09. september 2006 - 10:29Der er
17 kommentarer og 1 løsning
Grafisk opsætning i excel, variabelt # kollonner, fast bredde
Hej eksperter, jeg har et regneark der bruges til udsendelse af tilbud fra et fragtfirma. Øverst har jeg et banner der dikterer bredden. Da det jo er ret tydeligt at excel ikke er lavet til grafisk opsætning er jeg løbet ind i nogle problemer. Oprindeligt er arket lavet med et bestemt antal kolonner i tilbuddet, dette virkede fint. Da arket indeholder et par tabeller i fuld bredde samt forskelligt tekst er det blevet til en masse kolonner og tilsvarende mange flettede celler. Dette betyder at ønsker man at indsætte en ekstra kolonne i tilbuddet, altså f.eks en ekstra destination, så har jeg problemet da jeg ikke bare kan indsætte en kolonne da dette har indflydelse på hele resten af arket.
Hvordan kan man lave sådan et tilbud der skal indeholde en tabel med variabelt antal kolonner men samtidigt have en fast bredde?
Jeg er klar over at excel bestemt ikke er lavet til formålet. Derudover har jeg forsøgt lidt i Word, men der synes jeg ikke man kan placere tekst og billeder præcist nok.
Et af kravene er at output skal kunne åbnes i et program man kan forvente at andre firmaer har, derfor excel lige nu.
Jeg har også overvejet at lave det som php/mysql/html, men så bliver det lige pludseligt rimeligt omfattende når de samtidigt skal kunne gå ind og rette i gamle tilbud og samtidigt have backup af alle tilbud der ikke er afhængig af andre (webudbyderen da de ikke er interesseret i at hoste databasen selv).
Jeg kunne se en løsning for mig, hvor Excel er brugeres arbejdsplads, samt database/backup for tidligere tilbud, og hvor Word så bliver brugt som udskriftsmaskine/tilbudsgenerator. Men jeg skal vel også se verden sådan (reklame link mangler her)
Kan du komme med lidt flere hints? Jeg tror ikke helt jeg er klar over hvordan det ville skulle gøres! Vil man kunne nøjes med et worddokument og en excel-mappe?
Jeg ville lave en excel add-in med funktionalitet, en excel fil til data og en word skabelon til rapport delen. Dvs. i excel add-in/tilføjelsesprogrammet vil der så være en del VBA kode, som styrede processerne. f.eks. når du skal snakke med Word kan man bruge noget her fra http://www.smartoffice.dk/Tips/LibrarySource.asp?App=Excel&Lib=ExcelUsingWord
undskyld det sene svar herfra. Der er desværre kommet andre ting med højere prioritet, så dette bliver lige udskudt i et par uger. Men jeg har dog et enkelt spørgsmål her og nu, for at tabellen skal få den rigtige bredde i word, vil det da være smartest at tilpasse bredden i excel eller i word og det kan vel gøres automatisk uafhængigt af antallet af kolonner?
Og forresten, jeg synes ikke rigtigt det er til at lave tingene pixel perfect i word på samme måde som man kan i excel, er det bare mig der ikke har forsøgt hårdt nok endnu?
Smiler - Excel er slet ikke skabt til det, det er blot dig der manipulere med excel, Word er heller ikke verdensmester... der er derfor reklamefolk bruger andre værktøjer, når det skal være pixel perfekt...
Det med kolonnerne... det kan vi vist gøre som det passer os.
Jeg kunne godt forestille mig at sådan noget som Adobe InDesign ville være meget bedre til formålet, hvis det var mig ville jeg også foretrække at tilbuddet bliver sendt ud som en pdf fremfor en xls eller doc. Men jeg er helt sikker på at de ikke rigtigt er interesseret i at bruge alt for mange resourcer på sagen, så det skal være med noget software de selv og andre har ved hånden.
Men kan jeg få tingene til at stå skarpt i Word hvis jeg giver mig god tid. Det drejer sig om at der skal være en ramme hele vejen omkring siden, optimalt set skal det udenfor rammen være gråt. Men inde i denne ramme skal der være et topbanner som skal gå præcist til rammen i siderne og toppen, det synes jeg ikke lige var sådan at få til at fungere.
Jeg har selv på et tidspunkt foreslået en html/php/mysql løsning, men det blev alligevel lige pludseligt ret omstændigt da man skal kunne ændre i gamle tilbud, tage backup let osv, i hvert tilfælde når de ikke selv har mulighed for at hoste det inhouse.
Hvis firmaet ikke har en printer der kan skrive kant til kant, hvad er ideen så med grå baggrund! de kunne jo få lavet specialpapir til formålet. Der findes masser af DOC til PDF-konvertere.
Du kan selv justere gitter, eller slå det fra, men selv den bedste printer er ikke mere nøjagtig med papirindføring end måske 1 millimeter.
akyhne > mht kant til kant printer, så er den grå kant mere pga. det også sendes digitalt og så vil modtageren jo kunne se den grå kant på skærmen. Mht nøjagtighed er det igen pga. det digitale.
Jeg er klar over at man kan importere til MySQL, men hvis man skal lave en komplet webbaseret løsning bliver det alligevel til noget arbejde og omstændigt at arbejde med i forhold til word som de kender allerede.
Men som sagt, projektet ligger lidt stille lige pt.
Hej akyhne, jeg ved godt at jeg er en slet bruger! Desværre har jeg mange både i vandet af gangen og denne er en af dem der måske er på vej væk, det vides endnu ikke. Da jeg godt kan fornemme at du gerne vil have afsluttet dette spørgsmål lukker jeg det nu. Problemet er bare at der indtil videre ikke er nogen der har lagt et svar og jeg ved at jeg ikke selv har fortjent pointene. Så jeg vil bede alle der har kommet med input om at komme med et svar, så fordeler jeg pointene. Jeg undskylder meget, at jeg har ladet dette spørgsmål hænge så længe, forhåbentligt gentager det sig ikke. Forhåbentligt får jeg tid til at kigge på problemerne, der udløste spørgsmålet, i det nye år. Må i alle have en god jul og et godt nytår.
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.