Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 12:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Komprimering af "tv-signal"

Jeg har købt mig et tv-tuner kort til USB, så jeg kan kaste det til min bærbar, det er kun en meget billig udgave, fra Hauppauge.

Pointen var egentlig at optage et show fra TV, men det fylder helt voldsomt meget, ca. 150MB for 10 sek. Har prøvet de forskellige indstillinger, men så virker det til billede/lyd er for langsomt.

Så er der nogen der har en god "opsætning", så det ikke fylder meget, og samtidig er en anstændig kvalitet?
Avatar billede gurly Praktikant
10. september 2006 - 12:47 #1
hvor stor er din pc ? at komprimere til eksempelvis divx, wmv eller andet format er ret så resursekrævende, og når det skal ske i real time så går der mange kræfter til, min pc er en 2.3 gh med 512 mb ram, og den magter det desværre ikke.
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 13:05 #2
Øv bøv, så gør min nok heller ikke. Det er en Centrino 1.7GHz, også 512 DDR2 ram. Er det så derfor det kører langsomt når jeg forsøger at bruge Divx?
Og hvad er alternativet så?
Hvilket format optager du i?

Er da glad for jeg ikke helt har skrottet VHS:-)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
10. september 2006 - 13:19 #3
en 3.2Ghz burde kunne gøre det i realtime, min P4 2.4Ghz kan da...
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 13:29 #4
Hehe.

Han skrev 2.3:-)

Men hvilke indstillinger har du brugt, og hvor meget fylder det ca?
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 16:57 #5
... eller bid i det sure æble, og køb et Hauppauge PCI tv-kort med encoder chip. Så er det kortet og ikke CPU'en der laver det meste.
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 17:01 #6
Akyhne:

Ikke for at lyde fornærmet, men gider du ikke læse 1. sætning igen:
"så jeg kan kaste det til min bærbar"

Der er ingen ledige PCI slots i min bærbar, ellers havde jeg naturligvis valgt en sådan model.
Avatar billede gurly Praktikant
10. september 2006 - 17:11 #7
ok, der blev jeg klogere, nogen der vil købe et brugt pinnacle tv kort uden encoder
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 17:16 #8
Undskyld, den misforstod jeg. Troede du skulle have det overført til bærbar.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 17:20 #9
Jeg ville bare optage i fuld format, og komprimere filmen med software. F.eks med TMPGEnc 4.0 XPress. Det tager dog noget tid!
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 17:23 #10
Hauppauge WinTV-PVR-USB2 er en box med hardware MPEG-2 encoder. Kan både bruges til USB1 og 2. Men det er måske den du har?
Avatar billede gurly Praktikant
10. september 2006 - 17:24 #11
optage i ren ukomprimeret avi, så fylder en film jo 100 gb
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 17:31 #12
Nej, den optager i Mpeg 2 DVD format. Der kan vælges mellem 2-12 Mbit/sek. Hvis du vælger 8, skal computeren ikke arbejde meget, kun harddisken. Det giver noget med 2 GB pr time!

Hvilket kort har du nu?
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 17:34 #13
Kortet er et WinTV MM25, så vidt jeg kan se. Det var den billigste USB model fra Hauppauge jeg kunne finde, ser lige om jeg kan finde et link.

Har kun ca. 30GB at gøre med(frit altså), og det jeg ønsker at optage, er ca. 4 timer.

Jeg har forsøgt med nogle af de forskellige indstillinger, men syntes det er lidt svært at blive klog på.
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 17:35 #14
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 17:48 #15
Det var denne jeg tænkte på: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=144446
Den er noget dyrere, men kan klare jobbet. Kan lave Mpeg 1 og 2.
Avatar billede goof78 Nybegynder
10. september 2006 - 17:51 #16
Det var faktisk noget jeg kun skulle bruge 1 eneste gang, så valgte derfor en billig model, men det ender nok bare med at blive videoen der tager tjansen så.

Eneste årsag, er at jeg vil optage MC's Fight Night den 14 oktober, da jeg er forhindret i selv at tage afsted, så ville ikke poste vildt meget i sådant et apperat, men ville dog gerne gemme det på et medie der er mere holdbart end VHS.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
10. september 2006 - 18:42 #17
Det bliver da nok ikke sidste gang der bliver noget. Køb et TV-kort til 1000,- eller en HD recorder til 1500,-
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
21. september 2006 - 22:58 #18
Lukker du?
Avatar billede goof78 Nybegynder
22. september 2006 - 07:58 #19
Jaeh, der kommer nok ikke flere svar, så tak for hjælpen alle.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 08:46 #20
Velbekomme. Er der nogen der skal have point, eller tager du dem selv?
Avatar billede goof78 Nybegynder
22. september 2006 - 09:16 #21
Hvis du lige opretter et svar, får du dem, du var vidst mest konkret iht. mit problem.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 09:21 #22
Du tager dem bare selv, hvis du ikke føler dig hjulpet. Men her er i alle tilfølde et svar.
Avatar billede goof78 Nybegynder
22. september 2006 - 09:38 #23
Takker.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
22. september 2006 - 09:44 #24
Takker også.