Avatar billede siskas_voice Nybegynder
17. august 2006 - 23:04 Der er 11 kommentarer

Ingen adgang til trådløst netværk

Vi har en stationær PC som er koblet på nettet med kabel i router. Så har vi en anden stationær PC med en trådløs USB adapter, som vi så gerne vil have på nettet også, men den vil ikke! Begge dele er af mærket netgear, alt er installeret og tændt. Vi har tjekket at SSID, Channel og Encryption stemmer overens, men er i tvivl om hvordan man indtiller Mode - og om den skal være ad hoc eller infrastructure.

PC´en med adapteren i siger, at vi kan reparere forbindelsen ved at få lavet en ny IP adresse, men når den prøver på det, kan den ikke, så det hjælper ikke alligevel.

Vi har en mistanke om at problemet ligger i selve netværket, altså hos "værts-computeren" frem for den, vi gerne vil koble på... Men hvad vi skal stille anderledes er os uvist... Er det måske under avanceret i internetinstillinger vi skal ind og rode? Vi er løbet tør for idéer, hjææælp!

På forhånd tak, Louise og Steffen
Avatar billede james_t_dk Juniormester
18. august 2006 - 05:34 #1
Den skal være infrastruktur, hvis det er til en router og ad hoc, hvis det er til en anden PC med trådløs netkort?

Har i en router eller 2 pc'er med trådløse netkort?
Avatar billede timmeren Nybegynder
18. august 2006 - 09:51 #2
Har en ven der lige har haft samme problem, og det skyldtes hans moder havde proppet MAC-adress filtrering på, prøv at tjekke om det er sat på og i hvertfald hvis det er, skriv den andens computer mac ind på routeren også

håber det hjælper
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
18. august 2006 - 10:25 #3
Typisk når windows kommer med det der pjat om at "reparere forbindelsen", så er det fordi den ikke får/har en ip. Kører i med DHCP eller skal i lige give den en fast ip.

Måske har i tidligere været tilsluttet et andet netværk i nærheden, og det er måske højere prioriteret hvilket vil få computeren til at tilslutte det forkerte netværk.

Nå er i vel ikke så langt væk fra AP'et at i godt kan tilslutte men ikke rigtigt kan gå noget data igennem.

Venlig hilsen
Klaus
Avatar billede siskas_voice Nybegynder
18. august 2006 - 17:53 #4
Vi har en router som vi bruger med kabel til "hoved-PC´en", og så en USB adapter til "gæste-PC´en".

Vi kører ikke med fast IP. Vi har afkrydset "Get dynamically from ISP". Skal vi give
den en fast IP? Vil det mon hjælpe?

Når vi søger efter netværk i PC´en med USB adapteren, finder den godt nok vores netværk på den rette channel... Og ingen andre. Den siger bare, man ikke kan få adgang til det, selvom vi har indtastet den rette kode.

Hvor langt væk er mon for langt væk? Routeren står i et værelse i stueetagen, og PC´en med USB adapteren står på 1. sal i den modsatte ende af huset (ca. 30 m.) Er det helt galt?

Mht. MAC Adress er den sat til "Use default adress".
Avatar billede siskas_voice Nybegynder
18. august 2006 - 19:27 #5
I øvrigt er det lige kommet frem, at der forbindelsen er udemærket, høj endda, men status er offline. Det er IP adresseringen, der er problemer med. Vores netværk vil åbenbart ikke give den trådløse PC en adresse. Hvorfor ikke? Kan vi gøre det manuelt? Jeg troede at vi kun kunne have dynamisk IP, kan vi bare vælge at have en fast? Vil det mon løse det hele?
Avatar billede loke-liscom Nybegynder
18. august 2006 - 20:26 #6
Det er ikke ip'en på routeren men på klienten, så du skal ikke pille ved "Get dynamically from ISP" hvis det virker med kabel.

Får den kablede pc en ip eller er den sat manuelt? Hvis den ikke få en tildelt, så skal det jo bare sættes op i routeren, eller så skal du give den anden pc en manuelt. Ved du godt hvordan man gør det?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
19. august 2006 - 07:44 #7
hvilken router er det?
Avatar billede siskas_voice Nybegynder
19. august 2006 - 15:01 #8
Hvordan kan jeg se om den kablede PC får en IP, eller om den er sat manuelt?

Hvordan gør man det?

Routeren er en Netgear MR814 v3.
Avatar billede siskas_voice Nybegynder
29. august 2006 - 23:16 #9
Vi har netop haft  besøg af en datalogi-studerende ven, som heldigvis har klaret problemet ved at tildele en fast IP-adresse m.m. Herligt!
Avatar billede runesteiness Nybegynder
23. september 2006 - 09:17 #10
Du kunne da lige forklare, hvad han gjorde for os der sidder med samme problem ;-)
Avatar billede siskas_voice Nybegynder
23. september 2006 - 12:46 #11
Ét af de største problemer var faktisk at klient-computeren stod under et skrivebord, hvilket åbenbart gjorde det svært for signalet at komme igennem! Vi flyttede den op ovenpå skrivebordet, og så gik det bedre. Vores datalogistuderende ven koblede på med sin bærbare PC og fandt frem til hvilken IP adresse hans computer fik tildelt. Derefter valgte han den samme adresse pånær at det sidste ciffer blev sat ét nummer højere, og så virkede det!