Forbind de 2 huller med et lille stykke ledning og tænd for strømmen. Hvis blæseren kører, er strømf. sikkert OK
Avatar billede makse Nybegynder
16. maj 2001 - 17:52 #7
Avatar billede makse Nybegynder
16. maj 2001 - 17:58 #8
handmade > Bruger man ikke normalt Ben 14 og 15 til at teste med!
Avatar billede handmade Nybegynder
16. maj 2001 - 18:01 #9
Nej, ikke så vidt jeg ved. Denne metode er fra Studiedata. Siden findes ikke længere... - Jeg bruger den altid og den funker :-))
Avatar billede knecxt Nybegynder
16. maj 2001 - 21:00 #10
Så prøver jeg det :)
Avatar billede knecxt Nybegynder
17. maj 2001 - 15:05 #11
Nu har jeg gjort helt som du sagde og blæseren går IKKE igang, så der må være noget i vejen med strømforsyningen.

Du må gerne svare, hvis du vil have points
Avatar billede makse Nybegynder
17. maj 2001 - 15:09 #12
Hvem snakker du til? (Igonrer svar hvis det ikke var mig du mente)
Avatar billede handmade Nybegynder
17. maj 2001 - 15:18 #13
Inden du styrter ud og køber en ny strømfors. så kunne du lige lukke den op. Der sidder en lille glassikring inden i. Den koster højst en krone og er værd at prøve at skifte, hvis tråden er brændt over.
Mht. points: betyder ikke så meget - skriv hvem du vil give points til.
Avatar billede knecxt Nybegynder
18. maj 2001 - 19:05 #14
Jeg vælger at give: 50 til makse og 150 til handmade.

--> Jeg vælger at bytte den, fordi jeg ikke har den største forstand ¨på strømforsyninger
Avatar billede handmade Nybegynder
18. maj 2001 - 21:58 #15
Jamen, tak, det hjalp jo ikke så meget desværre, ud over at isolere problemet..
Avatar billede knecxt Nybegynder
18. maj 2001 - 22:41 #16
Tja, men hvis jeg ikke vidste den var defekt havde jeg måske stadig rodet rundt med den
Avatar billede knecxt Nybegynder
18. maj 2001 - 22:43 #17
Tja, men hvis jeg ikke vidste den var defekt havde jeg måske stadig rodet rundt med den..
Avatar billede makse Nybegynder
18. maj 2001 - 22:47 #18
Takker for Point. :)