Avatar billede tiger_dk Mester
07. september 2006 - 14:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

DIAS - De små firkater med billeder indeni, ind på pc'en !

Hej !

Jeg har en masse af de små lysbilleder også kaldet DIAS, der er noget med man kan scanne dem ind og lægge dem på evt. en DVD eller bare ind på harddisken. Men hvordan foregår den proces, skal man have specielt scanner eller kan man gøre det med ind sin egen scanner og isåfald hvad program skal der bruges til der det ??

Svare høres gerne !!

Mvh
tiger_dk
Avatar billede gertp Nybegynder
07. september 2006 - 14:46 #1
ja du skal have en speciel scanner, fx en cannon 5000, som kan scanne almindelige billeder og dokumenter, og dias og negativer
Avatar billede gertp Nybegynder
07. september 2006 - 14:51 #2
nå, den hedder 5200f nu :-)
Avatar billede powerade Nybegynder
07. september 2006 - 14:52 #3
Som Gertp skriver skal du bruge en speciel scanner til det.. Der mange på markedet det nemmeste er at gå på http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?ID=38 skrive dias i søgeords feltet, evt. vælge den producent man bedst kan li' og trykke søg.

Min svigerfar har en sådan scanner (canon hvis jeg husker rigtigt), og resultatet bliver som regel rimelig godt.
Avatar billede gertp Nybegynder
07. september 2006 - 14:57 #4
har selv canon 5000, som jeg er meget tilfreds med, kan vise de indscannede dias på et 42" fjernsyn i god kvalitet
Avatar billede unsigned Nybegynder
07. september 2006 - 19:08 #5
Du skal først anskaffe dig en scanner, der kan scanne dias. Jeg har en Epson 4870. Den kan kun scanne, til gengæld kan den scanne alt. Når man skal scanne dias, monterer man dias'erne i en ramme, fjerne en plade i overdelen af scanneren, og så er man klar. Det nødvendige software følger med scanneren.

Før man begynder at scanne, skal man vælge en opløsning, og dermed filstørrelse. Det er ærgeligt at scanne fx 100 dias, og så finde ud af at opløsningen er for dårlig til at de kan printes. Jeg har valgt 2400 dpi. Det er måske lidt overkill, men på den måde kan jeg smide dias'erne ud, efter de er scannet. Med 2400 dpi kan jeg lave plakater af mine dias.

Det tager lang tid at scanne dias. Med den opløsning, som jeg har nævnt, bruger jeg ca. en time på 20 dias.