Avatar billede badassjuncker Nybegynder
30. august 2006 - 23:03 Der er 15 kommentarer

Optisk remote/fjernbetjenings forlængerkabel

Hej Gutter

Jeg er ved at blive sindsyg her.
Jeg VED at følgende findes, men jeg kan ikke finde navnet eller noget sted man kan købe det:

Hvis man har f.eks en dvd-video stående inde i et lukket skab og alligevel gerne ville kunne bruge videoens fjernbetjening, findes et optisk kabel som man klister på videoens infrarøde modtager og derefter fører man kablet med et lille modtager-øje ud af skabet, til et sted hvor fjernbetjeningen kan nå.
Hvor svært kan det være!!?? jeg kan ikke finde det nogen steder! Remote infrared extension?

Jeg kan tilgengæld godt finde den slags som modtager infrarød signalet, konvertere det til radiobølge og sender det over til en infrarød modtager som sender det afsted igen. Men det er total overkill og jeg gider ikke have store modtagere siddende.

Men det er bare det skide kabel jeg leder efter.

Please help!
Hvad hedder det?
Og hvor kan jeg købe det? :-)
Avatar billede thov Forsker
31. august 2006 - 13:00 #1
ComputerCity har fiberoptiske kabler med en lille linse i hver ende. Et 3m kabel kostede knapt 300kr for et par år siden, og det overfører fint IR-signaler.
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
02. september 2006 - 16:38 #2
Præcis sådan en jeg leder efter... bare kortere, men hvis det ikke kan være anderledes er det godt nok.
Kan du skrive hvilken butik og hvornår du så det?
Avatar billede thov Forsker
02. september 2006 - 17:33 #3
Det var i Computercity, og kablerne fandtes i flere længder - det korteste var 1m.
Det skulle være mærkeligt, om ikke CC stadig har dem.
Avatar billede thov Forsker
02. september 2006 - 17:40 #4
Et firma som med garanti kan levere den slags, er RS-components: http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/home.do?returningUser=N&cacheID=dknetscape
Avatar billede thov Forsker
02. september 2006 - 17:48 #5
Nå ja, glemte lige at det var Østerbro afd. som havde kablet.
Alle afdelinger har for øvrigt åbent i morgen, søndag.

Øvrige afdelinger:
Ålborg
Århus
Glostrup
Næstved
Odense
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
05. september 2006 - 19:17 #6
rsonline kunne ikke levere kablet. Jeg skrev til dem. damn
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
06. september 2006 - 15:51 #7
der må da være NOGEN der ved hvor de kan fås.. PLEASE!! :-(
Avatar billede thov Forsker
06. september 2006 - 23:06 #8
Checker lige Computercity i morgen :-) (nåede det ikke i dag).
Avatar billede thov Forsker
07. september 2006 - 23:56 #9
Toslink kabler kan bruges (3m Sandberg (vareno. 502-86)).
Her er 1m udgaven: http://www.techhaus.dk/product_info.php?manufacturers_id=76&products_id=1126&vat_disp=0&language=da
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
10. september 2006 - 02:55 #10
what?! Jeg tror du har misforstået mig. Hvordan vil du bruge et audio optisk kabel?
Den kan jo heller ikke sættes fast på modtageren?
Avatar billede thov Forsker
10. september 2006 - 05:09 #11
Et fiberoptisk kabel til lyd, er ikke spor anderledes end andre fiberkabler.
Enden af fiberkablet skal spændes fast, så den sigter mod modtageapparatets IR sensor - Det klarede min testopstilling med en metalvinkel og et par tøjklemmer.
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
10. september 2006 - 13:26 #12
Det lyder en anelse bikset. Jeg tror jeg venter til vi finder ud af hvor det rigtige kabel kan købes :-)
Avatar billede thov Forsker
10. september 2006 - 14:13 #13
'Det rigtige kabel' eksisterer simpelthen ikke - man skal lave det selv..
Avatar billede badassjuncker Nybegynder
11. september 2006 - 11:14 #14
Det lyder utroligt at det vil virke. Jeg kan forstå at et optisk kabel kan videre sende signalet hvis man placere fjernbetjeningen direkte foran. Men at den skulle kunne modtager signalet rundt i stuen kan jeg ikke tro.
Avatar billede thov Forsker
11. september 2006 - 12:25 #15
Ja, systemet skal være ret følsomt i forvejen, og fjernbetjeningen skal sigte mod kabelenden for at det virker.
Hvis jeg stod med samme problem, ville jeg åbne video'en, klippe ir-dioden af og lodde en ledning på den, så den når ud af skabet.